کرمانشاه – خبرگزاری مهر: مراسم بزرگداشت و تجلیل از پدر علم ارتباطات ایران، پروفسور کاظم معتمد نژاد به عنوان چهره ای که دانش ارتباطات را در ایران متحول کرد در کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کاظم معتمدنژاد در سال ۱۳۱۳ در شهر مود در جنوب خراسان (شهرستان سربیشه کنونی) متولد شد.

تحصیلات ابتدایی و قسمتی از تحصیلات متوسطه خود را در زادگاهش و قسمت دیگر را در بیرجند و سال ششم ادبی را در دبیرستان مروی تهران گذراند. در سال ۱۳۳۶ به اخذ درجه لیسانس و در سال ۱۳۳۹ به اخذ درجه دکتری در رشته حقوق قضائی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران نائل شد.

وی در زمان تحصیل در دوره کارشناسی، با مدیر وقت روزنامه کیهان -که استاد او نیز بود- رابطهٔ دوستانه‌ای برقرار کرد. وقتی استاد از دانشجویان دوره دکتری برای همکاری در کیهان دعوت کرد، معتمد نژاد فرصت را غنیمت شمرده و به محیط روزنامه وارد شد. دیری نپایید که از مترجمی زبان فرانسه، به مسؤولیت گروه خارجی و مقالات ارتقا یافت.

روزنامه کیهان که به روزنامه نگاران تحصیلکرده نیاز داشت، برای وی بورسیه‌ای از دولت فرانسه دریافت کرد. معتمد نژاد در دانشگاه سوربن فرانسه موفق به اخذ دکتری حقوق و علوم سیاسی و نیز دکتری تخصصی روزنامه نگاری از انستیتوی مطبوعات و علوم نظری دانشگاه پاریس شد.

وی از سال ۱۳۴۶ وکیل پایه یک دادگستری شده و از سال ۱۳۷۹ مشاور حقوقی اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دور بود.

معتمد نژاد عصر روز پنج شنبه 14 آذر سال جاری پس از تحمل یک دوره بیماری دشوار درگذشت.


به گزارش خبرنگار مهر، عصر  امروز مراسم تجلیل از پدر علم ارتباطات ایران مرحوم پرفسور کاظم معتمد نژاد در تالار وحدت دانشکده فرهنگ و هنر شهر کرمانشاه و با حضور اساتید و دانشجویان این رشته برگزار شد.

زنده شدن علم ارتباطات مدیون پروفسور معتمد نژاد است

استاد علوم ارتباطات دانشگاه رازی کرمانشاه در این مراسم اظهار داشت: پروفسور معتمد نژاد رکن اصلی علم ارتباطات در ایران است و بعید است فردی کتابی در این حوزه خوانده باشد و معتمد نژاد را نشناسد.

دکتر محمد رضا بسطامی گفت: محور اصلی علم ارتباطات در کشور استایدی مثل معتمد نژاد، محسنیان و خان بیگی هستند اما واقعیت این است که نگرش استاد معتمد نژاد یک دید و نگاه متفاوت بود.

وی ادامه داد: استاد معتمد نژاد در رشته های حقوق، روزنامه نگاری و علوم سیاسی دکترا داشت و همیشه توصیه می کرد که نگاه به وسایل ارتباطی و علم ارتباطات باید درست و در سطوح عالی باشد.

بسطامی زنده شدن علم ارتباطات در ایران و رشد و ارتقای آن را مدیون پروفسور معتمد نژاد عنوان کرد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: ده ها نمونه کار پژوهشی از استاد و تألیفات ایشان در واقع تحول نظام رسانه ای و مایه افتخار اهای دانشگاهی و اصحاب رسانه است.

وی در پایان بر حفظ و ترویج آثار و نگرش استاد معتمد نژاد تأکید کرد.

استاد هیچگاه عنوان چهره ماندگار را نپذیرفت

در ادامه این مراسم یکی دیگر از اساتید دانشگاه های استان کرمانشاه گفت: کاش می شد برای استاد با حضور خود ایشان مراسم نکوداشت برگزار کنیم نه یادبود.

دکتر سید عرفان هاشمی گفت: نیم قرن تلاش استاد معتمد نژاد باعث شده است که با مرگ ایشان میراث فرهنگی و علمی او از بین نرود و ثمرات زندگی ایشان در غیاب وی نیز امتداد داشته باشد.

هاشمی ادامه داد: تأسیس دانشگاه علوم اجتماعی در ایران و خارج از ایران و انجام کارهای اجرایی در کنار پژوهش از استاد چهره ای ماندگار و متفاوت ساخته است.

وی تفکر دکتر معتمد نژاد را باعث توسعه و تکثیر و دشمن یأس و نا امیدی در دانشجویان عنوان کرد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: استاد معتمد نژاد هیچگاه نپذیرفت که به وی لقب چهره ماندگار بدهند و در به  بسیاری از پیشنهادات مبنی بر مهاجرات به خارج از کشور با قاطعیت جواب رد می داد.

هاشمی در پایان از مسئولین خواست که به پاس نیم قرن تلاش استاد، خیابانی را در اطراف دانشکده علوم اجتماعی تهران به نام پروفسور معتمد نژاد نام گذاری کنند