خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: اعلام نتایج نخستین انتخابات چند حزبی در ترکمنستان، جمع آوری امضا علیه رئیس جمهوری قرقیزستان و سفر دبیر کل سازمان ملل به مانیل از جمله خبرهای مربوط به قاره آسیا به شمار می رود.

ترکمنستان

رسانه ها از کسب 47 کرسی از سوی نمایندگان حزب دموکراتیک (حزب حاکم)، 14 کرسی از سوی حزب تجار و صاحبان صنایع، 33 کرسی از سوی اتحادیه اصناف و کارگری، 16 کرسی از سوی اتحادیه زنان،7 کرسی از سوی سازمان جوانان و 7 کرسی از سوی گروه‌های مردمی ترکمنستان از بین 125 نماینده جدید مجلس خبر دادند که در تاریخ 15 دسامبر (24 آذر) در 125 حوزه در قالب دو هزار و 413 شعبه اخذ رای در سراسر این کشور با حضور 91 درصد واجدین شرایط رای و رقابت دو حزب سیاسی برگزار شد.

قرقیزستان

رسانه ها همچنین با اشاره به جمع آوری 50 هزار امضا در قرقیزستان برای استعفای رئیس جمهور گزارش دادند که معترضان در پی آن هستند تا میزان امضاها را به 300 هزار نفر برسانند.

ژاپن

مرکز لرزه نگاری آمریکا اعلام کرد که زمین لرزه 5.3 ریشتری 16 کیلومتری شهر آساهی را لرزاند.

فیلیپین

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نیز امروز شنبه برای گفتگو با بنیگنو آکینو رئیس جمهوری فیلیپین و بازدید از مناطق طوفان زده این کشور وارد مانیل پایتخت این کشور شد.

این سفر در پی توافق سازمان ملل با شرکای خود برای کمک به طوفان زدگان فیلیپینی و بازسازی مناطق آسیب دیده و پیش از نشست این سازمان درباره نشست مهم تغییرات آب و هوایی در سال آتی انجام می شود.

بان کی مون در این سفر همچنین با مقامات فیلیپینی درباره میزان خسارات ناشی از توفان که مقامات، بازسازی این کشور را نیازمند سه میلیارد دلار بودجه اعلام کرده اند، گفتگو می کند.