رامسر - خبرگزاری مهر: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری رامسر، با بیان اینکه قاچاق چوب در رامسر به مرز صفر رسیده، تصریح کرد: قاچاقچی حر فه ای چوب در رامسر نداریم.

سیدمهدی مولایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: خوشبختانه در سال 91 و 92 هیچ آتش سوزی در جنگل ها و مراتع رامسر به وقوع نپیوسته است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری رامسر با بیان اینکه 83 هراز هکتار از اراضی رامسر تحت حفاظت منابع طبیعی قرار دارد، افزود: بر اساس اهداف سازمان جنگل ها و مراتع کشور  که حفظ ، احیاء و توسعه و بهره برداری اصولی منابع طبیعی از مهمترین آن است، اداره منابع طبیعی و آبخیز داری رامسر نیز بیشترین تمرکز خود را در حفظ اراضی تحت  نظارت منابع طبیعی قرار داده  است.

مولایی اضافه کرد: در سال جاری پنج هکتار اراضی از دست متجاوزین خلع ید شده و حدود 27 فقره پرونده در همین راستا در محاکم قضایی در دست بررسی قرار دارد  و البته برخی از این پرونده ها مربوط به تجاوزهایی می شود که در سنوات گذشته به اراضی منابع طبیعی صورت گرفته بود و با پیگیری های انجام شده  اکنون در محاکم قضایی مطرح است.

وی در ادامه با تاکید بر این که ترویج حفظ منابع طبیعی از مهمترین و تاثیرگذار ترین اقداماتی است که می توان در کاهش آمار تجاوزها و دست اندازی ها  به اراضی منابع طبیعی انجام داد ، خاطرنشان کرد: در همین زمینه اداره منابع طبیعی رامسر اقدام به بروز کردن وبلاگی در زمینه حفظ منابع طبیعی و راه اندازی  سامانه 1504  ( کد امداد جنگل و مراتع ) کرده که بصورت شبانه روزی ، پیشنهادات ، انتقادات ،شکایات مردم را ثبت و ضبط می کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری رامسر ادامه داد: برای ترویج حفظ منابع طبیعی ، همکاری با نهضت سواد آموزی و آموزش و پرورش ، برگزاری جلسات حفظ حقوق بیت المال بصورت مستمر ، اجرای برنامه های منابع طبیعی نیز از جمله دیگر این برنامه ها است که توسط این اداره اجرا می شود.

مولایی از جنگل کاری حدود 4 هزار هکتار اراضی منابع طبیعی در رامسر سخن گفت و افزود: در سال گذشته 500 هکتار از اراضی ییلاق جواهرده با اعتبار 90 میلیون تومان محصور شد و در سال جاری نیز 320 هکتار از اراضی با صرف  بودجه 55 میلیارد ریال زیر پوشش نهال کاری قرار گرفت که عوامل منابع طبیعی هم اکنون نیز مشغول نهال کاری هستند.

وی گفت: برای حفاظت از این اراضی در سال گذشته تاکنون 800 عدد ستون بنچ ماک در مرز مستثنیات و منابع طبیعی جهت جلوگیری از تجاوزها ایجاد شد.

مولایی در بخش دیگر سخنان خود، افزود: حدود 35 هزار هکتار مساحت این مراتع است که داخل آن 55 هزار و احد دامی وجود داشت که 35 هزار واحد دامی تاکنون از مراتع خارج شدند.

تصویب 32 طرح مرتعداری

وی همچنین گفت: 32 طرح مرتع داری مصوب داریم که دامداران دارای مجوز قانونی از این مرتع ها حفاظت کرده و دامهای قانونی خود را در آنها  نگهداری می کنند و البته اداره منابع طبیعی ، خدماتی از قبیل تامین آب شرب ، لوله گذاری ، تامین سوخت جهت جلوگیری از بوته کنی را به آنان ارائه می کند.

این مقام مسئول با اشاره به همکاری اداره منابع طبیعی در کار های  عام المنفعه و تعامل تنگاتنگ با ادارات دیگر اظهار داشت : تامین مصالح برای راههای روستایی ، تامین مصالح برای فرودگاه رامسر و کنار گذر ساحلی ،صدور مجوز برای کاشت تیر برق در مناطق روستایی ،مجوز آبرسانی و تامین چوب جهت ترمیم منازل روستایی و تامین هیزم برای مصرف  سوخت روستایی از جمله دیگر اقدامات اداره منابع طبیعی است.

رئیس اداره منابع طبیعی رامسر  مهچنین به اجرای آب بند جهت  جلوگیری از رانش زمین های در معرض خطر سخن گفت و افزود: چها ر هزار متر  از مناطق اشکورات  تحت اجرای این عملیات قرار گرفت و در بالا دست همین آب بندها نیز عملیات بذر کاری جهت سبز شدن زمین هایی که قدرت باروری را از دست داده اند  در مساحت 400 هکتار زمین در سال گذشته انجام شد.

وی در پایان سخنان خود ضمن دعوت مردم به همکاری با اداره منابع طبیعی ، از آنان خواست تا اگر ادعایی مبنی بر اینکه حقی از آنان در خصوص اراضی تحت حفاظت منابع طبیعی ضایع شده است ، می توانند اعتراض خود نسبت به نقشه منابع طبیعی را در دبیرخانه کمسیون ماده واحده منابع طبیعی ثبت کنند تا پس از بررسی اعتراضات در دبیرخانه چنانچه حقی از کسی ضایع شده است ، بازپس داده شود.