بیرجند - خبرگزاری مهر: معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان اینکه اعتبار امسال برای طرح های بیابان‌زدایی 30 میلیارد تومان است، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 30 درصد این اعتبار تخصیص یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، خداکرم جلالی بعدازظهر پنج‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در بیرجند اظهار داشت: حفظ آب و خاک و امنیت زیستی اثرات موثری در زندگی انسان دارد و بدون محیط زیست سالم و عرصه منابع طبیعی زندگی بانشاطی ندارد.

وی با بیان اینکه  توسعه اکوسیستم و حفظ آب و خاک مهم‌ترین مطلب در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور است، افزود: امنیت زیستی در هرکشوری دارای اهمیت است و چالش در این زمینه مربوط به همه ساکنان کره خاکی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به چهار محور سازمان جنگل‌ها و مراتع، گفت: این سازمان بر اساس قانون محور‌های احیا، توسعه، بهره‌برداری و حفاظت را دنبال می‌کند.

جلالی با ارائه آماری از وضعیت موجود منابع طبیعی ایران، تصریح کرد: هم اکنون 32.5 میلیون هکتار بیابان، 84.8 میلیون هکتار جنگل و 14.3 میلیون هکتار مرتع در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی دارای وسعت ۱۵ میلیون هکتار است، متذکر شد: در حال حاضر ۹۶ درصد از اراضی این استان مربوط به منابع طبیعی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی وسعت مراتع این استان را هشت میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار عنوان کرد و بیان داشت: در خراسان جنوبی پنج میلیون و 300 هزار هکتار بیابان و 635 هزار هکتار جنگل وجود دارد.

10 استان کشور متقاضی اجرای پروژه ترسیب کربن

جلالی پدیده بیابان زدایی را یکی از اولویت‌های سازمان منابع طبیعی دانست و ادامه داد: در همین راستا سازمان با همکاری سازمان‌های بین المللی پروژه ترسیب کربن را برای مقابله با پدیده بیابانی زایی و توسعه روستایی دنبال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این پروژه با رويكرد مشاركتي در امر بهره برداري و مديريت عرصه‌هاي منابع طبيعي توسط مردم است، یادآور شد: ظرفيت سازي جوامع محلي، توانمند‌سازي زنان و مردان از لحاظ اقتصادي و فرهنگي،‌ تشكيل و توسعه صندوق‌هاي كوچك خرده اعتباري توسط مردم و واگذاري مديريت آن به خودشان، استفاده از انرژي‌هاي نو و در نهايت مشاركت جوامع محلي در مديريت و احياء عرصه‌هاي منابع طبيعي از مهمترين راهكارها به كار گرفته شده در اين پروژه است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: به خاطر دستاوردهای حاصل از این طرح در خراسان جنوبی، 10 استان دیگر در کشور نیز متقاضی اجرای آن شده‌اند.

جلالی استان‌های متقاضی اجرای پروژه ترسیب کربن را کرمان، تهران، خراسان رضوی، فارس، البرز، اصفهان، آذربایجان غربی، مرکزی و سمنان برشمرد.

وی با بیان اینکه در سال جاری 10 میلیارد تومان در کل کشور برای این طرح اعتبار در نظر گرفته شده است، افزود: یک میلیارد و 500 میلیون تومان از این اعتبار به خراسان جنوبی تعلق گرفته است.

استحصال 43 میلیارد متر مکعب آب

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به میزان کم بارندگی در کشور تصریح کرد: میزان بارندگی در کشور ما یک سوم بارندگی در جهان است، بنابراین باید پروژه‌های آبخوان‌داری در جهت استفاده از نزولات آسمانی و هدایت آن به سمت سفره‌های زیرزمینی انجام شود.

جلالی ادامه داد: در سال جاری 43 میلیارد متر مکعب استحصال آب شده است.

وی با بیان اینکه اعتبار امسال برای بیابان‌زدایی 30 میلیارد تومان است، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 30 درصد آن تخصیص یافته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر‌های سطح جنگل‌کاری پایین آمده، پیش بینی کرد: امسال 100 هزار هکتار جنگل‌کاری غیر از طرح‌های بیابان‌زدایی در استان‌های مختلف داشته باشیم.