یاسوج – خبرگزاری مهر: کاهش دما و سرمای کم سابقه در کهگیلویه و بویراحمد و به خصوص در شهرستانهای سردسیری بویراحمد و دنا اغلب مردم را خانه نشین کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، طی روزهای اخیر دمای هوا در مناطق سردسیری این استان کاهش چشمگیری داشته و در زیر صفر به سر می برد.

دمای منفی 11درجه در سی سخت، منفی هفت در یاسوج

طی 24 ساعت گذشته دمای هوا در شهر سی سخت در دامنه قله دنا به 11درجه زیر صفر رسید و در گرمترین ساعات روز نیز منفی سه درجه را تجربه کرد.

در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد هم طی 24 ساعت گذشته دمای هوا به منفی هفت درجه رسیده است.
 

                               

در حالی مردم دو شهرستان بویراحمد و دنا زمستانی سرد و برفی را تجربه می کنند که مردم شش شهرستان گرمسیری استان به استقبال بهار رفته اند.

در شهرستانهای گرمسیری کهگیلویه، گچساران، بهمئی، باشت، چرام و لنده زمین سبز شده و شاهد هوای متبوع و بهاری هستیم. دمای هوا در این شهرستانها در گرمترین ساعات روز به 16 درجه بالای صفر نیز رسیده است.

ورود سامانه بارشی و سرد از فردا

با این حال به گفته کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد سامانه بارش زا و موج سردی از فردا بر جو استان حاکم می شود.

ولی بهره مند به خبرنگار مهر گفت: این سامانه از پتانسیل بارشی بالایی برخوردار است و به دلیل برودت بالای دما، بارش در مناطق سردسیری به صورت برف خواهد بود.

وی افزود: در مناطق گرمسیری استان نیز شاهد بارش باران خواهیم بود.

بهره مند گفت: طی این سامانه، بارشهای نسبتا شدیدی را در استان خواهیم داشت که موجب اختلال در تردد جاده ای، بسته شدن گردنه ها، طغیان رودخانه ها، آب گرفتی معابر و .. خواهد شد.
 

                             

وی عنوان کرد: این سامانه تا روز سه شنبه بر جو استان حاکم خواهد بود.

آخرین آمار بارشها/ جبران بخشی از کسریها در هفته جاری

بهره مند همچنین در خصوص آخرین آمار بارشها در این استان گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون در یاسوج 296، گچساران 203، سی سخت 249، لیک 170 و دهدشت 251 میلیمتر باران باریده است.

وی عنوان کرد: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته در یاسوج 447، گچساران 370، سی سخت 420، لیک 345 و دهدشت 379 میلیمتر باران باریده بود.

این کارشناس هواشناسی بیان کرد: بیشتری کاهش بارندگی طی سال زراعی جاری در لیکک به میزان 174میلیمتر و پس از آن سی سخت به مقدار 171 و گچساران به میزان 167 میلیمتر بوده است.

وی یادآور شد: طی این هفته و با بارش برف و باران، بخشی از کسری بارندگیها در این استان جبران خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به ورود سامانه سرد و بارش زا و پیش بینی هواشناسی در خصوص بارش برف در مناطق سردسیر، لازم است مسئولین از هم اکنون تدابیر لازم را برای پیشگیری از حوادث احتمالی اتخاذ کنند.