در حالی که محمد سُلگی و علی شجاعی‌صائین به عنوان دو گزینه‌ محتمل برای تصدی اداره کتاب نام برده می‌شود، ظاهراً بازنشستگی یکی و حل نشدن مشکل مامور به خدمت شدن دیگری، حضور هر دوی آنها را در این واحد مهم در وزارت ارشاد با مانع جدی رو به رو کرده است.

خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ و ادب: دو ماه و نیم از برکناری محمد اللهیاری مدیر اداره کتاب در دولت‌های محمود احمدی‌نژاد می‌گذرد اما این واحد مهم در وزارت ارشاد همچنان با سرپرست اداره می‌شود و هنوز مدیرکل جدیدی برای آن معرفی و یا منصوب نشده است.

این در حالی است که احمد کمالی‌نژاد همان زمانی که به عنوان سرپرست اداره کتاب منصوب شد (1392/07/28) به خبرنگار مهر گفته بود که دوره سرپرستی او در اداره کتاب موقتی و حداکثر دو ماه است.

برخی ناشران می‌گویند در این مقطع کوتاه گشایشی نسبی در امر بررسی کتاب‌ها پدید آمده اما برخی معتقدند همچنان در بر پاشنه سابق می‌چرخد و همواره هم بیشترین اعتراض‌ها متوجه بررسان کتاب‌های حوزه ادبیات (اعم از داستان و شعر) بوده است.

البته بنا بر اعلام معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، سرگروه ممیزان این بخش چندی است استعفا کرده و گویا قرار است تغییری در بررسی کتاب‌های این حوزه به وجود بیاید هر چند تا این لحظه نامی از سرگروه جدید بررسان گروه ادبیات داستانی برده نشده است.

جدای از این موضوع، در هفته‌های اخیر زمزمه‌هایی در رابطه با تعیین مدیر اداره کتاب از معاونت فرهنگی به گوش می‌رسد. بنا بر اعلام‌های البته غیررسمی، با دو گزینه برای تصدی این اداره مذاکراتی صورت گرفته است؛ یکی علی شجاعی صائین مدیرعامل فعلی موسسه خانه کتاب و دیگری محمد سُلگی مدیر سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.

جدای از صلاحیت‌های این دو گزینه برای تصدی مدیریت اداره مهم کتاب در وزارت ارشاد که همچنان محل بحث است، ظاهراً مانع مشترکی سر راه هر دوی آنها برای پذیرش این مسئولیت وجود دارد؛ علی شجاعی صائین دوره خدمت 30 ساله خود را به پایان رسانده و اصطلاحاً چوب‌خطش پُر شده و لاجرم باید بازنشسته شود.

مسئولان جدید وزارت ارشاد و معاونت فرهنگی هم به تاسی از رئیس جمهور که گفت با داس نیامده بلکه کلید آورده، تاکنون چندین بار بر لزوم استفاده از توان نیروهای موجود در دوره جدید تاکید کرده‌اند البته چنانچه در راستای اهداف جدید ترسیم شده در دولت تدبیر و امید حرکت کنند.

از این رو گویا معاونت فرهنگی برای حل این مشکل به دنبال تبصره‌ای می‌گشته تا بتواند از پتانسیل یک نیروی بازنشسته در بخش جدیدی استفاده کند اما از آنجا که عملاً چنین امکانی به لحاظ قانونی وجود ندارد و از سوی دیگر مسئولان جدید این وزارتخانه و معاونت فرهنگی آن همواره بر رعایت قانون - حتی قانونِ بد - تاکید کرده‌اند، به نظر می‌رسد موضوع واگذاری این مسئولیت به علی شجاعی صائین منتفی شده است.

از سوی دیگر محمد سُلگی که در حال حاضر مدیر سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی است و ظاهراً بیش از شجاعی صائین به این مسئولیت نزدیک شده بود، برای پذیرش این مسئولیت، باید از سازمان متبوعش (جهاد دانشگاهی) برگه ماموریت به خدمت بگیرد که این روال هم تاکنون طی نشده و در واقع سُلگی هنوز نتوانسته موافقت مسئولان جهاد را برای رفتنش به وزارت ارشاد جلب کند.

سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد تاکنون چند بار که دست کم یک بار آن اعلام رسمی بوده است (مصاحبه هفته گذشته با روزنامه ایران) اعلام کرده که مدیر اداره کتاب تا آخر این هفته - یعنی هفته قبل - معرفی می‌شود اما گویا مسائل پیش گفته، مانع از تحقق وعده آقای صالحی شده است.

ظاهراً معاون فرهنگی وزیر ارشاد همانطور که قبلاً هم اعلام کرده، به اصطلاح خیلی خودمانی حاضر نیست دقت را فدای سرعت کند. لذا به نظر می‌رسد برای آشنایی با مدیر جدید اداره کتاب، تنها چاره کار، صبر است!