مشهد - خبرگزاری مهر: در حالی که برخی از کارشناسان ژیمناستیک را مادر ورزش‌ها می‌دانند عدم توجه و اختصاص بودجه مناسب به این ورزش ورزشکاران این رشته را با برخی مشکلات و محدودیت‌هایی مواجه کرده و حتی کسب مقام و نشان‌های مختلف توسط ژیمناست‌های خراسانی هم نتوانسته باعث جلب توجه مسئولان استان شود و اکنون این ورزش با مشکلی بنام فرسودگی تجهیزات مواجه است.

به گزارش خبرنگار مهر، ورزش ژیمناستیک در خطه ورزش دوست خراسان رضوی با اقبال خوبی روبرو شده است به گونه‌ای که ژیمناست های این استان تاکنون موفق به کسب عناوین و نشان های متعدد کشوری و بین‌المللی شده‌اند اما کسب همه این عناوین و افتخاراتی که ورزش کاران استان نصیب ورزش استان و کشور کرده‌اند باعث نشده تا مسئولان خراسان رضوی با دید مهربانانه تری به این ورزش نگاه کنند.

دبیر هیئت ژیمناستیک خراسان رضوی ضمن تایید کمبود امکانات ژیمناستیک در خراسان رضوی می‌گوید: ما در مشهد از دو مجموعه برخوردار هستیم که یکی از آنها در مجموعه ورزشی سجاد و دیگر در مجموعه ورزشی تختی واقع شده است.

امکانات به روز در اختیارمان نیست

حسین معماریان بیان می‌کند: اغلب سالن‌های ژیمناستیک در استان با ورزش‌های دیگر مانند کشتی یا کاراته مشترک است و ما از سالن اختصاصی و ویژه با امکانات مدرن و به روز محروم هستیم.

وی می افزاید: ورزش ژیمناستیک در خراسان رضوی از اقبال خوبی نزد خانواده‌ها و ورزشکاران برخوردار است به گونه ای که به جرات می‌توان گفت ما جدول انتخاب پرطرفدارترین رشته‌های ورزشی جزء رشته های بالای جدول قرار داریم.

هشت هزار ژیمناست بیمه شده داریم

دبیر هیئت ژیمناستیک خراسان رضوی عنوان می کند: در حال حاضر حدود هشت هزار ژیمناست بیمه شده در استان حضور دارند که اگر بخواهیم آمار افرادی که بیمه نیستند را هم در نظر بگیریم خواهید دید جامعه ژیمناستیک کار های استان چقدر فعال و بزرگ است.

وی تاکید می‌کند: اما بر خلاف تعداد زیاد ورزشکاران، این رشته مادر، امکانات کمی در اختیار مان قرار دارد و همان تجهیزات موجود نیز مستهلک شده اند.

معماریان می‌گوید: اغلب تجهیزات ژیمناستیک از خارج کشور تامین می‌شود و با توجه به کمبود اعتبارات در فدراسیون و عدم حمایت‌های لازم از جانب اداره کل ورزش هیئت نیز توان و قدرت لازم را برای خرید تجهیزات به روز و مورد نیاز را ندارد.

وی مشکل ورزشکاران این رشته ورزشی را در شهرستان های استان بسیار بزرگ تر و بیشتر از مشهد عنوان کرده و ابراز می‌کند: در حال حاضر شهرستان‌های تربت حیدریه، نیشابور، قوچان، کاشمر و فریمان در خراسان رضوی جزء شهرستان های فعال در رشته ژیمناستیک هستند اما همین شهرستان‌ها هم با مشکلات زیادی مواجه اند.

دغدغه اصلی‌مان حفظ و نگهداری امکانات موجود است

دبیر هیئت ژیمناستیک استان با اشاره به تجهیزات مورد نیاز در این رشته ورزشی بیان می‌کند: ما در سالن ها به شش وسیله اصلی نیازمندیم که البته چهار وسیله هم ویژه بانوان وجود دارد به اضافه مقدار زیادی تجهیزات و وسایل کمکی، اما متاسفانه در حال حاضر بسیاری از شهرستان‌های ما از این امکانات محروم هستند.

وی می افزاید: با توجه به کمبود اعتبارات دغدغه اصلی ما حفظ و نگهداری از امکانات و تجهیزات موجود است هر چند که برخی از این امکانات عمر استانداردشان به پایان رسیده است.

حسین احمدی‌زاده رییس هیئت ژیمناستیک خراسان رضوی نیز با اشاره به اهمیت و جایگاه ورزش ژیمناستیک اظهار می کند: اهمیت ورزش‌های پایه و لزوم توجه به رده‌های سنی پایین، بویژه در ورزش ژیمناستیک بر هیچ کدام از اهالی ورزش پوشیده نیست.

تجهیزات ژیمناستیک استان بیش از 15 سال عمر دارند

احمدی زاده می‌افزاید: توجه به امکانات و زیرساخت‌های ورزش ژیمناستیک با توجه به فرسودگی آنها در بسیاری از نقاط کشور باید مورد توجه وزارت ورزش قرار گیرد.

وی با اشاره به عمر بالای تجهیزات ورزش ژیمناستیک در خراسان رضوی یادآور می شود: 15 سال از عمر امکانات هیئت ژیمناستیک استان می گذرد و تجهیزات دچار فرسودگی شده اند.

جزء 10 استان برتر هستیم

رییس هیئت ژیمناستیک خراسان رضوی نوسازی تجهیزات استان را از انتظارات اصلی ژیمناست های استان از مسئولان ورزش کشور و استان می داند و ابراز می کند: افزود: حقوق کم مربیان ژیمناستیک و همچنین بیمه مربیان و ورزشکاران ما نیز جزء مطالبات اصلی هیئت ژیمناستیک استان است.

وی با اشاره به جایگاه ژیمناستیک خراسان رضوی در کشور اظهار می کند: طبق آخرین آمار موجود سه نفر از ژیمناستیک کاران خراسان رضوی جزئ 10 ژیمناستیک کار برگزیده کشور و عضو تیم ملی هستند.

احمدی زاده می افزاید: هیئت ژیمناستیک خراسان رضوی علاوه در آخرین ارزیابی اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی در میان هیئت های ورزشی استان موفق به کسب مقام سوم شده است.

وی بیان می کند: هیئت ژیمناستیک استان از سال 88 تا 91 و در ارزیابی عملکرد هیئت های ژیمناستیک استان های کشور در فدراسیون موفق به کسب رتبه اول شده است.

رئیس هیئت ژیمناستیک خراسان رضوی ضمن تاکید بر وجود استعدادهای فراوان در این استان می گوید: در صورت حمایت از ورزش ژیمناستیک می توان خراسان رضوی را به قطب این ورزش مادر، در کشور تبدیل کرد.

ژیمناستیک خراسان رضوی همچون همه ورزش های دیگر نیازمند توجه و حمایت مسئولان استان است اما شاید بتوان گفت این ورزش که معمولا از سنین کودکی آغاز می شود نیازمند حمایت جدی تر مسئولان باشد چرا که اغلب ورزشکاران این رشته ورزشی  در سنین نوجوانی یا نونهالی این ورزش را از  آغاز می کنند و  همین مسئله اهمیت در اختیار داشتن تجهیزات به روز و استاندارد را بیشتر کرده و وظیفه سنگین تری را بر دوش مسئولان قرار می دهد.

.............................

گزارش: رضا آرمانیان