به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به آبادان، روز گذشته پنجشنبه 28 آذر ماه، سید مهدی طباطبایی نژاد دبیر هفتمین جشنواره سینما حقیقت به همراه تعدادی از مستندسازان از بخش های مختلف لوکیشنهای فیلم سینمایی "چای تلخ" به کارگردانی ناصر نقوایی در روستای "سعدون" محلی روبروی "فاو" در بخشی از نخلستان های آبادان که در اروندكنار واقع شده بود و خانه های روستایی با مردم عرب زبان در اطراف آن دیده می شد، بازدید کردند.
ساخت فیلم سینمایی "چای تلخ" به کارگردانی ناصر تقوایی و تهیه کنندگی سعید حاج میری، 10 سال پیش یعنی در نیمه دوم آبان ماه در سال 1382 کلید خورد ولی این لوکیشن سینمایی به دلیل رها شدن در منطقه ای دور از دسترس و همچنین به دلیل رعایت نکردن شرایط نگهداری صحیح، دچار تخریب شده است.
گروه تولید این فیلم سینمایی در آن زمان تنها 60 درصد از فیلمبرداری را به انجام رساندند اما به دلیل مشکلاتی ناشی از اختلاف نظر بین تقوایی کارگردان و سعید حاج میری تهیه کننده بر سر مسائل مالی ادامه تولید این فیلم سینمایی متوقف شد. یکی از دلایل این اختلاف نظر هزینه سنگین تولید دکور "چای تلخ" بوده است.
اما نکته قابل توجه در بازدید از لوکیشن فیلم سینمایی "چای تلخ" این بود که برخی لوازم چون لباس، صندلی و یک عروسک در این لوکیشن مخروبه دیده می شد که در نگاه نخست به نظر می رسید این لوازم بقایای به جا مانده از آکساسوار صحنه است اما طبق گفته های مرضیه وفامهر بازیگر این فیلم سینمایی و همسر ناصر تقوایی، لوازمی که امروز در لوکیشن "چای تلخ" دیده میشود متعلق به فیلم نیست بلکه این وسایل متعلق به خانواده افرادی است که در طول این 10 سال از این لوکیشن محافظت می کردند.
توضیحات بازیگر فیلم "چای تلخ" در حالی مطرح می شد که آنچه پس از 10 سال از دکور این فیلم سینمایی باقی مانده بود نخل های سوخته، دیوارهای فروریخته و پنجره های نیمه باز با چهارچوب آهنین رنگ پریده و زنگ زده بود که در گرمای تابستان و خشکی سرمای زمستان در آبادان از بین رفته بود.
اما یکی از نکات جالب بازدید از لوکیشن "چای تلخ" این بود که مستندسازان و کارگردان های جوان سینما با اشتیاق از این فضا دیدن و سئوالات خود را مطرح می کردند اما چون خود تقوایی دراین لوکیشن حضور نداشت هر یک از فیلمسازان و اهالی رسانه اطلاعات شنیده شده خود را با یکدیگر در میان میگذاشتند.
اشتیاق، شور و هیجان حضور تقوایی در بین فیلمسازان آبادانی یکی از شگفتیهای برگزاری جشنواره سینما حقیقت در آبادان بود و هرجا که تقوایی بود عدهای از فیلمسازان حضور داشتند و درباره سینمای تقوایی با او صحبت می کردند و یا حتی تقوایی براساس تعاریفی که از مستندهای حاضر در این جشنواره شنیده بود از کارگردان ها می خواست تا درباره آثار خود صحبت کنند.
حال اینکه همین فیلمسازان زمانی که در مواجهه با لوکیشن "چای تلخ" قرار گرفتند هزار سئوال بی پاسخ درباره تقوایی و "چای تلخ" داشتند که نبود تقوایی همه این ذهن های پرسشگر را بی پاسخ گذاشت.
علاوه بر فیلمسازان جوان سینمای ایران برخی از چهره ها و مدیران سینمایی نیز در این بازدید حضور داشتند. حبیب ایل بیگی مدیرعامل انجمن سینمای جوان و مهدی طباطبایی نژاد دبیر جشنواره سینما حقیقت و مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از جمله مدیران حاضر بودند که پا به پای مستندسازان در لوکیشن "چای تلخ" قدم می زدند.
داریوش ارجمند نیز از جمله سینماگرانی بود که در این لوکیشن حضور داشت. او در گپ کوتاهی با خبرنگار مهر از دیدن لوکیشن فعلی "چای تلخ" ابراز ناراحتی کرد و گفت که این مکان که امروز به عنوان لوکیشن فیلم سینمایی "چای تلخ" می شناسیم می توانست با همیاری تقوایی به اثری ماندگار در سینمای ایران تبدیل شود اما همانطور که قبلا گفتم به نظر می رسد جریانی وجود دارد که نخبهکشی را در راس فعالیت های سینمایی قرار داده است و این نخبه کشی امروزه دامن امثال تقوایی را گرفته است.
ناصر تقوایی فیلمنامه "چای تلخ" را در سال 1367 پس از جنگ نوشته بود اما پس از بازبینی های چندینباره عاقبت تصمیم گرفت که در سال 1382 ساخت این فیلم سینمایی را از سر بگیرد اما هنوز پس از گذشت ده سال و فیلمبرداری بیش از نیمی از این فیلم سینمایی هنوز به دلایل مختلف به سرانجام نرسیده است. اما تقوایی به خبرنگار مهر گفت که جریان ساخت این فیلم سینمایی آنقدر فرسایشی شده که دیگر حاضر نیست سراغ ساخت این فیلم سینمایی برود، مگر اینکه شرایط ساخت فیلم با فیلمنامه ای دوباره پرداخت شده فراهم شود.
این کارگردان همچنین دلایل زیادی را برای توقف کلی این پروژه بر می شمارد اما در یکی از تازه ترین گفتگوهای خود گفته بود که آخرین ضربه ای که خورده و باعث تعطیلی کامل پروژه شده بود آتشسوزی در نخلستان بود.
طبق تعریف تقوایی فیلم سینمایی "چای تلخ" داستان شوربختی خانوادهای روستایی در حاشیه مرز به هنگام آغاز جنگ است؛ خانوادهای سه نفره زن و شوهری پیر به همراه دختر جوانشان است که امکان ترک روستا را در آغاز جنگ نداشتهاند.
در آغاز جنگ، روستا تخلیه شده است اما این سه نفر هنوز در روستا مانده بودند تا اینکه در نخستین روز جنگ، یک افسر جوان عراقی که راه گم کرده بود گذرش به آن روستا میافتد. این افسر جوان عراقی که حسین یاری نقش او را بازی می کند در مواجهه با دختر جوان در یک اقدام جنونآمیز به او تجاوز میکند. چندبار پس از این حادثه باز هم این افسر عراقی به آن خانواده سر میزند و برای جبران خطایش برای آنها خوراک و پوشاک میآورد. او دلباخته دختر شده اما دختر از او متنفر است.
عکسها از مسعود نجفی خبرنگار فرهنگی ایسنا