بیرجند- خبرگزاری مهر: رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: پارک علم و فناوری این استان به رغم تازه تاسیس بودن عنوان پارک برتر کشوری را در سال جاری کسب کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا دوستی صبح شنبه در نشست خبری اظهار داشت: هر سال فعالیت‌های پژوهشی بخش‌های مختلف وزارت علوم در معاونت پژوهش وفناوری بررسی شده و نتیجه آن همزمان با نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری ارائه می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی با اشاره به برگزیده شدن پنج محصول ملي پارک علم و فناوري استان در چهاردهمين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهش و فناوري کشور، گفت: اين محصولات شامل کش سرور جت سيب، سامانه‌هاي يکپارچه وبينار،سامانه امن ارتباطي، سامانه 112(هلال احمر) و بالا بر ويلچر معلولان است.

دوستی با بیان اینکه این پارک عنوان غرفه برتر بخش دستاوردهای پژوهش و فناوری فن بازار را کسب کرده، تصریح کرد: این موفقیت‌ها بخاطر تلاش و فعالیت همکاران و شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان مستقر در پارک بوده است.

فعالیت 178 شرکت دانش بنیان و موسسه فناوری در استان/ مسئولان در زمینه  ایجاد زیر ساختها پارک را یاری کنند

وی با اشاره به پتانسیل‌های علمی موجود در استان، یادآورشد: در خراسان جنوبی 178  شرکت دانش‌بنیاد و موسسه فناوری وجود دارد.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی با بیان اینکه پارک علم و فناوری استان هیچ بودجه‌ای در خصوص تملک و دارایی ندارد، افزود: امیدواریم مسئولان استان ما را در تهیه و تامین زیر ساخت‌های ساختمان پارک علم و فناوری استان که در مساحت 50 هکتار زمین است همراهی کنند.

دوستی با اشاره به اینکه این مجموعه هیچ ساختمانی ندارد اما توانسته از همه موسسات علمی کشور پیشی بگیرد، ادامه داد: استمراراین درخشش‌ها بدون زیرساخت‌ها میسر نیست.

15 میلیارد ریال بودجه جاری پارک علم و فناوری خراسان جنوبی/ بودجه عمرانی نداریم

وی بودجه جاری امسال را یک میلیارد و 500 میلیون تومان عنوان کرد و بیان داشت: تاکنون از این میزان 30 درصد آن جذب شده است همچنین بودجه عمرانی در سال جاری صفر بوده است.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی به سه مرحله تبدیل ایده به ثروت اشاره کرد و گفت: در مرحله نخست که پیش رشد است افراد شش ماه مهلت دارند تا ایده خود را به طرح تبدیل کنند.

دوستی مرحله‌های بعدی را رشد  و تجاری‌سازی دانست و افزود: در مرحله رشد هسته اولیه شرکت با توجه به نیازمند سایر رشته‌های تخصصی شکل می‌گیرد و شرکت بین یک تا سه سال فرصت دارد تا طرح را به نمونه صنعتی تبدیل کند.

وی زمان بین تولید محصول تا فروش در بازار را دره مرگ عنوان کرد و یادآورشد: اگر شرکتی نتواند رقابت در عرصه تجارت را ادامه دهد شکست می‌خورد و تمام تلاش پارک علم و فناوری این است که شرکت‌ها از این دره عبور کنند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را یک کار ملی دانست و تاکید کرد: تمام ارگان‌های دولتی و غیردولتی موظفند برای رشد این شرکت‌ها محصولاتشان را خریداری کنند.

دوستی به استقبال کم استان از محصولات پارک علم و فناوری خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: باید به دنبال پیگیری نقص فرهنگی استان در این زمینه بود چرا که پارک مشکلی ندارد و این نیازمند عزم جدی رسانه‌ها و مسئولان است.