آبادان – خبرگزاری مهر: آئین اختتامیه سینما حقیقت در حالی پنج شنبه شب در آبادان برگزار شد که از ناصر تقوایی در زادگاهش تقدیر شد هر چند حرفهای او در حین سخنرانی نیمه تمام ماند.

به گزارش خبرنگار مهر، چندی پیش خبری در سایتهای مختلف منتشر شد که خبر از ویژه برنامه ای تحت عنوان «نکوداشت ناصر تقوایی» همراه با به نمایش درآمدن چند فیلم از هفتمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت که پیشتر در تهران به نمایش در آمده بود در آبادان و با همکاری سازمان منطقه آزاد اروند داشت.

برنامه نمایش 60 فیلم مستند (داخلی و خارجی) در دو محل سینما نفت و تالار مهر آبادان با تمام سختی ها، پستی و بلندیها و مخالفتهای ریز و درشت بالاخره به انجام رسید.

لغو نمایش فیلمها در تالار مهر

چهارشنبه 27 آذر ماه جاری یعنی درست در روز دوم جشنواره، نمایش فیلم های منتخب در تالار مهر متعلق به اداره فرهنگ و ارشاد آبادان به دستور حراست اداره کل ارشاد خوزستان تحت عنوان  «عدم هماهنگی یا بی اطلاعی» این اداره از برگزاری جشنواره عنوان شده بود لغو شد و پیگیری های مقتدایی استاندار خوزستان از طریق اداره کل ارشاد بی نتیجه ماند. از آنجایی که سازمان منطقه آزاد اروند متولی برپایی این جشنواره بود به همین دلیل کار از طریق علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند پیگیری شد تا اینکه با ورود مقامات عالی رتبه کشور، مخالفت های محلی قدری فروکش کرد و نمایش فیلم ها در تالار مهر نیز از سر گرفته شد.

اختتامیه جشنواره

یک هیات داوری از هنرمندان محلی آثار منتخب بخش مسابقه ملی را بازبینی کرده و در این آیین به پنج مستندساز برگزیده تندیس جشنواره، لوح تقدیر و هدیه نقدی اهدا شد. در این مراسم که با اجرای زنده نوای محلی سنج و دمام همراه شد، از سردار عبدالله نورانی جانباز شیمیایی دفاع مقدس و فرمانده تیپ 22 بدر در آزادسازی خرمشهر نیز تقدیر شد.

نورانی فعالیت گسترده‌ای در کنار شهید محمد جهان‌آرا در طول جنگ داشت و در محور کوت شیخ فرماندهی عملیات سپاه خرمشهر را بر عهده داشت. سردار عبدالله نورانی برادر دو شهید به نامهای «غلامرضا 30 ساله و رسول 14 ساله نورانی» در خرمشهر است و در زمان آزادسازی خرمشهر نیز فرماندهی تیپ 22 بدر را برعهده داشت.

تقدیر از وی به دلیل حضورش در فیلم مستند «نباید گریه کنی مادر» به کارگردانی عباس امینی، تهیه کنندگی محمد داوودی، تصویر برداری میثم ریاحی و توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی کشور صورت گرفت.

تقوایی اسطوره واقعی در سینمای ایران است

داریوش ارجمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در این مراسم گفت: تقوایی اسطوره واقعی در سینمای ایران است. آبادان محل گذر فرهنگ ها است و ایران موجب ایجاد فرهنگ و تمدن اسلامی است.

وی ملت ایران را شایسته ترین ملت برای پذیرش اسلام دانست و اظهار کرد: همه دنیا وام دار فرهنگ ایران است ، و ایران موجب ایجاد فرهنگ و تمدن اسلامی است.

تقوایی تصریح کرد: اکنون معماری اسلامی مدیون ایران است. فرهنگ عاشورایی یک مکتب کاملا هنری است و نمایش هایی مانند تعزیه دارد و سینمای مستند عاشورایی مدیون ناصر تقوایی است.

وی یادآور شد: ناصر تقوایی چکیده ای از فرهنگ جنوب است.

داریوش ارجمند با اشاره به سوابق حضور خود در آبادان گفت: وصف آبادان دشوار است و آبادان تعریف ناپذیر است و فقط با حضور در روزهای جنگ در این شهر میس شد واقعیت را درک کرد.

این بازیگر سینما و تلویزن افزود: امروز روز فرهنگ است و من سینما را با شخصیت ناخدا خورشید آغاز کردم و ناخدا خورشید ساخته دست استاد ناصر تقوایی است.

ارجمند، ناصر تقوایی را نخستین مستندساز فرهنگ تشییع و عاشورا دانست.

وی اظهار داشت: سینه زنی این شورعاشورایی و دیگرسنت های مذهبی برای نخستین بار توسط تقوایی مستندسازی شده است.

سخنان تقوایی ناتمام ماند

جشنواره سینما حقیقت که دری روزهای ۲۶ تا ۲۸ آذرماه ۹۲ در شهر آبادان برگزار شد در آخرین روز خود با استقبال گسترده مردم آبادان مواجه شد که برای شرکت در آیین نکوداشت ناصر تقوایی این فرزند آبادان و اسطوره سینمای ایران به سینما نفت آمده بودند .

با فراخوانده شدن ناصر تقوایی که با همراهی اسماعیل زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند به روی سن رفت و تا آخر کلام وی در کنار او ایستاد مردم به استقبال از او ایستادند و تا دقایقی چند به تشویق وی پرداختند.

تقوایی در ادامه در حالی که می شد بغض را در صدایش به وضوح شنید با مردم شهرش از خاطرات حضور هنری خود در شهرهای آبادان و خرمشهر سخن گفت.

ناصر تقوایی در این خصوص گفت: فکر می کنم این بهترین یادبودی باشد که از من در شهرم به یادگار باقی بماند.

تقوایی با اشاره به دست نوشته خود در ابتدای مجموعه عکس هایش گفت: من ایران را دوست دارم زیرا سرزمین من است، خوزستان را دوست دارم چون ولایت من است، ولی عاشق آبادان هستم چون زادگاه من است.

وی از آرزوی کودکی اش برای ساخت فیلمی برای نمایش در سالن سینما نفت گفت و افزود: می خواهم مجموعه عکس هایی که در دوران دفاع مقدس از شهر آبادان و پالایشگاه را گرفته ام به موزه شهر تقدیم کنم.

هنوز حرفهای تقوایی به آخر نرسیده بود که به ناگاه مجری مراسم به یک باره به روی صحنه آمد و در اوج شگفتی و بدون هیچ کلام اضافه تری  گفت: استاد وقت برنامه به پایان رسیده است و باید سخنانتان را تمام کنید، جوانی از انتهای سالن فریاد زد: ما برای شنیدن تقوایی همیشه وقت داریم اما تقوایی بی هیچ حرفی در حالی که به احترام برای مردم دست تکان می داد با همراهی مدیرعامل منطقه آزاد اروند و فرماندار آبادان از صحنه بیرون برده شد.

سیدمهدی طباطبایی‌نژاد، حبیب ایل‌بیگی، علیرضا قاسم‌خان، مصطفی رزاق کریمی، مهرداد اسکویی، امیرشهاب رضویان،‌ ناصر صفاریان، محمد حمیدی مقدم، دانش اقباشاوی، محمدعلی فارسی، شهرام صفاجو، فرهاد مهران‌فر، علی‌محمد قاسمی، جعفر صانعی مقدم، محمدحسین مهدویان، داریوش ارجمند و ...از دست اندركاران و مهمانان جشنواره در آبادان بودند.

عباس امینی، دانش اقباشاوی، بهزاد وزیری، محمودرضا ثانی و محمد مرادی هنرمندانی هستند که 22 فیلم منتخب بخش مسابقه ملی جشنواره سینماحقیقت را داوری کردند.

--------------------------------------

گزارش : فرزانه یحیی آبادی