رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در نخستین همایش علمی بین‌المللی شیخ صفی‌الدین اردبیلی گفت: باید در برداشتمان از طریقت و شریعت تجدید نظر کنیم؛ چرا که طریقت بی‌شریعت راه به جایی نبرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین همایش علمی بین‌المللی شیخ صفی‌الدین اردبیلی صبح امروز دوشنبه 16 دیماه با حضور چهره‌هایی مانند آیت‌الله اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، سرلشکر یحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری، حجت الاسلام و المسلمین عاملی نماینده مقام معظم رهبری در استان اردبیل و عضو مجلس خبرگان رهبری و غلامرضا اعوانی رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، در تالار همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدسلمان صفوی رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات شیخ صفی‌الدین اردبیلی و عضو آکادمی مطالعات ایرانی لندن و دبیر علمی این همایش در سخنانی گفت: سال گذشته در آستانه ورود به هفتصدمین سالگرد رحلت شیخ صفی‌الدین اردبیلی طی جلسات متعددی با امام جمعه اردبیل و اعضای شورای فرهنگی این استان، برگزاری همایش اخیر به تصویب رسید.

به گفته وی پس از اعلام فراخوان و تا زمان ارسال مقالات، 42 چکیده مقاله و 40 اصل مقاله به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی واصل شد و 38 مقاله هم مورد پذیرش قرار گرفت و تا پایان همایش امروز هم 22 مقاله ارائه می‌شود.

صفوی با بیان اینکه هدف از برگزاری این همایش آشنایی نسل جوان با میراث پرافتخار و تعالیم حیات بخش مکتب ثقلین است، از ارسال پیام‌های تبریکی از سوی برخی استادان دانشگاه‌های مصر، آمریکا و بریتانیا از جمله پروفسور سیدحسین نصر، پروفسو هانتر و پروفسور وولفگا به این همایش خبر داد.

دبیر علمی این همایش سپس با ارائه مقاله‌ای به تحلیل رویکرد و نگاه مقام معظم رهبری به اندیشه شیخ صفی‌الدین اردبیلی پرداخت و گفت: ایشان شیخ صفی‌الدین اردبیلی را با فحولی مانند علامه حلی و در پی آن وضع ایران را قبل از صفویه با بعد از صفویه مقایسه و استدلال کرده‌اند که روش و طریقت شیخ صفی‌الدین، عرفان اسلامی با داعیه معنویتِ دین است.

وی همچنین با اشاره به جمله‌ای که مقام معظم رهبری در بازدید از بقعه شیخ صفی در این مکان به یادگار گذاشته‌اند، افزود: ایشان نوشته‌اند «این بقعه جمع بین معنویت، سیاست و هنر است».

در ادامه اسحاق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سخنانی نیز با اشاره به فرازهایی از سخنان مقام معظم رهبری درباره شیخ صفی‌الدین اردبیلی، به وضع زندگی وی پرداخت و گفت: شیخ صفی شاگرد شیخ زاهد گیلانی و کسی بوده که از حث فردی، تمکن مالی داشته اما همواره به روزه‌داری و چله‌داری و پناه دادن به ضعفا مشغول بوده است.

وی ادامه داد: شیخ صفی‌الدین اردبیلی در عری که نه اندیشه سیاسی پاسخگو بود نه مکتب دینی، تفکری را بر مسند امور می‌آورد که به تعبیر مقام معظم رهبری موجب عزت و عظمت ایران شد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین گفت: باید در برداشتمان از طریقت و شریعت تجدید نظر کنیم چرا که طریقت بی‌شریعت راه به جایی نبرده است.

در این همایش همچنین از دو کتاب «عرفان ثقلین» نوشته سلمان صفوی و «تجلی هنر عرفانی در بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی» نوشته حسن یوسفی‌اردبیلی رونمایی شد. مركز مطالعات و تحقیقات شیخ صفی الدین اردبیلی در تهران و لندن، استانداری اردبیل و اصفهان، دانشگاه محقق اردبیلی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بنیاد دایره‌المعارف اردبیل، موزه، كتابخانه و مركز اسناد مجلس شورای اسلامی، دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در اردبیل و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل، از مراكز مشاركت كننده در برگزاری این همایش هستند.