ایران به عنوان نخستین کشور منطقه خاورمیانه برای نخستین بار با بهره برداری از تاسیسات جدیدی در پایانه پتروشیمی بندر ماهشهر، صادرات محصول استراتژیک پتروشیمیایی اسید نیتریک به بازارهای جهانی را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مهمترین سیاست‌های کلان توسعه صنعت پتروشیمی در ایران، پیشی گرفتن از عربستان سعودی در افزایش ظرفیت و صادرات محصولات پتروشیمیایی است.

در شرایط فعلی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران به حدود 60 میلیون تن است که باید تا پایان فعالیت دولت تدبیر و امید با راه‌اندازی طرح‌های جدید این ظرفیت از مرز 100 میلیون تن در سال عبور کند.

همزمان با ساخت و اجرای طرح و مجتمع‌های جدید تولید محصولات پتروشیمی، یکی از مهمترین پیش نیازهای توسعه این صنعت استراتژیک، افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی، تخلیه، باریگیری و توان صادرات محصولات جامد و مایع پتروشیمی در پایانه‌های پتروشیمیایی خلیج فارس است.

از این رو سال گذشته یکی از مجهزترین اسکله‌های بارگیری محصولات پتروشیمی در خلیج فارس در بندر ماهشهر در مدار بهره‌برداری قرار گرفت تا امکان پهلوگیری کشتی‌های 45 هزار تنی در اسکله دوم مایعات پتروشیمی در ماهشهر فراهم ‌شود.

با بهره‌برداری از این اسکله ضمن افزایش سالانه 2 میلیون و 500 هزار تن ظرفیت صادرات محصولات مایع پتروشیمی در هاب اول پتروشیمیایی ایران، فعالیت اسکله‌های اول و دوم پتروشیمی در بندر ماهشهر تحت کنترل ساختمان کنترل با بهره وری بیشتری امکان پذیر می‌شود.

با راه اندازی این طرح جدید ظرفیت صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری در پایانه‌های تخصصی پتروشیمی ایران در خلیج فارس به 40 میلیون تن در سال افزایش یافت به طوری‌که سال گذشته بیش از 1230 کشتی ایرانی و خارجی در ترمینال‌های پتروشیمی پهلوگیری کرده اند.

در پایانه‌های پتروشیمی ایران توان و ظرفیت صادرات و یا واردات بیش از 20 محصول پتروشیمیایی و یا پلیمری به صورت جامد و یا مایع وجود دارد.

از سوی دیگر با متنوع سازی سبد تولید و صادرات محصولات پتروشیمی ایران، اخیرا توانایی ذخیره‌سازی و صادرات یک محصول جدید پتروشیمی در پایانه‌های پتروشیمی ایران در خلیج فارس فراهم شده است.

از این رو برای نخستین بار در پایانه پتروشیمی بندر ماشهر با نصب و راه اندازی تاسیسات جدید بندری، بازوهای تخلیه و بارگیری امکان صادرات اسید نیتریک تولیدی مجتمع های پتروشیمی فراهم شده است.

با اجرای این پروژه جدید که به درخواست مجتمع پتروشیمی کارون انجام گرفته است از آذر ماه سالجاری، امکان صادرات و ذخیره‌سازی اسید نیتریک تولیدی مجتمع‌ها در پایانه پتروشیمی ماهشهر فراهم شده است.

به گزارش مهر، برای نخستین بار در بین صنایع پتروشیمی خاورمیانه، با بهره برداری از یک طرح جدید از ابتدای سالجاری امکان تولید تجاری اسید نیتریک پتروشیمی کارون با ظرفیت تولید سالانه ٨٨ هزار محصول فراهم شده است.