اوضاع در جوانترین کشور جهان رو به وخامت نهاده و آمار تلفات درگیری های چند روز اخیر در این کشور آفریقایی بر اساس اعلام سازمان ملل به بیش از هزار نفر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندیپندنت، بیش از سه هزار نفر متشکل از شهروندان انگلیسی، کانادایی و کنیایی در شهر بور سودان جنوبی در محاصره نیروهای شوروشی گرفتار شده اند و سازمان ملل اعلام کرده که در حدود 17 هزار نفر در این شهر خواستار حمایت این سازمان هستند.

بر اساس اعلام سازمان ملل، شمار تلفات درگیری های یک هفته اخیر در سودان جنوبی به بیش از هزار نفر رسیده و شهروندان استرالیایی و اوگاندایی نیز در میان 17 هزار نفری هستند که به دنبال کسب حمایت از سازمان ملل برای در امان ماندن از تبعات درگیری های آغاز شده میان نیروهای دولتی و نیروهای معاون سابق رئیس جمهور هستند.

"توبی لانزر" نماینده سازمان ملل در سودان از احتمال وخیم تر شدن اوضاع در سودان جنوبی خبر داده و این در حالی است که "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل متحد، خواستار پایان خشونت ها در این کشور شده است.

لانزر همچنین هشدار داد، تعداد کسانی که در سودان جنوبی به کمک نیاز دارند هر روز در این کشور افزایش می یابد. او پیش بینی کرد که تا چند روز آینده صحبت از دهها هزار نیازمند کمک نخواهد بود و اعداد به صدها هزار هم می رسد.

سالوا کر، رئیس جمهور سودان جنوبی معاونش "ریک ماکار" را در ماه ژوئن به گمان تلاش برای کودتا از سمتش برکنار کرد، درگیری ها بین طرفداران دو طرف از هفته گذشته آغاز شد. پیشتر ارتش سودان جنوبی اعلام کرده بود که شهر بنتیو در ایالت نفت خیز یونیتی در دست شورشیان افتاده است.

این در حالی است دولت قول داده که شهر بور را از شورشیان باز پس بگیرد. آمریکا شهروندان خود را از این شهر خارج کرده اما باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا هم در این خصوص هشدار داد که ممکن است تدابیر دیگری را در نظر بگیرد.

در نامه ای اوباما به سران کنگره آمده است : همزمان که وضعیت در سودان جنوبی را زیر نظر دارم، ممکن است اقدامات دیگری برای حفاظت از شهروندان آمریکایی، کارمندان و دارایی هایمان در سودان جنوبی انجام دهم.

سودان جنوبی، تازه ترین کشوری است که به سازمان ملل اضافه شده است. این کشور پیشتر بخشی از کشور سودان بود.