رفسنجان - خبرگزاری مهر: رئیس انتقال خون شهرستان رفسنجان گفت: 59 درصد از اهداکنندگان خون در رفسنجان را اهداکنندگان مستمر تشکیل می دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی محمدحسینی صبح يكشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون شش هزار و 560 واحد خونگیری از اهداکنندگان انجام شده است و تعداد اهداکنندگان مستمر در این مدت سه هزار و 875 نفر بوده است که 59 درصد از اهداکنندگان مستمر بوده اند.

وی با تشریح میانگین سنی اهداکنندگان، افزود: اهداکنندگان کمتر از 20 سال 5.04  درصد، 21 تا 25 سال 16.12 درصد، 26 تا 30 سال 19.28 درصد، 31 تا 35 سال 21.15 درصد، 36 تا 40 سال 13.53 درصد، 41 تا 45 سال 10.5 درصد، 46 تا 50 سال 6.62 درصد، 51 تا 55 سال 4.6  درصد، 56 تا 60 سال 2.59 درصد، 61 تا 65 سال 0.58  درصد را تشکیل می دهند که با این آمار بیشترین اهدا در سنین 31 تا 35 سال انجام می شود.

وی تصریح کرد: در حالی که متوسط اهدا خون در کشور 30 تا 31 نفر در هر هزار نفر جمعیت است در شهرستان این نسبت 33 نفر در هر هزار نفر جمعیت است که راضی کننده است.

به گفته محمدحسینی، شهرستان رفسنجان با داشتن 59 درصد اهداکنندگان مستمر یکی از بالاترین شهرستانهای کشور در میزان اهدای خون مستمر است.

ارسال پلاسمای مرکز به کرمان

رئیس اداره انتقال خون رفسنجان همچنین با اشاره به تهیه انواع فرآورده های خونی در این مرکز، گفت:  در این مرکز انواع فرآورده های خونی از جمله گلبول قرمز تراکم، پلاسما، پلاکت، کرایو، گلبول قرمز کم کلوسیت تهیه شده و به مصرف بیماران و نیازمندان به خون می رسد.

محمدحسینی بیان داشت: در صورت داشتن فرآورده مازاد بر نیاز بیماران شهرستان، این فرآورده ها به مرکز استان و سایر پایگاههای استان از جمله پلاسما به کرمان براي مصرف در شهرستان کرمان و گلبول قرمز تراکم و گلبول قرمز کم کلوسیت به شهرستان کهنوج ارسال می شود.

وی تعداد دریافت کنندگان کارت عضویت جدید اهدای خون در رفسنجان را هزار و 757 نفر اعلام کرد و افزود: انتقال خون رفسنجان اکنون به دستگاههای پیشرفته و مورد نیاز از جمله تخت های خونگیری اتوماتیک، هموشیکرهای هوشمند، هموسیلرهای برقی، بلاست فریزر، اکستراکتور اتوماتیک و میز ریلیز فرآورده مجهز شده است.

رئیس اداره انتقال خون رفسنجان ابراز داشت: شهرستان رفسنجان جزو اولین شهرستانهایی بود که در سال 80 اقدام به حذف کامل سیستم جایگزینی خون كرد و تمام نیاز بیماران را از طریق اهدای 100 درصد برآورده ساخت.

وی ادامه داد: رفسنجان همچنین اولین اتوبوس خونگیری را در استان کرمان در سال 80 راه اندازی کرد که اکنون نیز با توجه به پراکندگی شهرستان، با حضور در روستاها و بخشهای شهرستان فعالیت می کند.

کمبود نیروی انسانی در انتقال خون رفسنجان

رئیس اداره انتقال خون رفسنجان با اشاره به کمبود نیروی انسانی در این اداره، تصریح کرد: در حال حاضر در مجموع 14 کارمند شامل 3 نفر پزشک، 3 نیروی خدمات، یک راننده و مابقی نیروی فنی در اداره مشغول به کار هستند که حداقل با نیازهایی که داریم باید 18 تا 19 نفر در اداره انتقال خون رفسنجان مشغول باشند.

محمدحسینی عنوان داشت: با توجه به اینکه انتقال خون هیچ گونه منبع درآمدی ندارد و تمامی خون و فرآورده ها به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می گیرد به همین دليل کمبود منابع مالی یکی دیگر از مشکلات این اداره است.

وی گفت: بر روی خونهای اهدایی آزمایش های ایدز، هپاتیت B و C و سیفلیس و تعیین گروه خون و Rh انجام می شود که تمام آزمایشات به صورت رایگان است.

وی اضافه کرد: معمولا در ایام تعطیلات مانند نوروز و همچنین فصول سرد سال انتقال خون با کمبود مواجه می شود که از شهروندان می خواهیم با توجه به اطلاعیه ها و فرخوانهایی که صادر می شود بیماران و نیازمندان به فرآورده های خونی را یاری کنند.