رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی بودجه 44.4 میلیارد تومانی پیشنهادشده برای این سازمان در سال 93 را ناکافی دانست و از کاهش هزینه‌های آن در صورت موافقت مجلس با این میزان بودجه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، اسحاق صلاحی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران صبح امروز یکشنبه 8 دی در نشستی خبری که با هدف تشریح برنامه‌های نخستین همایش علمی بین‌المللی شیخ صفی‌الدین اردبیلی در محل این کتابخانه برگزار شده بود، در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر که «بودجه کتابخانه ملی در سال آینده 44 میلیارد و 451 میلیون تومان پیشنهاد شده است. آیا این بودجه برای فعالیت‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سال آینده کافی است و اگر ناکافی است، شما چه برنامه‌ای در پیش خواهید گرفت؟» گفت: من برنامه‌ای را به دولت داده‌ام که همان برنامه استراتژیک سازمان در سه سال 91، 92 و 93 است. چنانچه بخواهیم این برنامه‌ها را اجرا کنیم، قطعاً این میزان بودجه کفاف نمی‌کند.

وی در عین حال تاکید کرد: مهم این است که ما شرایط کشور را درک کنیم و متناسب با آن برنامه‌هایمان را تعریف کنیم. البته بخشی از این کمبود بودجه می‌تواند با مدیریت رویکرد در اجرای برنامه‌ها و بخشی هم با کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از موازی‌کاری، جبران شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین گفت: اگر قرار است کتابخانه ملی در سال 1404 رتبه اول منطقه را در اختیار داشته باشد، باید ده‌ها و صدها میلیون تومان کتاب بخریم که با چنین بودجه‌هایی این امکان وجود ندارد.

صلاحی اضافه کرد: تالار مخازن ما در حال حاضر هم پاسخگوی نیاز ما نیست و قطعاً تا سال 1404 این وضعیت بحرانی‌تر خواهد شد. ضمن اینکه ما برای نگهداری از 100 هزار مترمربع فضای ساختمان سازمان اسناد و کتابخانه ملی و تعمیرات آن و نیز تهیه تجهیزات مورد نیازمان برای فعالیت‌های جاری خود، نیازمند بودجه هستیم؛ بودجه‌ای متناسب با ماموریت این سازمان.

وی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست «ضمن عنایت ویژه به بودجه سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سال آینده، دست کم یک یا دو پروژه ملی را فعالیت‌های آن بگنجانند تا بخشی از این کمبود بودجه جبران شود».

رئیس کتابخانه ملی ادامه داد: من برای اسناد و نسخ خطی کشور که در کتابخانه ملی نگهداری می‌شود، احساس خطر می‌کنم. اینها توسط وهابیت و بهائیت در معرض تهدید قرار گرفته‌اند. این مسئله هم فقط با تخصیص بودجه مرتفع نمی‌شود، بلکه یک عزم راسخ و ملی می‌طلبد.

صلاحی در ادامه سخنانش ساماندهی 200 هزار جلد کتابی که به صورت دپو در مخازن سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شد، خبر داد و گفت: همکاران ما در بخش مخازن هم‌اکنون در حال فهرست‌نویسی این تعداد کتاب هستند و امیدوارم تا 6 ماه آینده تمام این کتاب‌ها در مخازن کتابخانه ملی قرار گیرد.

وی با اشاره به منحصر به فرد بودن این 200 هزار جلد کتاب تاکید کرد: این مجموعه غیر از کتاب‌های خریداری شده از طرف سازمان و یا اهدا شده و واسپاری شده به سازمان هستند.

همچنین بنا بر اعلام رئیس کتابخانه ملی 21 هزار پرونده، سند مربوط به دوره دوم پهلوی و متعلق به وزارت فرهنگ سابق که در آرشیو ملی ایران بوده، ساماندهی شده است؛ این اسناد در مورد سانسور کتاب و نشریات در این مقطع تاریخی است و در آینده نزدیک برای اطلاع رسانی پژوهشگران و محققان در سایت کتابخانه ملی قرار خواهد گرفت.

صلاحی همچنین گفت: تا کنون 26 میلیون و 350 هزار صفحه منابع موجود در کتابخانه ملی اسکن شده که در میان آنها 30 هزار پایان نامه هم قرار دارند. این میزان منبع اسکن شده در ورودی اصلی دیجیتال کتابخانه ملی گذاشته خواهد شد.

وی از راه اندازی بانک اطلاعات شیعه در وبسایت کتابخانه ملی ایران و مشتمل بر 574 هزار جلد کتاب و پایان نامه و از جمله منابع دو دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا و آکسفورد بریتانیا با موضوعات ایران شناسی و اسلام شناسی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: قالب این منابع به زبان انگلیسی و بعضی هم به زبان آلمانی و دیگر زبان‌های اروپایی است.

صلاحی در بخش دیگری از سخنانش از تصمیم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای جمع آوری مجموعه اسناد یادمان ریاست جمهوری آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی با توافق دفتر وی در این سازمان خبر داد و گفت: ما برای این کار تجهیزاتی را در کتابخانه ملی مستقر کرده‌ایم و به زودی کار اسکن و تصویربرداری همه اسناد دوره ریاست جمهوری ایشان شروع خواهد شد و امیدواریم در آینده نزدیک این اسناد در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.

وی ادامه داد: قصد داریم بعد از این مرحله، کار اسکن مجموعه اسناد موجود در یادمان آقای خاتمی (رئیس جمهور اسبق کشورمان) را که در اردکان نگهداری می‌شود، آغاز کنیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تاکید کرد: از دیدگاه ما اسناد هویت تاریخی یک کشور هستند و پژوهشگران باید به آنها دسترسی داشته باشند. سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هیچگونه قضاوتی در مورد خوب یا بد بودن این اسناد ندارد و وظیفه خود را تنها جمع آوری این اسناد و اطلاع رسانی آنها به پژوهشگران می‌داند.