مراسم شبی با مولانا در رايزنی فرهنگی كشورمان در بلگراد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم شبی با مولانا سه‌شنبه شب 26 آذر به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلگراد برگزار شد.

محمود شالویی، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان و از مولوی پژوهان در این برنامه با خواندن نمونه‌هایی از اشعار مثنوی و تفسیر و تحلیل ابیاتی از آن ، رمز ارادت و محبت به مولانا را در افکار اللهی و اندیشه‌های تابناک عرفانی این حکیم مسلمان پارسی دانست و گفت: مولوی دانش و اندیشه خود را با آموزه‌های دینی و تعالیم و حیانی پیوند داد و همه همت خویش را به کار بسته بود تا از سرزمین انسانی به آسمان عرفانی سلوک نماید و از طرف دیگر مخاطبان خویش را هم به تفکر و تأمل وا دارد و به سوی تعالی و ترقی رهنمون كند.

وی افزود: مولوی عاقلی عاشق و عاشقی عاقل بود که از هر دو مزیت عقل و عشق در کنار یکدیگر بهره می‌برد و از ملازمت حکیمانه این دو عنصر گران‌سنگ توانست طرحی متفاوت در اندازد و نگاهی عالمانه و عاشقانه را با درون مایه‌های معنوی و معرفتی به گونه‌ای معرفی كند که مسیرش به مبداء هستی منتهی شود.

رايزن فرهنگی كشورمان در صربستان ادامه داد: مولوی درد آدمی را در دوری از حقیقت و فراموشی اصل خلقت می‌داند و هیچ دشمنی را برای انسان بالاتر از جهل او به‌ شمار نمی‌آورد.

در اين مراسم نماهنگی درباره احوال و افکار جلاالدین محمد مولوی پخش شد و سپس جمعی از فارسی آموزان صربستانی به همراه استادان به خواندن اشعار و بیان قصه‌هایی از مثنوی پرداختند. همچنين ابيات آغازين مثنوی در اين مراسم خواند شد، مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

سعید صفری استاد اعزامی آموزش زبان فارسی با اشاره به اقبال عمومی مردم سراسر جهان به آثار مولوی، با اشاره به علاقه و عشق مردم كشورهای مختلف به مولانا گفت: رویکرد عظیمی که نسبت به مولوی حاصل شده، نیازمند بررسی‌های محققانه است و به همین سبب سئوالاتی در ذهن هر پژوهشگری متبادر می‌شود که باید پاسخ آن را هم به درستی جستجو كرد.