خرم آباد - خبرگزاری مهر: "سزار" هفته گذشته شاهد حادثه ای بود که می توان از دو نما به آن نیم نگاهی کرد، حکایت تلخ زخمی شدن ماده پلنگ ایرانی و در کنار آن ساعتها عملیات امداد برای نجات دادن زیبای زاگرس، تا همت امدادگران لرستانی تلخی پرده نخست این نمایش را به دست های خروشان سزار بدهد تا با خودش به دوردست ها ببرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حوالی ظهر روز پنج شنبه هفته گذشته گزارش یکی از همیاران طبیعت از رخداد تلخ دیگری برای پلنگ منحصر به فرد ایرانی خبر می دهد؛ حادثه ای که بازهم رد پای شکارچیان را می توان در آن پیدا کرد.

به همراه اکیپ های محیط زیست راهی منطقه شدیم تا شاهد تلاش تیم های امدادی برای نجات جان پلنگ زخمی در حاشیه سزار باشیم. سوز سرمای منطقه با توجه به کوهستانی و برف گیر بودن آن تا مغز استخوان انسان به پیش می رود و سزار خروشان تر از همیشه هماورد می طلبد.

تازیانه های سرد سزار بر پیکر زخم خورده دختر زیبای زاگرس

تن پلنگ زیبای زاگرس که از هراس انسانها خود را زیر تخته سنگی در حاشیه رودخانه پنهان کرده، با تازیانه های "سزار" هر لحظه سردتر می شود و می توان از دور به مدد لنز دوربین های عکاسی و فیلمبرداری رد پای خون را روی بدن این زیبای منحصر به فرد دید که گاه روی موج آب رودخانه و صخره هم خطی قرمز می نشاند.

پلنگ ماده که از هراس شکارچیان به این محل پناه آورده، با دیدن امدادگران شاید تجربه تعقیب و گریز شب گذشته اش زنده می شود که تحت هیچ شرایطی نمی خواهد از زیر تخته سنگ ها و از معرض تازیانه های سرد سزار خود را بیرون بکشد؛ انگار که سرمای سخت طبیعت را به جان خریده تا مبادا شاهد گرمای گلوله هایی باشد که پیش از آن قدرت را از پاهایش گرفته است.

گاه گاهی غرشی می کند و می توان در اعماق این نعره ها هم رد دردی را دید که از نای جانش بلند می شود ولی انگار نمی خواهد حتی در این شرایط هم اندکی از اقتدارش را به نامرادی زمانه بدهند.

امدادگرانی که از محیط زیست، دامپزشکی و آتش نشانی آمده اند در این سرمای وحشتناک زمستانی به قلب "سزار" زده اند تا شاید تسلایی باشند بر زخم شکارچی که شب گذشته برای این پلنگ زخمی حامل پیغام مرگ بوده است.

دو پرده متفاوت از یک نمایش

اینجا صحنه ای از دو پرده متفاوت یک نمایش است، سزار چندین ساعت قبل شاهد غرش گلوله هایی بود که نماد اقتدار زاگرس را از پای درآورد و حال شاهد حضور مردانی است که به مدد این زیبای بی بدیل آمده اند.

دامپزشک باغ وحش خرم آباد به زحمت خود را روی صخره ای که بر محل اختفای پلنگ مشرف است رسانده و تلاش می کند تا داروی بیهوشی را به وی تزریق کند، امدادگران آتش نشانی به مبارزه با سزار رفته اند که این روزها میزبان خروش آبی است که از ذوب برفهای منطقه به مهمانی رودخانه آمده اند. ولی هیچ کدام از اینها مانع نمی شود که اندکی تزلزل در همت امدادگران به وجود آید، آنها آمده اند تا تلخی پرده نخست این نمایش را به دست سزار بدهند تا با خودش از اینجا ببرد.

عملیات امداد تا ساعت 20 شب طول می کشد و پلنگ زخمی که حالا همه تنش خیس شده به زحمت از شکاف صخره بیرون کشیده می شود تا به کمک ماموران آتش نشانی از صخره ها بالا برده شود. بالا بردن پلنگ در شیب 80 درجه آنقدر سخت و نفس گیر است که گاه امدادگران جای خود را با هم عوض می کنند تا در سختی راه شریک شوند.

ماده پلنگ زیبای زاگرس که حالا پایش به سفتی زمین رسیده به سرعت با روشن کردن آتش گرم می شود، دامپزشک اعزامی فشارش را می گیرد و برایش سِرم وصل می کند، هر کسی می خواهد کمک کند، حتی مردم محلی منطقه نیز آمده اند تا شاید بتوانند یار خاطر امدادگران باشند، هنوز برای امیدواری به زنده ماندن این پلنگ زود است، این را دمای پایین بدنش نشان می دهد.

معلمی که عملیات امداد به مدد همت او شکل گرفت

روایت رئیس اداره محیط زیست خرم آباد که سرپرست نخستین گروه اعزامی به منطقه بوده اینچنین است. امین مرادی با اشاره به اینکه معلم یکی از روستاهای بخش سپید دشت متوجه زخمی بودن یک پلنگ در منطقه شده است، می گوید: این معلم پلنگ را دنبال می کند و متوجه می شود که خود را از یک صخره پایین می اندازد و مخفی می شود.

وی با بیان اینکه این معلم با اداره کل محیط زیست تماس گرفت و خبر زخمی بودن این پلنگ را داد، عنوان می کند: نیروهای محیط زیست با این معلم به مکان مورد نظر رفتند و سپس هماهنگی های لازم برای شروع عملیات نجات این پلنگ صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه یک اکیپ از محیط زیست خرم آباد در مکان حضور داشت که برای کنترل وضعیت و جلوگری از حضور افراد محلی اقدام کرد، افزود: خوشبختانه عملیات نجات پلنگ به خوبی انجام شد.

دامپزشک باغ وحش خرم آباد: تاکنون چنین تجربه ای نداشتم

دامپزشک باغ وحش خرم آباد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در این رابطه می گوید: برای عملیات نجات پلنگ سه اکیپ از سازمان محیط زیست، اداره کل دامپرشکی و مرکز امداد و نجات آتش نشانی مرکز استان حضور داشتند.

دکتر مجید حاتمی نیا با بیان اینکه ساعت 14 و 30 دقیقه بعدازظهر پنجشنبه برای نجات این پلنگ حرکت کردیم، تصریح کرد: محلی که حیوان در آن مخفی شده بود یک دره با شیب بسیار بالا بود که افراد به زحمت خود را به پایین آن رساندند.

وی با اشاره به اینکه محل مخفی شدن پلنگ یک مکان بسیار نامناسب از لحاظ دسترسی بود، افزود: کار بیهوش کردن و بالا آوردن پلنگ بسیار مشکل و در عین حال با ریسک بالا بود.

دامپزشک حیات وحش خرم آباد با بیان اینکه بعد از بی هوش کردن، پلنگ با کمک افراد حاضر بالا آورده شد، ادامه داد: تا کنون چنین تجربه ای در رابطه با نجات پلنگ نداشتیم.

حاتمی نیا با تاکید بر اینکه در فاصله انتقال حیوان به اداره کل محیط زیست در خرم آباد سعی کریدم دمای بدن حیوان که پایین بود را بالا بیاوریم، یادآور شد: در ابتدا با توجه به اینکه شرایط و امکانات لازم فراهم نبود حیوان را به مدت نیم ساعت با آتش گرم کردیم و سپس با پتو پوشاندیم و انتقال دادیم.

وی با اشاره به اینکه هدف ما این بود که حیوان را به بهترین نحو ممکن و زنده منتقل کنیم، ادامه داد: حفظ این گونه با توجه به تعداد کم آن در طبیعت ایران مهم و ضروری است.

دکتر ایمان معماریان  دامپزشک حیات وحش نیز که ساعتها بالای سر این پلنگ زخمی کار مداوا را انجام داده است، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه موارد مجروح شدن پلنگ خیلی زیاد گزارش می شود، می گوید: چند روز گذشته نیز یک مورد دیگر از زخمی شدن پلنگ در کهکیلویه گزارش شد که متاسفانه شاهد مرگ آن پلنگ بودیم.

وی با بیان اینکه در موردی که چند روز پیش داشتیم مسئولان می گفتند که وضعیت پلنگ خوب است و قصد رها سازی آن را داشتند، تصریح کرد: همان موقع ما اعلام کردیم که به خرم آباد می آییم و درخواست کردیم که پلنگ را برای درمان به خرم آباد بفرستند ولی این کار صورت نگرفت.

این دامپزشک حیات وحش با اشاره به سایر تجربیات خود در این زمینه گفت: مورد دیگری از پلنگ داشتیم که دستش در تله گیر کرده بود و متاسفانه مجبور شدیم دست این پلنگ را قطع کنیم اما حداقل این بود که این موجود به عنوان یک گونه با ارزش برای سایر مقاصد مثل تکثیر زنده ماند.

دامپزشک حیات وحش: اگر عملیات امداد انجام نمی شد بدون شک پلنگ می مرد

معماریان در ادامه با بیان اینکه حقیقت این است که گونه پلنگ در ایران وضعیت خوبی ندارد، افزود: آمار دقیقی از تعداد پلنگ های باقی مانده وجود ندارد و تنها حدس زده می شود که زیر 500 قلاده پلنگ در ایران وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه اتفاق خوبی بود که در لرستان توانستند وضعیت ایجاد شده برای پلنگ زخمی را کنترل کنند و این حیوان زنده بماند، اظهار داشت: در 99 درصد موارد این اتفاق نمی افتد و توان مدیریتی لازم برای کنترل شرایط وجود ندارد.

این دامپزشک حیات وحش با اشاره به اینکه حوادثی که برای پلنگ در ایران رخ می دهد بیش از حدی است که یک گونه با جمعیت زیر500 قلاده بتواند آن را تحمل کند و منقرض نشود، گفت: در همین 20 روز اخیر پنج پلنگ کشته شد که این یک اتفاق خیلی بد است و امیدورایم این امر با مدیریت بهتر کنترل شود.

معماریان در ادامه سخنان خود با اشاره به عملیات نجات پلنگ در لرستان اظهار داشت: تیم عملیات نجات پلنگ لرستان بهترین کاری که می توانستند با توجه به شرایط انجام دهند را انجام دادند.

این دامپزشک حیات وحش با تاکید بر اینکه عملیات بی هوش کردن پلنگ ریسک خیلی بالایی داشت، افزود: وقتی ما رسیدیم دمای بدن پلنگ زیر 35 درجه بود و تقریبا یک لاشه بود و اگر همان موقع عملیات نجات پلنگ انجام نمی شد بدون شک پلنگ می مرد.

به هر روی هرچند نمی توان از تلخی این حادثه که منجر به فلج شدن زیبای تیزپای ایرانی شد کاست ولی این همه همراهی و همدلی التیامی بود بر زخمی که سالهاست طبیعت دیار زاگرس را داغدار کرده است تا شاید همت امدادگران لرستانی بهانه ای برای آنها باشد که دیگر دستشان به هیچ اسلحه ای برای نشانه رفتن نماد اقتدار زاگرس نرود.

........................

گزارش: زهرا حسینی