اصفهان - خبرگزاری مهر: مدیرعامل نیروگاه شهید منتظری از پیگیری وزیر نفت در گاز سوز کردن نیروگاه های حرارتی خبر داد و گفت: به دلیل اجرایی فازهای پارس جنوبی هنوز امان گاز دهی به نیروگاهها فراهم نشده و در تابستان نیز نیروگاه های اصفهان به دلیل نبودن گاز مجبور به استفاده از مازوت هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در سی و یکمین جلسه کمیته آب اتاق اصفهان موضوع آلودگی هوای شهراصفهان با حضور مدیران دو نیروگاه های تولید برق اصفهان و شهید منتظری ،کارشناسان و فعالان حفاظت از محیط زیست  نمایندگانی از دانشگاه اصفهان و صنعتی مورد بررسی قرار گرفت.

مهدی بصیری، در ابتدای این جلسه گفت: این کمیته در راستای بررسی عوامل آلودگی هوای شهر اصفهان به نقش نیروگاه های تولید برق اطراف اصفهان با حضور کارشناسان محیط زیست و مدیران این دو نیروگاه می پردازد.
بصیری خواستار شناسایی مراکز تولید آلایندگی و جلوگیری از توسعه آن شد و گفت: حداقل کار مسئولین جلوگیری از آلوده تر شدن هوای اصفهان است .

مسئول کمیته آب اتاق اصفهان استفاده از روش های تسویه آلایندگی و فیلتراسیون، فعال شدن مراکز پژوهشی و دانشگاهی در اندازه گیری  آلودگی و تاثیرات آن ، افزایش مراکز رصد آلودگی هوا را از خواسته های این کمیته در کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان مطرح کرد.

وی شرایط زندگی در اصفهان را روز به روز سخت تر توصیف کرد و گفت: آب و هوا دو موولفه مهم در زندگی است که اصفهان از یک طرف با بحران جدی آب و خشک بودن رودخانه زاینده رود روبروست و چند سالیست که در آلودگی هوا نیز با بحران جدی روبرو شده است .

مسئول کمیته آب اتاق اصفهان اطلاع رسانی از شرایط موجود آلایندگی ها به مردم باعث حساس شدن آنها نسبت به محیط زندگی اطراف خود دانست و گفت: آلودگی هوا مانند کم آبی باعث از بین رفتن آثار تاریخی و سخت شدن شرایط زندگی در این شهر می شود.

وی با انتقاد از افزایش تولید پالایشگاه اصفهان از 100 هزار بشکه به 380 هزار بشکه افزود: توسعه واحدهای صنعتی در حاشیه شهر باعث افزایش آلایندگی هوا  شده است .

بصیری با مقایسه ایران با کشور سوییس در بخش محیط زیست و اقتصاد گفت: سوییس پنجمین کشور تولید کنننده ثروت جهان با وجود نداشتن صنعت خودروسازی ، فولادسازی و واحدهای صنعتی بزرگ است بلکه توسعه در بخش های خدماتی و کشاورزی و صنایع تبدیلی توانسته توسعه پایدار در کشور خود ایجاد کند.

وی خواستار اصلاح تفکر مدیران به توسعه پایدار شد و گفت: توسعه در نظر برخی از مدیران توسعه واحدهای صنعتی بدون توجه به ظرفیت هاست و امروز به دلیل بی توجهی به ابعاد مختلف توسعه شاهد اثرات مخرب آلودگی هوا در سطح کلان شهرها هستیم.

راهکارهای کاهش آلودگی هوا در شورای گفتگو مطرح شود

مصطفی حجه فروش، رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق اصفهان در این جلسه افزود: راهکارهایی اجرایی مقابله با آلودگی هوا بویژه در بخش واحدهای صنعتی می تواند از طریق کمیسیون به شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی استان اصفهان ارائه و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

مهدی مسائلی، در این جلسه گفت:همه بخش های اصفهان باید در موضوع مقابله با آلودگی هوا در یک جبهه قرار گیرند و به جای علیه یکدیگر مصاحبه کردن باید راهکار عملی را دنبال کرد.

وی خواستار اتخاذ راهکارهای عملی و اجرایی برای کاهش آلودگی هوا توسط کمیته شد و اظهار داشت: یکی از اصلی ترین راهکارهای تامین گاز نیروگاه هاست.

دبیرسندیکای برق اصفهان با بیان این پرسش که متهم اصلی آلودگی شهر اصفهان اتومبیل ها یا نیروگاه ها یا صنایع فولادسازی کیست، گفت: با بررسی دقیق و مونیتورینگ آلودگی می توان هم آلایندگی هر یک را در دوره های زمانی مشخص کرد.  

وی با اشاره به آمار شرکت توزیع برق اصفهان گفت:12 درصد تولید و مصرف برق کشور در اصفهان انجام می شود که 4/2 میلیون مشترک برق با 60 مشترک سنگین و مصرف 60 درصد برق توسط صنایع مصرف می شود.

مسایلی تصریح داشت: در حال حاضر نیروگاه های اصفهان 5800 مگاوات تولید برق دارند که پیک مصرف استان در تابستان 1392 معادل 4200 مگاوات بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به رتبه 66 شهر اصفهان در بین آلوده ترین شهرهای دنیا اشاره کرد و گفت: تهران با وجود خودرو چند برابری اصفهان در رتبه 82 جهان قرار دارد.

دبیرسندیکای برق اصفهان پیشنهاد تشکیل کارگروه محیط زیست جهت پیگیری مساله آلودگی هوا ذیل کمیته آب ارایه کرد و گفت:همکاری پالایشگاه، پتروشیمی ها ،شرکت گاز،فولاد مبارکه، ذوب آهن، شهرداری و استانداری در این کارگروه می تواند موثر باشد.

گاز تامین کنند، مازوت نمی سوزانیم

سیدمحسن افتخاری مدیرعامل نیروگاه شهید منتظری اصفهان در این جلسه گفت: این نیروگاه 30 سال قدمت دارد و با ظرفیتی اسمی 1600 مگاوات مشغول فعالیت است و یکی از عوامل که آن نیروگاه در کنار پالایشگاه اصفهان ساخته شد استفاده از فرآورده مازوت و جلوگیری از بین رفتن آن است.

وی تاکید کرد: نیروگاه های بخش خصوصی برق به صورت حق العمل کار فعالیت می کنند در برابر دریافت سوخت ملزم به تولید برق هستند و هزینه مصرف مازوت برای نیروگاه ها از مصرف گاز بسیار بیشتر است زیرا برای پمپاژ مازوت و اسپری کردن به کوره ها چند پمپ 200 کیلوواتی باید مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل نیروگاه شهید منتظری اصفهان تاکید کرد: مصرف گاز برای تولید برق علاوه بر پایین آوردن هزینه سوخت نیروگاه ها در افزایش بهره وری تولید برق و کاهش آلایندگی هوا بسیار موثر است.

وی ادامه داد: شرکت ملی گاز ایران نمی تواند گاز مورد نیاز نیروگاه های اصفهان را تامین کند زیرا در تامین مصارف خانگی با کمبود روبروست و از طرفی نمی توان تولید برق را متوقف کرد.

وی با اشاره به گزارش سازمان حفاظت از محیط زیست اصفهان گفت:70 درصد آلودگی هوا ناشی از خودرو و 30 درصد متعلق به واحدهای صنعتی است که نیروگاه های تولید برق سهم 10 درصدی از بخش واحدهای صنعتی دارند.

افتخاری تصریح کرد: از طرف دولت ملزوم به مصرف مازوت هستیم در غیر این صورت یا باید مازوت پالایشگاه صادر شود یا باید تولیدات کل این مجموعه کاهش یابد.

وی میزان تولید و مصرف برق استان اصفهان را 12 درصد کل کشور اعلام کرد و گفت: بیشترین مصرف برق در بخش واحدهای صنعتی است.

وی از پیگیری وزیر فعلی نفت در گاز سوز ساختن نیروگاه های حرارتی خبر داد و اظهار داشت: به دلیل اجرای فازهای پارس جنوبی هنوز امان گاز دهی به نیروگاهها فراهم نشده و در تابستان نیز نیروگاه های اصفهان به دلیل نبودن گاز مجبور به استفاده مازوت است.

وی تاکید کرد: این نیروگاه به هیچ  وجه علاقه ای به مصرف مازوت نداشته زیرا برای مصرف مازوت ماهیانه 12 میلیارد ریال به نیروگاه هزینه تحمیل می شود و این در حالیست  نیروگاه های کشور هیچ هزینه ای برای سوخت پرداخت نمی کنند و قیمت مازوت سه برابر قیمت گاز است و تنها راه کاهش آلودگی هوا تغییر نوع سوخت نیروگاه ها از مازوت به گاز است .

سید اسحاقی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این جلسه گفت: سرانه جمعیت اصفهان 7/6 درصد کل کشور است ولی تولید برق 12 درصد کشور را بر عهده دارد و تفاوت این دو عدد به خارج از استان منتقل می شود.

نیازمند انقلاب محیط زیستی هستیم

شیرانی مدیر تولید نیروگاه اصفهان در این جلسه تصریح کرد: تامین آب ،سوخت ، محیط زیست، خصوصی سازی ، نقدینگی ، لوازم یدکی نیروی انسانی به عنوان هفت چالش نیروگاه اصفهان به شمار می آید.

وی هزینه تولید یک کیلووات ساعت برق را 40 تومان و هزینه خاموشی ناشی از آن را شش هزار تومان اعلام کرد و گفت: صنعت و مردم به شدت به برق وابسته اند.

وی میزان آب مصرفی برای  فضای سبز اطراف نیروگاه اصفهان را معادل 50 مگاوات برق برشمرد و گفت: نیروگاه تلاش کرده که در کنار آلاینده بودن فضای سبز اطراف خود را تقویت کند.

شیرانی میزان آلایندگی هوای نیروگاه های اصفهان را 10 درصد اعلام کرد و گفت: از حضور مراکز دانشگاهی و پژوهشی برای اندازه گیری میزان آلایندگی نیروگاه ها استقبال می کنیم.

شیرانی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار ایجاد انقلاب زیست محیطی در کشور شد و گفت: دولت با همکاری بخش خصوصی و مردم می تواند زمینه ایجاد این انقلاب را در کلیه بخش ها ایجاد کند.

شیرانی در ادامه به دوگانه سوز بودن این نیروگاه به صورت همزمان اشاره کرد و گفت: در سال 1389 از کل سوخت مصرفی 38 درصد مازوت و مابقی گاز بوده است ولی در سال 1391 از کل سوخت مصرفی 64 درصد مازوت و فقط 36 درصد گاز بوده است این در حالیست که ارزش حرارتی گازهای جدید بدلیل افزایش میزان نیتروژن آن کاهش یافته که این خود نیز مزید بر علت شده و بالتبع آلودگی هوا را افزایش می دهد.

حسین مرادی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در این جلسه افزود: به دلیل پایین بودن سرعت باد در زمستان و سنگین بودن هوا شاهد اینورژن هوای آلوده در سطح شهر اصفهان هستیم و نقش واحدهای صنعتی در این وضعیت بسیار حائز اهمیت است.

وی مهمترین مشکل حفاظت از محیط زیست را ضعف میهن دوستی تک تک شهروندان دانست و گفت: هوای کشور مال همه مردم است و نباید کسی نسبت به آلوده ساختن آن بی تفاوت باشد.

وی تاکید کرد: هزینه های ناشی از آلودگی هوا را هم مردم و هم دولت در پرداخت هزینه های پزشکی متحمل می شوند.

مرادی خواستار پیگیری بیشتر مدیران نیروگاه های برق در تامین گاز شد و گفت: گازسوز شدن نیروگاه های تولید برق در پایین آوردن میزان آلودگی هوا  نقش بسزایی دارد.

وی وضعیت هوای اصفهان را از ابتدای دیماه سال جاری در وضعیت هشدار عنوان کرد و گفت: اصفهان در آلودگی هوا غوطه ور شده و انتظار از مدیران بسیار بیشتر است.

نیروگاه های برق بیش از 10 درصد آلایندگی هوا را ایجاد می کنند

 مسعود برهانی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و عضو جمعیت پیام سبز اصفهان در این جلسه گفت: اصفهان با داشتن 850 هزار خودرو در مقایسه با تهران چهار میلیون خودرو از نظر هوا آلوده تر است .

وی اظهار داشت: نیروگاه های برق اصفهان سالانه 4/2 میلیارد متر لیتر مازوت مصرف می کنند و این در حالیست که خودرو 759 میلیون لیتر بنزین در سال مصرف می کنند.

برهانی میزان آلایندگی نیروگاه های اصفهان را در بخش اکسیدها ، ذرات معلق، کربن و گوگرد چند برابر مصرف بنزین برشمرد و اظهار داشت: در کشور 101 واحد نیروگاه حرارتی وجود دارد دو نیروگاه در کنار اصفهان است و این دو 20 درصد مازوت کشور را  مصرف می کنند.

محمدکوشافر، عضو هیات علمی دانشگاه و عضو جمعیت سبز اصفهان در این جلسه خواستار تولید برق کمتر نیروگاه ها شد و گفت: تولید برق کمتر برابر آلودگی کمتر و باعث کاهش مراجعه به بیمارستان و کاهش مصرف برق مراکز مختلف می شود.

نیروگاه های اصفهان در تابستان تولید برق را کاهش دهند

فرهاد امینی، دیگر عضو جمعیت پیام سبز اصفهان خواستار کاهش تولید برق در روزهای آلوده شد و افزود: با توجه به سراسری بودن شبکه برق  اصفهان در روزهای آلوده از سایر استان ها برای مصرف خود استفاده کند.

وی خواستار پیش بینی آلوده شدن هوا و پدیده اینورژن شد و گفت: پیش بینی آلودگی هوا می تواند در سیاست گذاری صحیح موثر باشد همچنین فرهنگ سازی از انرژی های نو مانند خورشیدی و بادی در استان باید مورد توجه قرار گیرد.