خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: آمادگی پلیس مالزی برای مقابله با تظاهرات معترضان، فرار هزاران نفر درپی فوران آتشفشان در اندونزی و آزادی پنج زندانی دیگر در میانمار از جمله خبرهای مربوط به شرق قاره آسیا به شمار می روند.

مالزی

رسانه ها از آمادگی پلیس شهر کوالالامپور مالزی برای مقابله با تظاهرات معترضان نسبت به افزایش شش درصد مالیات بر کالا و خدمات از سال 2014 با هدف کناره گیری رئیس جمهور از قدرت خبر داده و گزارش دادند که پلیس بر میزان گشت زنی های خود در این شهر افزوده و ضمن هشدار درباره پیامدهای هرگونه تجمع مخالفان این اقدام را غیرقانونی خوانده است.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به بازداشت هفته گذشته یک دانشجوی 24 ساله از افزایش تدابیر امنیتی در مراکز خرید، مساجد و بازار مرکزی در شهر کوالالامپور خبر داد.

معترضان همچنین خواهان کاهش نرخ برق و هزینه های تفریحی، بلیط هواپیما، پذیرایی و هدایای همایش ها و مشاوران مراکز دولتی هستند.

اندونزی

رسانه ها همچنین با اشاره به فوران کوه آتشفشانی "سینابونگ" در استان سواماترای شمالی در اندونزی گزارش دادند که فوران این کوه آتشفشانی که دو هزار و 460 متر ارتفاع دارد، باعث فرار 19 هزار نفر از ساکنان این مناطق شده است.

سینابونگ" برای اولین بار در سال 2010 فعال شد و فعالیت مجدد آن در ماه گذشته باعث فرار 18 هزار نفر از مردم این منطقه شد.

سوتوپو پورو نوگروهو سخنگوی آژانس ملی کاهش خطرات اندونزی با خطرناک خواندن وضعیت کوه آتشفشانی "سینابونگ" از ممنوع شدن فعالیت های انسانی تا شعاع پنج کیلومتری این کوه آتشفشانی در پی بالا رفتن خاکسترهای سینابونگ تا ارتفاع هفت هزار متری خبر داد.

میانمار

ریاست جمهوری میانمار  نیز از آزادی پنج زندانی دیگر در آستانه سال نو میلادی به دستور تین سین رئیس جمهوری این کشور خبر داد که می تواند آخرین اقدام دولت برای آزادی زندانیان سیاسی پس از کاهش حاکمیت نظامیان در این کشور باشد.

تین سین که در پی جلب حمایت غرب و حذف تحریم ها است، از آزادی تمام زندانیان تا پایان سال جاری میلادی خبر داده است، این درحالیست که در جریان خشونت های سال 2012 علیه مسلمانان در میانمار 192 نفر کشته و 140 هزار فرد دیگر آواره شده و دهها هزار نفر از مسلمانان روهینگیایی به دلیل تبعیض نژادی و خشونت های بوداییان در اردوگاه ها به سر می برند.

مسلمانان در درگیری های اخیر در میانمار بیشترین صدمات را متحمل شده و نیروهای دولتی متهم به سکوت در خصوص بدرفتاری و خشونت بوداییان بر علیه مسلمانان شده اند.

عدم موضع گیری آنگ سان سوچی رهبر مخالفان دولت میانمار در خصوص کشتار مسلمانان باعث ناامیدی و انتقاد حامیان بین المللی برنده جایزه صلح نوبل شده و سکوت وی باعث به چالش کشیده شدن چهره صلح طلب سوچی در محافل بین المللی شده است.

برچسب‌ها