رشت – خبرگزاری مهر: استان گیلان یکی از زیباترین مناطق ایران و به عبارتی نگین گردشگری کشور است که هر ساله پذیرای تعداد زیادی از ایرانگردان داخلی و خارجی است.

به گزارش خبرنگار مهر، جنگل های زیبا، ییلاق های بی نظیر، کوهستان های غرب و شرق گیلان، سواحل زیبای دریای خزر و تالاب بین المللی انزلی که از ویژگیهای منحصر به فرد استان گیلان است و صدها مراکز تاریخی، مذهبی و تفریحی شاهد انبوهی از جمعیت بازدید کنندگان در تمام فصول سال است.

علاوه بر تمامی مواهب خدادادی، فرهنگ غنی مردم گیلان، این استان را به یکی از قطب های گردشگری تبدیل کرده تا جائیکه هرساله با افزایش تعداد مسافران و گردشگران  مواجه هستیم.

ورود گردشگران و مسافران ضرورت  فراهم آوردن  امکانات خدماتی، رفاهی و تفریحی و غیره را  دو صد چندان می کند و در این میان علاوه بر نقش مسئولان، نقش مراکزی همچون هتل ها ، هتل آپارتمانها مسافرخانه ها و غیره پر رنگ تر می شود.

 رئیس جامعه هتل داران گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر بر ضرورت توجه به مسافران و گردشگران تاکید کرد و گفت: این استان به عنوان یکی از قطب های گردشگری در گسترش صنعت توریسم و گردشگری کشور بسیار حائز اهمیت است.

تمامی مناطق گیلان برای گردشگری مناسب است

حسن مهرور اصلی ادامه داد:جامعه هتلداران گيلان تنها تشكل تخصصي و صنفي صنعت هتلداري استان بوده كه داراي 75 عضو است.

وی اظهارداشت: اين تشكل در اجراي قانون توسعه صنعت ايرانگردي و جهانگردي مصوب هفتم مهر ماه سال 1370 و آئين‌نامه ايجاد اصلاح تكميل و درجه بندي نرخ گذاري و نظارت بر تاسيسات گردشگري و به منظور حفظ و حمايت از حقوق صنفي و انجام وظايف مقرر در قانون توسعه صنعت ايرانگردي – جهانگردي و آئين نامه هاي مزبور و نيز ايجاد و تحكيم اصول همكاري بين افراد صنف و بهبود وضع اقتصادي سرمايه گذاران تاسيسات اقامتي استان، بهبود اقتصاد استان و رونق گردشگري و تسهيل روابط افراد صنفي با موسسات دولتي و خصوصي تشكيل شده است.

رئیس جامعه هتل داران گیلان ادامه داد: ایجاد فضای مناسب توام با آرامش و فراهم آوردن انواع خدمات برای مسافران علاوه بر جذب مسافر و ماندگاری ،بر تکرار سفر نیز اثرات مثبتی دارد و ادامه این روند در چرخش چرخ های اقتصاد استان تاثیر گذار است.

وی اذعان داشت: استان گیلان به لحاظ شرایط اقلیمی و آب و هوایی دارای تنوع بسیاری است و این خود باعث شد تا شاهد جاذبه های گردشگری بسیاری در استان باشیم.

وی اذعان داشت: ارائه اطلاعات در خصوص جاذبه گردشگری و مناطق دیدنی استان گیلان در قالب بروشورها، اطلاع رسانی الکترونیک، سایت جامعه هتل داران، سامانه پیامک و غیره است که به صورت ویژه و با توجه به سفرهای نوروزی و تعطیلات تابستانی صورت می گیرد.

رئیس جامعه هتل داران گیلان همچنین به صنعت هتلداری اشاره کرد و گفت: هتلداری صنعت است و تنها صنعتی است که با اقلام غذایی گوناگون سر و کار دارد و چنانچه این مواد غذایی در مدت زمان مصرف استفاده نشود، کارایی خود را از دست خواهد داد و این یکی از خطراتی که این صنعت را تهدید می کند.

وی ادامه داد: قشر هتل داران بعنوان یکی از خریداران محصولات کشاورزی و تولیدات داخلی علاوه بر حمایت از تولید کننده داخلی ، پشتوانه دولت است.

مهرور اصلی متذکر شد: این صنعت همچنین علاوه بر ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری برای دولت ارز آوری دارد و بنابراین توجه و رسیدگی به مشکلات آنان همچون سایر صنعت ها ضروری است.

وی اذعان داشت: این صنعت نیز به مانند سایر صنعت ها نیاز به حمات مسئولان کشوری و استانی دارد تا بتواند ماندگاری خود را حفظ کند.

رئیس جامعه هتل داران گیلان ادامه داد: جامعه هتل داران مشکلات بسیاری  را متحمل می شوند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن از مسافران و گردشگران پذیرایی کنند.

 دولت به قول خود مبنی بر دادان یارانه های کمکی هنوز عمل نکرده است

وی گفت: از زمانی که دولت به این قشر قول داد که یارانه های کمکی پرداخت می کند مدت پنج سال گذشته  ولی از تحقق این وعده خبری نیست.

مهرور اصلی ادامه داد: در شهریور ماه سال 92 طی نشستی که با محمدعلی نجفی معاون  رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشورداشتیم قول دادند که ارزش افزوده را از هتلداری بردارند ولی هنوز  از اجرایی شدن آن خبری نیست.

وی در خصوص اینکه مردم هتل ها را گران می دانند به مهر گفت: در فصل زمستان اعلام می کنیم که هتل ها از هفتاد درصد تخفیف برخوردارند ولی با اینحال باز هم هتل ها خالی است، چرا؟  جواب سئوال اینجاست که مسافر امنیت، راحتی، غذای سالم و امکانات هتل و غیره را به ویلاهای اجاره ای سر راهی، مسافر کاشانه ها و خانه های معلم ترجیح می دهد.

رئیس جامعه هتل داران گیلان گفت: هتلداری تنها صنعتی است که احتکار ندارد یعنی اگر امشب اتاقی را اجاره داده شد که شد اگر نه اینکه نمی توان به جبران نداشتن مسافر در شب گذشته، فردا اتاق را گرانتر  به مسافر اجاره دهد تا جبران ضرر شود.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در صنعت هتلداری سرمایه گذاری ملی است، افزود: سرمایه گذار می تواند سرمایه خود را در هر بخشی و در هر کجا سرمایه گذاری کند ولی آیا می تواند ساختمان یا بنایی را که برای هتل بنا کرده به این سو آن سو ببرد؟

 دخالت سازمانها و ارگانهای مختلف از تعداد مسافران هتلها می کاهد/نظارت های مستمر و مداوم چاره ساز است

مهرور اصلی اذعان داشت: وقتی  سازمان آموزش و پرورش طرح خانه معلم را اجرا می کند یا اینکه ادارات مختلف برای سفر و اسکان  کارکنان خود تمهیداتی را فراهم می کنند ، معلوم است که هتل ها و مسافر خانه ها و هتل آپارتمانها  باید منتظر بمانند ظرفیت آنها تکمیل شده تا نوبت به آنها برسد.

وی  ادامه می دهد: این مشکل همین جا ختم به خیر نمی شود. در این میان انتظار هتل داران باید طولانی تر شود زیرا در مناطق مختلف ورودی شهرستان ها، افرادی با پلاکارت ویلا اجاره ای منتظر مسافران هستند تا به قول خودشان اتاقی ارزان با تمامی امکانات را به مسافران ارائه دهند.

رئیس جامعه هتل داران گیلان اظهارداشت: اگر هتل ها، مسافر خانه ها و غیره دچار کوچکترین کم کاری یا سهل انگاری شود باید جوابگوی چندین سازمان و ارگان و کارشناسان آن باشد ولی چرا هیچ دستگاهی بر امنیت، بهداشت، خدمات و غیره ویلاهای اجاره ای که اکثرا نیز بدون مجوز فعالیت دارند نظارتی ندارد و یا اگر هم نظارتی باشد مقطعی و گذرا است؟

جامعه هتلداران گیلان خواستار ابطال اعتبار اتحادیه‌های سه گانه کشور شد

وی ادامه داد: پس از گردهمایی هتلداران و مسئولان سازمان میراث و گردشگری در کیش و اعلام درخواست تبدیل جامعه هتلداران استانی و کشوری به اتحادیه هتلداران، این طرح مورد موافقت و مخالف تعداد زیادی از فعالان این حوزه قرار گرفت چنانکه جامعه هتلداران گیلان با محکوم کردن این طرح خواستار ابطال اعتبار اتحادیه‌های سه گانه کشور شد.

مهرور اصلی با اعلام محکوم کردن هر نوع نشستی که با موضوع تبدیل جامعه به اتحادیه هتلداران اتفاق بیافتد در این خصوص گفت: جامعه هتلداران گیلان هر نوع نشستی که تحت این موضوع برگزار شود را محکوم می‌کند و ابطال اعتبار اتحادیه ‌های سه گانه کشور شامل اتحادیه هتلداران تهران، اصفهان و مشهد را خواستاریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ایده ورود اتحادیه‌ ها به حوزه گردشگری نخستین بار از سوی رئیس اتحادیه هتلداران تهران، رئیس اتحادیه اصفهان و رئیس اتحادیه مشهد در 21 اردیبهشت ماه سال 1388 مطرح شده‌ است، یادآور شد: این افراد از آن تاریخ تاکنون در صدد قانونی جلوه دادن فعالیت اتحادیه‌ ها در حوزه گردشگری هستند این در حالی است که طبق مستندات قانونی چنین امری امکان ندارد.

رئیس هیئت مدیره جامعه هتلداران گیلان با استناد به تبصره ذیل ماده دو قانون نظام صنفی نسبت به تاسیسات گردشگری گفت: نظر به این تبصره ماده که در قانون نظام صنفی مصوب مورخ 1382 نیز تکرار شده‌است، فهم منطقی آن است که در حاکمیت قانون جدید نظام صنفی، تاسیسات گردشگری را از شمول قانون اخیر خارج بدانیم.

وی معتقد است: محتوای اصلی قانون صنفی مشمول چند محور مشخص، شامل چگونگی تاسیس و فعالیت واحد صنفی، نرخ‌ گذاری و نظارت بر فعالیت‌ های صنفی و رسیدگی به تخلفات مربوطه است و عینا تاسیسات گردشگری نیز از جهت چگونگی تاسیس و مجوز فعالیت، نرخ گذاری، نظارت و رسیدگی به تخلفات و مجازات ها دارای قوانین و مقررات خاص هستند که متفاوت از مقرراتی است که در قانون نظام صنفی در مورد صنوف مشمول قانون نظام صنفی وجود دارد به عبارت دیگر تاسیسات گردشگری در خصوص موضوعات مختلف قانون نظام صنفی، احکم قانونی خاص خود را دارند.

مهرور اصلی تصریح کرد: مستند اصلی وزارت بازرگانی برای صدور پروانه کسب برای تاسیسات گردشگری ماده 91 قانون نظام صنفی است حال آنکه حاکمیت ماده 91 قانون برای صنوفی است که فاقد قانون خاص باشند.

وی معتقد است: با توجه به اینکه تاسیسات گردشگری دارای قانون خاص بوده، مشمول تبصره ذیل ماده دو قانون نظام صنفی هستند، بنابر این هر نوع نشستی که با موضوع تبدیل جامعه با اتحادیه برگزار شود را محکوم می‌ کنیم.

رئیس هیئت مدیره جامعه هتلداران گیلان در ادامه مستناد دیگری همچون آئین نامه ایجاد درجه بندی نرخ گذاری نظارت و رسیدگی به تخلفات تاسیسات گردشگری مصوب 1368 با صلاحات بعدی، وجود ماده 19 در آئین نامه اجرایی موضوع تبصره یک ماده 12 قانون نظام صنفی است که دریافت پروانه کسب را برای تاسیسات گردشگری الزام نکرده‌است، هرچند ماده 19 آئین نامه قانون مزبور به دلیل نقض تبصره ماده دو قانون نظام صنفی است و عدم وجاهت قانونی از طریق دیوان عدالت اداری قابل ابطال است به عنوان دلایل مخالفت خود نام برد.

وی همچنین از بند 18 ماده دو قانون اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب 12 اسفند ماه سال 1365 (قبل از تصویب قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی در تاریخ هفتم مهر ماه سال 1370 )، حذف ماده 23 در هشتم مهر ماه سال 1383 از آئین نامه ایجاد اصلاح و تکمیل و نظارت بر تاسیسات گردشگری مصوب 13 اردیبهشت ماه سال 1368، حذف ماده 29 در 28 تیر ماه سال 1384 از آئین نامه ایجاد اصلاح و تکمیل و نظارت بر تاسیسات گردشگری مصوب 14 اردیبهشت ماه سال 1368، الحاق ماده 26 آئین نامه ایجاد، نرخ‌گذاری و نظارت مبنی بر تصویب دستورالعمل چنگونگی تشکیل تشکلهای صنفی گردشگری، الحاق ماده 12 آئین نامه ایجاد نرخ‌گذاری و نظارت مبنی بر معرفی اعضا کمیسیون نرخ گذاری تاسیسات گردشگری به عنوان سایر مستندات قانونی برای رد انتظار تبدیل جامعه به اتحادیه هتلداران نام برد.

توجه به امکانات موجود می تواند در جذب توریسم و گردشگر موثر باشد

مهرور اصلی با اشاره به برگزاری جشنواره های مختلف در استان های دیگر گفت: استان هایی همچون  تبریز و اردبیل با بارش برف که یکی از نعمات خدادادی است جشنواره آدم برفی را برنامه ریزی می کنند یا چشمه آبگرم سرعین می تواند نقش مهمی در جذب مسافر ایفا کند ولی چرا استان گیلان نمی تواند جشنواره باران را برنامه ریزی کند؟ چرا نمی تواند برای جذب توریسم سفرهای دریایی را در نظر بگیرد؟ خیلی از گیلانیان تا ساحل دریا رفته اند ولی آرزوی یک روز تور دریایی را دارند . چرا در  گیلان با مشارکت  هتل ها برای تورهای داخل استان و بازدید از جاذبه های گردشگری که با هزینه کمتری نیز صورت می گیرد چاره ای اندیشه نمی شود؟  این طرح ها و طرح های دیگر می تواند علاوه بر توسعه صنعت توریسم در ارتقا صنعت هتلداری نیز به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: برگزاری بسیاری از جلسات و جشنواره های مهم ورزشی، فرهنگی، اجتماعی و غیره در هتل ها می تواند یکی دیگر از راه های نجات این صنعت از تهدیدهای موجود باشد.

رئیس هیئت مدیره جامعه هتلداران گیلان معتقد است که مسافران مختلف می توانند از امکانات و خدمات هتل ها با توجه به درآمد خود بهره ببرند به عنوان مثال  مسافری که می خواهد از خدمات هتل تا 20 هزار توان استفاده کند می تواند از این گزینه استفاده کرده و مسافر دیگری که تا  500 هزار تومان بهره ببرد نیز از خدماتی تا آن مبلغ بهره بگیرد.

وی اذعان داشت: یکی دیگر از راه های گسترش سفر ارزان و مناسب آن است که سازمان ها و نهادها و ارگانها هر ماه مبلغی از حقوق کارکنان خود را برای بن های مسافرتی اختصاص داده تا به این طریق علاوه بر فراهم آوردن مقدمات سفر از خدمات و امکانات هتل ها نیز بهره ببرند.

مهرور اصلی اعلام آمادگی کرد در صورت حمایت نهادها و ارگان های مختلف از هتل داران استان گیلان در خصوص جذب مسافر، هتل داران نیز بهترین خدمات و امکانات را با قیمت مناسب ارائه دهند.

وی گفت: بازرسان اداره بازرگانی مطابق اختیارات خود باید انجام وظیف کنند تا از اختلال در فرآیند نظارتی پیش بینی شده در قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب هفتم مهر ماه سال 1370 و تامین امنیت سرمایه گذاری جلوگیری شود.

رئیس هیئت مدیره جامعه هتلداران گیلان در این راستا به مستنداتی  اشاره کرد و  افزود: مستند اصلی در مورد عدم شمول قانون  نظام صنفی صنفی نسبت به تاسیسات گردشگری، تبصره ماده دو قانون نظام صنفی است. نظر به اینکه تبصره ماده دو قانون مزبور در قانون نظام صنفی 1382 نیز تکرار شده است، تفسیر منطقی مستلزم آن است که در حاکمیت قانون جدید نیز تاسیسات گردشگری را از شمول قانون اخیر خارج بدانیم.

وی اظهارداشت: محتوای اصلی قانون نظام صنفی مشمول چند محور مشخص شامل چگونگی تاسیس و فعالیت واحد صنفی، نرخ گذاری و نظارت بر فعالیت های صنفی و رسیدگی به تخلفات مربوطه است و عینا تاسیسات گردشگری نیز از جهت چگونگی تاسیس و مجوز فعالیت، نرخ گذاری، نظارت و رسیدگی به تخلفات و مجازات ها دارای قوانین و مقررات خاص هستند که متفاوت از مقرراتی است که در قانون نظام صنفی در مورد  صنوف مشمول قانون وجود دارد به عبارت دیگر تاسیسات گردشگری در خصوص موضوعات مختلف قانون نظام صنفی، احکام قانونی خاص خود را دارد از دیگر مستندات اشاره کرد.

مهرور اصلی تاکید کرد: حذف ماده 23 در هشتم مهر ماه سال 1383 و ماده 29 در 28 تیرماه سال 1384 از آئین نامه ایجاد اصلاح و تکمیل نظارت بر تاسیسات گردشگری مستندی دیگر بر عدم شمول قانون نظام صنفی بر صنعت گردشگری است.

دخالت اصناف و شمول قانون نظام صنفی برای  صنعت گردشگری کشور قانونی نیست

وی در ادامه یادآورشد:  سند دیگر وجود ماده 19 در آئین نامه اجرایی موضوع تبصره ماده 12 قانون صنفی است که دریافت پروانه کسب را برای تاسیسات گردشگری  الزام نکرده است. هر چند ماده 19 آئین نامه اخیر به دلیل نقض تبصره ماده دو قانون نظام صنفی از طریق دیوان عدالت اداری قابل ابطال است.

وی در پایان خواستار حمایت بیشتر مسئولان از صنعت هتلداری و افرادی که در این راستا گام برمی دارند، شد.