از سوي كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي و از مجموعه گنجينه بهارستان، جلد دوم "علوم قرآني و روايي" به كوشش محمد حسين درايتي در 490 صفحه و شمارگان 1000 نسخه منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر" ، در حوزه علوم قرآني و روايي، بويژه در تفسير و حديث، در بيشتر اوقات  آثار حجيم به چاپ رسيده اند، و رساله هاي كوتاه و كم حجم كمتر به سلسله تصحيح و تحقيق پيوسته اند.

كتابخانه مجلس شوراي اسلامي در سال 80 نخستين جلد از گنجينه بهارستان را انتشار داد و مجموعه حاضر دومين مجلد از مجموعه مذكور است كه اين مجموعه مشتمل بر هفت رساله است:

1- تفسير سوره الفاتحه: تفسيري مختصر و عرفاني بر سوره فاتحه الكتاب ، منسوب به عبدالرزاق كاشاني، از مشاهير و علماي سده ششم و هفتم هجري. اين رساله با استفاده از دو نسخه از كتابخانه مجلس شوراي اسلامي و كتابخانه دانشكده الهيات دانشگاه تهران توسط محمد حسين درايتي تصحيح شده است.

2- تفسير سوره الفاتحه: اين تفسير موجز از شيخ بهايي است اما شيخ بهايي آن را در خاتمه كتاب "مفتاح الفلاح" خود قرار داده و بنابراين براي آن خطبه اي ذكر كرده است. نسخه هاي مورد تحقيق و تصحيح اين رساله از كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، كتابخانه آيت الله مرعشي، كتابخانه سپهسالار و كتابخانه مسجد گوهر شاد هستند. مصحح اين رساله  هم حسين عقدايي است.

3- تفسير سوره الفاتحه: اين رساله تأليف مير محمد صالح خاتون آبادي از فقهاي سده يازدهم و دوازدهم هجري است. وي در اين رساله در چهار مقاله و يك تذنيب به تفسير سوره حمد پرداخته است. تصحيح اين رساله از سوي محمد حسين درايتي و از نسخه هاي كتابخانه مجلس شوراي اسلامي و كتابخانه مرحوم آيت الله گلپايگاني صورت گرفته است.

4- تحفه جهان فاني : اين رساله نگاشته علي بن محمد حسن زنوزي خويي از دانشوران سده اخير است. وي در اين رساله به تفسير و تأويل بسمله پرداخته است. اين رساله با استفاده از نسخه هاي كتابخانه مجلس شوراي اسلامي و كتابخانه مركزي دانشگاه تهران توسط محمد حسين درايتي تصحيح شده است.

5- الاربعينيات : اين رساله از شمس الدين محمد خفري شيرازي است. وي در اين رساله به گردآوري 120 حديث در فضايل اهل بيت پرداخته و اكثر احاديث را از زبان پيامبر(ص) نقل كرده و به مصادر آنها اشاره ننموده است. تنقيح و تصحيح اين رساله بر پايه نسخه اي از كتابخانه مجلس شوراي اسلامي و توسط عبدالعزيز كريمي صورت گرفته است.

6- شرح دعاي صباح: اين شرح از ابراهيم اميني از دانشوران سده نهم و دهم هجري است. نسخه هاي مورد استفاده در تصحيح اين رساله از دو نسخه كتابخانه مجلس شوراي اسلامي و توسط علي رضا هزاره تصحيح شده اند.

7- ترجمه منظوم حديث نورانيت : اين ترجمه از قطب الدين نيريزي از شعرا، عرفا و از مشايخ سلسله ذهبيه سده دوازدهم هجري است و بر اساس دو نسخه كتابخانه مجلس شوراي اسلامي توسط علي رضا هزاره تصحيح شده است.