این روزها شخصیت‌های کارتونی شکرستان به عنوان نماد ایرانی وارد میدان رقابت با عروسک‌های خارجی در اسباب‌بازی فروشی های خراسان رضوی شده‌اند، عروسک‌های با نمک "ننه قمر" و "اسکندر" در حالی وارد بازار شده و بر زخم کهنه بازار مرهم می‌گذارند که فضای خالی تبلیغات آنها را در بر گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، اسباب بازی فروشی های خراسان رضوی مملو از عروسک‌هایی هستند که تیشه بر ریشه فرهنگ می‌زنند و جز خشونت و بی حجابی چیزی نصیب کودکان نمی کنند، در این میان شاید ظهور شخصیت های شکرستانی  مرهمی بر زخم کهنه تهاجم فرهنگی در پایتخت معنوی کشور باشد به این شرط که با تبلیغات مناسب بتوان سرنوشت دیگری غیر از آنچه برای دارا و سارا پیش آمد برای آنها رقم زد.

این روزها به هر مغازه اسباب بازی فروشی در خراسان رضوی که در سر می‌زنی پر از عروسک‌های شخصیت‌های کارتون‌های خارجی است، عروسک‌هایی که بر مبنای فرهنگ غربی ساخته شده و با هجوم رسانه ای بر دل کودکان نشسته است.

عروسک هایی که جز ترویج خشونت و بی حجابی و سوزاندن ریشه فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی چیزی نصیب کودکان نمی کند. عروسک‌هایی مانند باربی و باب اسفنجی و دیگر شخصیت های غربی که متناسب با فرهنگ غرب ساخته شده است امروز در تمام فروشگاه های اسباب بازی خراسان دیده می‌شود. اما متولیان اصلی صدور مجوز و تایید اسباب بازی در این میان چه می کند که این عروسک ها آزادانه در هر فروشگاهی برای خود جولان می دهند.

عروسک هایی که نه تنها خلاقانه نیستند بلکه چیزی جز اشاعه فرهنگ بیگانه در بین آینده سازان این مرز و بوم ندارند.

مهر عروسک های خارجی در دل کودکان خراسانی

چندی قبل برای مقابله با هجوم فرهنگ غربی و ترویج فرهنگ اصیل ایرانی، عروسک های دارا و سارا ساخته و روانه بازار شد، دارا و سارایی که در استان ما هم با لباس محلی و بومی خراسان وارد بازار شد، اما به علت وزن و قیمت زیاد و جذابیت کم از سوی کودکان استقبال نشد و در نتیجه روز به روز تولید آن کمتر و فراموش شد، باز هم شخصیت های کارتونی و خشن غربی مجال خود نمایی پیدا کردند به طوری که اگر از کودکی سراغ عروسکی را می گرفتی بدون شک نام یکی از آنها را می آورد.

اما با ساخت پویا نمایی زیبا و عبرت آموز شکرستان که با استقبال خوب بچه ها مواجه شد، امید های تازه ای برای جا باز کردن آنها در ذهن و دل کودکان باز شد.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: اسباب بازی ها نقش کلیدی ای در ساخت شخصیت کودکان دارند.

راضیه بابا خانی عنوان می کند: تهاجم فرهنگی امروز تبدیل به شبیخون فرهنگی شده است چرا که مسئولان ناآگاهانه به اسباب بازی هایی مجوز می دهند که باعث سوزاندن ریشه فرهنگ در بین کودکان می شود.

وی با اشاره به ترویج بی اخلاقی و بی بند و باری توسط برخی از اسباب بازی های غربی به ویژه باربی آن هم در شهر بهشت که الگویی برای همه شهر ها است، می گوید: ریشه تمام ناهنجاری های دخترانی که امروز با حجاب های ناجور در جامعه ظاهر می شوند به بازی های دوران کودکی آنها بر می گردد.

اشاعه فرهنگ برهنگی و عادی شدن پوشش های نامناسب با عروسک

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی ادامه می دهد: برخی اسباب بازی های ساخت کشور های غربی که متاسفانه امروز به طور چشمگیری در استان ما هم رواج یافته است برای تهی کردن شخصیت کودکان از درون است.

بابا خانی می افزاید: باربی هایی که امروز با لوازم آرایش و انواع مختلف لباس های مد روز اروپا وارد کشور می شوند نتیجه ای جز اشاعه فرهنگ برهنگی و عادی شدن پوشش های نامناسب و آرایش های ناجور در بین کودکان ندارند.

وی به تاثیر اسباب بازیها روی شخصیت کودکان اشاره کرده و بیان می کند: متاسفانه خیلی از این عروسک ها از کانال تهران و بوشهر با مجوز وارد می شوند و روی ضرر و آثار مخرب آنها بررسی ای انجام نمی شود.

بابا خانی می گوید: متاسفانه خودمان با دست خودمان داریم وسایل جنگ نرم را وارد کشور می کنیم و افزایش طلاق و خشونت در بین خانواده ها از عوامل مخرب این اسباب بازی ها در بین کودکان است چرا که کودکان امروز همان والدین فردا هستند.

شکرستانی ها به آغوش کودکان خراسانی می‌آیند

وی با اشاره به ساخت شخصیت های مجموعه شکرستان به عنوان عروسک و رواج آن در بین کودکان ابراز می کند: شکرستان یک پویانمایی آموزنده ساخت کشور خودمان است و شخصیت های سازنده و تربیتی بسیاری دارد و ساخت و فروش آنها برای گسترش فرهنگ های صحیح ایرانی و اسلامی در خراسان رضوی هم شروع شده است.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی عنوان می کند: اسباب بازی های بسیار خوب و موثری در شخصیت کودکان، امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان ساخته می شود که روی خلاقیت و هوش نقش عمیقی دارد.

وی می گوید: اسباب بازی هایی که به طور آماده در اختیار کودک قرار نمی گیرد مانند ماشینی که به صورت قطعات مختلف است کودک را وادار به خلاقیت و ساخت آن می کند.

بازگشت داراو سارا به فروشگاه های خراسان

بابا خانی با اشاره به فروش محصولات کانون در فروشگاه های سراسر استان خراسان رضوی تصریح می کند: این محصولات فروش خوبی هم دارند ولی به آن اندازه که انتظار می رود نیست و جای تبلیغات برای آنها خالی است.

وی با بیان اینکه در ساخت و فروش اسباب بازیهای مطابق با فرهنگ ایرانی و اسلامی بسیار عقب هستیم می افزاید: باید عروسک های ملی، بومی و سنتی هر منطقه برای جایگزینی با عروسک های بی محتوا و مضر خارجی تقویت شود.

وی با اشاره به باز تولید عروسک های داراو سارا با وزن کمتر و لباس بومی هر استان می گوید: در استان ما هم این عروسک ها با لباس بومی خراسان و لباس های محلی دیگر استان در فروشگاه های کانون به فروش می رسد.

بابا خانی ابراز می کند: باید استاندارد های جدیدی برای اسباب بازی ها تعریف شود و روی آنهایی که برای پرورش خلاقیت موثر هستند بیشتر کار شود و جلوی اسباب بازی های غیر استاندارد که گاهی از طریق قاچاق وارد می شوند گرفته شود.

ساخت عروسک بومی برای یک میلیون دانش آموز خراسانی

وی با اشاره به یک میلیون 100 هزار دانش آموز در خراسان رضوی می گوید: مسئولان باید برای پوشش همه این دانش آموزان و ساخت و فروش عروسک های شخصیت ساز مانند شکرستان و عروسک های بومی و سنتی بیشتر تلاش کنند.

یک کارشناس ارشد روانشناسی کودکان هم به خبرنگار مهر می گوید: یادگیری در همه کودکان به صورت ذاتی و ناخودآگاه است، به این صورت که دائما در زندگی روزمره تجربه های جدید کسب می کنند و به همین دلیل وسایل بازی کودکان، نقش مهمی را در روند یادگیری آنها دارد.

مهتاب آذر نیا ابراز می کند: اولین قدم در کشف دنیای اطراف همین کنجکاوی اولیه کودکان است، از این رو، محیط خانه و اسباب بازی هایی که کودک استفاده می کند، بر روند پیشرفت دانش او تأثیرگذار است.

عروسک شخصیت کودک را شکل می دهد

وی عنوان می‌کند: عروسک بازی، نقش مهمی در یادگیری کودک و همچنین رشد عاطفی او دارد و نه تنها سرگرمی و تفریح است بلکه شخصیت او را شکل می دهد.

آذر نیا با اشاره به تاثیر اسباب بازی ها برای کشف استعدادهای نهانی در کودکان تصریح می کند: اسباب بازی درهای خلاقیت و تخیل را به روی کودکان باز می کند و به آنها کمک می کند تا مهارت صحبت کردن، خواندن، فکر کردن، حل مسئله و مهارت های حرکتی را به دست آورند.

این کارشناس ارشد روانشاسی می گوید: در این میان عروسک ها نقش عمده ای را در روند یادگیری کودکان ایفا می کنند و عروسک هایی که درست انتخاب می شوند به پیشرفت کودک کمک می کنند.

وی با اشاره به اسباب بازی هایی که صرفا به عنوان یک عامل برای ساکت ماندن کودک استفاده می شود تاکید می کند: اسباب بازی باید باعث ایجاد حس کنجکاوی در کودک شده و با فرهنگ ملی و بومی او برای خو گرفتن او با پیرامونش مطابقت داشته باشد.

مسئولان و متولیان فرهنگی پایتخت معنوی ایران باید در امر ورود عروسک هایی که با فرهنگ معنوی این استان مغایرت دارد تجدید نظر کنند چرا که از همین حالا هم که شروع کنیم باز هم برای مقابله با این شبیخون فرهنگی دیر وارد میدان شده ایم.

---------------------------

گزارش: ملیحه زرین پور