شب شهادت امام رضا(ع) است و آیین خطبه خوانی با شعله ور شدن شمع ها و پرواز پروانه های عاشق در حریم رضوی برگزار می شود و عزاداران از کشورهای مختلف مسلمان در سوگ هشتمین حقیقت گرد هم آمده اند.

به گزارش خبرنگار مهر در مشهد، بارگاه مطهر رضوی شاهد بزرگترین اجتماع عزاداران و عاشقان خاندان اهل بیت(ع)  در حرم رضوی است و هر لحظه بر شمار این سیه پوشان در عزای هشتمین ستاره آسمان ولایت و امامت افزوده می شود.

آیین خطبه خوانی  یکی از سنت های دیرینه است که در شب شهادت امام هشتم با حضور مسئولان کشوری و خادمان بارگاه رضوی برگزار می شود.

امشب شمع های افروخته گواه  آتش دلهای سوخته در فراق علی ابن موسی الرضا (ع) هستند و فرشتگان در این حرم بال گسترانده اند تا زائران بهشت هشتم پای بر حریر بگذارنند.

صدای نوحه و ناله از گوشه، گوشه صحن های این حریم امن به گوش می رسد و مداحان با قرائت خطبه  آئین خطبه خوانی را برگزار می کنند.

اجتماع بزرگی از عزاداران از سراسر کشور و از کشورهای همسایه هندوستان، عراق، ارمنستان، افغانستان، پاکستان در حرم رضوی گردهم آمده اند، فرقی نمی کند شیعه یا سنی، عرب یا عجم این اجتماع عزادار در سوگ یک حقیقت نشسته اند.

خدام حرم رضوی در حالیکه لاله شمع های فروزان در دست به صحن انقلاب حرم رضوی وارد می شوند.

امشب و فردا شاهد حضور پرشور  مجاوران حرم رضوی و انبوه عزاداران و هیئت‌های عزاداری و زائران پیاده در بارگاه قدسی امام رضا(ع)  هستیم و مداحان اهل بیت به مرثیه سرایی در رثای اهل بیت(ع) و امام رضا(ع)  می پردازند.

همچنین درادامه این خطبه با شهادت به یگانگی ذات اقدس الهی و درود و رحمت بر پیامبر اکرم (ص) آغاز و سپس نامهای مبارک حضرت زهرا (س) و ائمه اطهار(ع) به ترتیب قرائت و بر روان پاک و مقدس آن بزرگواران سلام و صلوات فرستاده می شود.

سالهاست که زائران پیاده به مشهد می آیند و  امسال هم باوجود برودت و سردي هوا این ابراز ارادت عاشقان خاندان اهل‌بيت(ع) ذره ای کم نشده و امروز و روزهای گذشته صدها هزار زائر در قالب کاروان های پیاده و هیئت های مذهبی به مشهد آمدند.

مسئول جمعیت خدمتگزار زائران پیاده در گفتگو با مهر از ورود بیش از صد هزار زائر به مشهد خبر داد و گفت: آنچه بر این زیبایی می افزاید حضور انبوه جوانان  20 تا 30 ساله است.

وی همچنین به حضور هزار و 300 کودک شیرخوار در آغوش مادران اشاره کرد و گفت: این شیر خواران که شیره جان مادر را با عشق اهل بیت می نوشند زیر پرچم  ولایت رشد می کنند و این صحنه ها از زیباترین لحظات حضور زائران است.

همچنین از سوي معاونت تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي ويژه برنامه‌اي براي عموم عزادران با مركزيت بزرگ امام خميني(ره) با مرثيه‌سرايي و نوحه‌خواني مداحان و ذاكران اهل بيت(ع) و با حضور هزاران سوگوار و عزادار تدارك ديده شده است.

کارشناس مسئول روابط عمومی آستان قدس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار گرد: از برگزاری آئین خطبه خوانی با قرائت قران توسط هاشم روغنی خبر داد.

دارابی بیان کرد: در شب شهادت امام رضا سخنرانی توسط حجت الاسلام حسین اراکی برگزار شد.

کارشناس مسئول روابط عمومی آستان قدس با گرامی داشت یاد حاج رضا انصاریان مداح امام رضا(ع) که سالهای گذشته در این مراسم حضور داشتند؛ ادامه داد: در حالی که اشک ماتم از دیگان خدام و زائران روان بود نوحه خوانی توسط علی ملائکه برگزارشد.

وی ادامه داد: قرائت خطبه در آئین خطبه خوانی امسال به عهده حجت الاسلام اسلامی فر است و مداحی توسط علی خوش چهره برگزار می شود.

موج ارادت زائران هشتمین حقیقت عالم هستی همچنان به سوی مشهد روان است و فردا بزرگترین گردهمایی عاشقان اهل بیت در پایتخت معنوی برگزار می شود.

..........................

گزارش: زهرا رنگ آمیز