ساری - خبرگزاری مهر: معاون جهاد کشاورزی مازندران گفت: میزان بره دهی در نژادهای بومی کشور 70 درصد بوده که از نظر اقتصادی راندمان بسیار پایینی محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین نگهدار عصر سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: با اجرای عملیات اصلاح نژادی با استفاده از نژاد رومانف که یک نژاد چند قلوزا است، این عملکرد حدود 40 تا 50 درصد بیشتر خواهد شد به طوری که از 100 رأس میش مولد بطور متوسط 120 بره متولد می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در همین راستا، در فروردین ماه سال جاری میش های 4 گله تحت پوشش پروژه اصلاح نژاد پس از سیدرگزاری و هورمون تراپی با استفاده از روش لاپاراسکوپی و با استفاده از اسپرم های نژادهای رومانف و سنگین وزن پاکستانی بر اساس برنامه و تقویم زمانی مشخص تلقیح مصنوعی شدند که پس از طی دوران بارداری تعداد 170 رأس بره اصلاح نژاد شده متولد شدند.

نگهدار افزود: اجرای این پروژه علاوه بر افزایش راندمان بالای زایش، باعث بهبود مدیریت در گله با توجه به همزمانی زایمان که در مدت یک هفته اتفاق می افتد شده و موجب داشتن گله یکدست و در نهایت برنامه ریزی و اجرای مناسب جهت پرواربندی بصورت فنی و اصولی خواهد شد.

وی بیان داشت: در آبان ماه سال جاری تعداد هفت هزار و 584 رأس گاو در سطح گاوداری های استان مازندران تلقیح مصنوعی شدند.
 
وی گفت: یکی از روش های اصلاح نژاد در حیوانات، استفاده از دام های برتر با تولید بالا بوده و برای دستیابی به چنین هدفی، تلقیح مصنوعی بهترین و آسان ترین شیوه به منظور ارتقاء کمیت و کیفیت تولیدات شیر و گوشت قرمز می باشد، چرا که با استفاده از تلقیح مصنوعی با سرعت بیشتری می توان صفات مطلوب دام های نر را به تعداد زیادی از نتاج انتقال داد و بدین ترتیب در مدت زمان نسبتاً کوتاهی، اثر یک حیوان نر برتر را چندین برابر بیشتر در گله و یا حتی منطقه مشاهده کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران با بیان اینکه در راستای اصلاح نژاد دام در استان مازندران، تعداد 200 مأمور تلقیح مصنوعی پس از اخذ گواهینامه از مرکز اصلاح نژاد کشور در سطح دامداری های صنعتی و نیمه صنعتی استان مشغول به فعالیت می باشند، افزود: حاصل تلاش آنان در بخش اصلاح نژاد دام سنگین، تلقیح مصنوعی در سه هزار و 954 رأس گاو اصیل، سه هزار و 198 رأس گاو دورگ و 432 رأس گاو بومی در آبان ماه سال جاری بوده است.

نگهدار هدف از این کار را تولید اقتصادی و پایدار در واحدهای پرورش گاو شیری در سطح استان با رویکرد گذر از دامداری سنتی به صنعتی عنوان کرد.