رقابتهای لیگ برتر کشتی آزاد در حالی با سومین قهرمانی پیاپی تیم ثامن الحجج سبزوار به پایان رسید که تبعات منفی و ناامید کننده برگزاری این رقابتها همچنان ادامه دارد و گویی ضرر و زیاد برپایی این رویداد داخلی، بیش از منفعت و سازندگی آن است.

به گزارش خبرنگار مهر، رقابتهای لیگ برتر کشتی آزاد مدتهاست با حواشی مختلفی از جمله درگیری و نزاع، افترا و تهمت و حتی تبانی و زد و بند گره خورده و انگار قرار نیست پرونده این رویداد داخلی در کمال آرامش و رضایت طرفین خود یعنی فدراسیون کشتی و تیم های شرکت کننده به پایان برسد.

قصد نداریم حواشی و اتفاقات شب فینال رقابتهای لیگ برتر که با قهرمانی تیم ثامن الحجج و نارضایتی تیم های استیل آذین ایرانیان و خونه و به خونه بابل به پایان رسید را تکرار کنیم، اما آنچه مسلم است ساختار برگزاری لیگ کشتی ایران به تغییری اساسی و بنیادین نیاز دارد.

به عنوان مثال می توان به اظهارات منصور برزگر مرد سرد و گرم چشیده کشتی ایران اشاره کرد که خود نیز به نوعی زخم خورده لیگ کشتی است. برزگر بارها اعلام کرده رقابتهای لیگ نباید جولانگاه افرادی به ظاهر دلسوز باشد که نفوذشان حتی در ارنج تیم ها و تعیین زودهنگام قهرمان لیگ هم دیده می شود. او بارها به متولیان فدراسیون پیشنهاد کرده بود لیگ فعلی باید دستخوش تغییراتی شود که نه به برنامه های تیم ملی لطمه بزند و نه عده ای بدهکار و طلبکار را به یکدیگر معرفی کند!

به عقیده بسیاری از اهالی کشتی، رقابتهای لیگ مدتهاست حالت باری به هر جهت و برگزاری به هر شکل و روش را پیدا کرده و گویی هیچ متولی و صاحبی ندارد تا با قاطعیت و جرات با متخلفین برخورد کند. جذب اسپانسر و باشگاه های شرکت کننده به هر قیمت و همچنین تعامل و همکاری با برخی افراد همیشه در صحنه لیگ با هر شرایطی که آنها پیشنهاد می کنند باعث شده تا لیگ برتر بیش از منفعت، مخرب کشتی شود.

علیرضا رضایی نایب رئیس و سخنگوی فدراسیون کشتی نیز به محض پایان رقابتهای لیگ امسال بر این موضوع تاکید داشت که این وضعیت باید ساماندهی شود و گردونه رقابتها نیازمند کارشناسی و اصلاح است. وی در پاسخ به این سوال که چرا لیگ برتر همواره با حواشی و اتفاقات مختلفی برگزار و به پایان می رسد، به خبرنگار مهر گفت: مطمئنا رقابتهای لیگ نیازمند تغییرات اساسی و منطقی در ساختار خود است و اگر قرار باشد برای سال آینده به فکر برگزاری لیگی دیگر باشیم باید حتما فکری به حال کاستی ها آن کرد.

اظهارات نایب رئیس فدراسیون، درد دل بسیاری از اهالی کشتی است که خودشان به نوعی دستی بر آتش لیگ داشتند و قربانی مسایل پشت پرده و مخرب لیگ شده اند. آنچه مسلم است توان و قدرت برخی دلالان در لیگ کشتی بیش از مجریان و برگزارکنندگان این رقابتهاست. این افراد از ماهها قبل از آغاز رقابتها با جنگ روانی و دعواهای زرگری طوری مهره چینی می کنند که در نهایت سود میلیونی این پیکارها عاید خودشان شود. جالب آنکه برخی از این گوش شکسته های نامدار به رغم غیبت ظاهری در رقابتهای لیگ با رهبری و هدایت برخی جریانات توسط دوستان و یارانشان، به خوبی می توانند اداره کننده لیگ باشند!

بسیاری از چهره های دلسوز و شناخته شده کشتی همواره به این موضوع تاکید داشته و دارند که سود و درآمد میلیونی لیگ نباید فقط و فقط به جیب چند نفر معدود و مشخص سرازیر شود. متاسفانه امسال نیز شاهد چنین اتفاقاتی بودیم که ثابت کرد ساختار لیگ باید برای سال آینده تغییر یابد، چون در غیر اینصورت برگزاری این مسابقات، تنها به کام دلالانی خواهد بود که گویی قدرت بازیگردانی فوق العاده ای در لیگ دارند.