به گزارش خبرنگار مهر مراسم افتتاحیه نمایشگاه آثار چهارمین جشنواره سراسری کاریکاتور حوزه هنری عصر امروز دوشنبه 16 دی ماه با موضوع زندگی شیرین در گالری عالی حوزه هنری برگزار شد.
مرتضی گودرزی دیباج مدیر مرکز تجسمی این حوزه در این مراسم گفت : در تلویزیون یک صدم ورزش، سیاست و غیره برای هنر ارزش قائل نیستند چه بهتر همه بچه های تجسمی فیلمساز شوند و نظیر فیلم های درپیت سینما را بسازند اگر نشد به مستندسازی روی بیاورند بازهم اگر موفق نشدند و به جایی نرسیدند بگویند فیلممان توقیف شده و حوزه هنری اجازه اکران نداده است.
گودرزی دیباج تاکید کرد: متاسفانه وزن رشته های هنری در کشور به درستی مشخص نیست در حالی که ما تئوریسین در حوزه کاریکاتور شبیه محمد حسین نیرومند به اندازه انگشتان دست هم نداریم.
وی در ادامه انتقادات خود به تلویزیون اظهار کرد: اگر کنترل تلویزیون را دست بگیریم می بینیم که چقدر به سینما توجه می شود من به عنوان یک شهروند که از بیت المال حقی دارم این کار تلویزیون را حرام می دانم و این قضیه علاوه بر بحث شرعی ، مباحث علمی و انسانی را هم زیر سئوال می برد این پرداخت رسانه پرکن به سینما در حالی است که تاثیر فیلم هایی که درباره آنها برنامه سازی می شود به هیچ عنوان در جامعه احساس نمی شود و در عین حال خبر جشنواره های تجسمی صرفا در تلویزیون زیرنویس می شود.
مدیر مرکز تجسمی حوزه هنری با ابراز تاسف از اینکه هر چه در جعبه جادویی تلویزیون مطرح می شود کم کم مورد قبول قرار گرفته و برای مردم ارزشمند می شود.
وی یادآور شد: در حالی که کاریکاتور مثل نفت خام می ماند و هرگونه مصالحی را از آن می توان بدست آورد، اما برای آن ارزشی قائل نمی شوند اگر ملاک آن طرف آب است به لحاظ کمی بیشترین عدد تولید کاریکاتور را ما داریم و بیشترین جوایز بین المللی در رشته کاریکاتور به ایران تعلق گرفته است در حالی که جشنواره این رشته هنری نهایتا با حداکثر 50 میلیون جمع می شود.
گودرزی اذعان کرد: سینما تنها 100 سال سابقه دارد اما در تاریخ هنر همواره از هنرهای تجسمی نوشته اند و می نویسند، اگر اندازه یک دهم از آنچه در حوزه سینما هزینه می شود صرف یکی از رشته های تجسمی شود قطعا شرایط متفاوتی خواهد داشت.
در ادامه محمد حسین نیرومند نیز در سخنانی گفت: کاریکاتوریست ها دور خودشان پیله بسته اند و نمی دانند این هنر چقدر می تواند در رفع معضلات اجتماعی راهگشا باشد کاریکاتور بعد از انقلاب با این رشته هنری قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست و این تغییرات بی تردید مدیون حوزه هنری است. حبیب صادقی 20 سال پیش دانشجویان رشته تجسمی را به کار ترغیب کرد و گروه کاسنی تشکیل شد که دوسالانه بین المللی کاریکاتور هم از همین گروه شکل گرفت.
وی خاطرنشان کرد: کاریکاتور به خاطر ارتباط صمیمی و آسان با مخاطب می تواند در حوزه بین المللی نقش داشته باشد و اولین دوسالانه کاریکاتور نیز با حضور 60 کشور برگزار شد در حالی که موزه هنرهای معاصر به خاطر نمی آورد از 60 کشور آن هم در نخستین دور جشنواره ای در ایران هنرمندان حاضر شوند.
نیرومند کاریکاتور را زبان تصویری دانست و تصریح کرد: این جشنواره هم می تواند در سالهای آینده بین المللی برگزار شود اتفاقا بسیاری از نمایشگاههای بین المللی کاریکاتور در کشورهای دیگر در شهرستان هایشان برگزار می شود کار جالب دوستان ما در بجنورد نیز این بود که عکس هنرمند مطرح موسیقی مقامی شان را گذاشته و از هنرمند خارجی معروفی در حوزه کاریکاتور خواسته بودند او را بکشد. ما می توانیم استانهای مختلف را متولی هنرهای گوناگون قرار دهیم.
همچنین در این نشست ناصری دبیر 4 دوره جشنواره سراسری کاریکاتور و مدیر مجله کارتون نیز اظهار کرد: اگر در این 4 دوره پشتیبانی حوزه هنری را نداشتیم موفق نمی شدیم و بسیاری جشنواره ها نیز هستند که حتی دوره دومشان را نیز نمی توانند برگزار کنند.
وی افزود: دور اول جشنواره ما بین المللی بود اما در دوره های بعد با سیاست گذاری ها، کشوری برگزار شد اما جشنواره ما قابلیت بین المللی شدن را دارد گرچه مطمئن حوزه هنری استان ما پای این موضوع می ایستد و امیدوارم مسئولان حوزه هنری مرکز نیز از ما حمایت کنند.
مرادی مدیر حوزه هنری خراسان شمالی نیز که اجرای برنامه را برعهده داشت در سخنان کوتاهی گفت: با توجه به اهمیت کاریکاتور از 4 سال پیش برای برگزاری جشنواره سراسری آن اقدام کردیم و موفق شدیم جشنواره را هر سال با رشد نسبت به دور قبل برگزار کنیم تصور ابتدایی این بود که شاید چون جشنواره در پایتخت نیست از آن استقبال نشود اما هر سال با شکوه تر برگزار شد.