مشهد - خبرگزاری مهر: کارشناسان معاونت بهداشت خراسان رضوی از شیوع بیماری‌های غیر واگیر در استان خبر می‌دهند و دلیل اصلی اش را مصرف غذاهای فست فودی و پرنمک می‌دانند که ریشه سلامتی را می‌خشکاند.

به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان تغذیه هشدار می‌دهند که مصرف نمک در میان شهروندان خراسان رضوی سه برابر استاندارد جهانی است و هفته آموزش همگانی تغذیه را با محور"مصرف کمتر نمک و روغن" برگزار می کنند.

مصرف غذاهای شور اشتباهی که تکرار می شود

مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: تداوم در مصرف نمک باعث اختلال در کلیه‌ها، فشار خون، بیماریهای قلبی و عروقی  می شود و البته این همان رویه اشتباهی است که ایرانیان بر آن اصرار دارند.

زهرا اباصلتی با اشاره به هفته آموزش همگانی تغذیه  اینگونه اظهار نظر می کند: مصرف نمک در غذاها ی آماده در کشور ما بسیار بالاست در حالی که استاندارد و توصیه سازمان جهانی بهداشت مصرف روزانه 5 گرم است.

رابطه مستقیم مصرف نمک و سلامتی

این کارشناس تغذیه تاکید می‌کند: در حال حاضر مصرف نمک که خصوصا درغذاهای آماده به میزان زیاد مورد استفاده قرار می گیرد در کشور ما بالا است.

وی بیان می کند:  پنج گرم یا کمتر از 2300میلی گرم سدیم در روز میزان درست مصرف نمک است که  متاسفانه میزان مصرف نمک در کشور و همچنین در استان ما  دو و حتی سه برابر این مقدار است.

اباصلتی می‌‌گوید: عوارض مصرف زیاد نمک و غذاهای شور بر سلامتی انسان ثابت شده است و اگر نمک به اندازه نیاز بدن  مصرف شود هم سلامت کلیه ها در نظر گرفته می‌شود و نیز نمک مورد نیاز بدن تامین می شود.

 مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین بیان می کند: تداوم مصرف بی رویه و فراوان نمک و مواد شور و در کار کلیه ها و سیستم دفع بدن اختلال ایجاد می کند.

وی می‌افزاید: نمک اضافی موجب تجمع آب در بدن شده و ایجاد ورم در تمام و یا قسم‌هایی از بدن می کند.

اباصلتی همچنین مصرف زیاد نمک وغذاهای شور  را از عوامل موثر بر افزایش فشارخون و بروز بیماری های قلبی وعروقی به ویژه در افرادی است که دارای سابقه این بیماری ها در خود یا بستگان نزدیک می باشند معرفی می کند.

اصلاح روشهای نادرست تغذیه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: برنامه پنج ساله دوم هفته بسیج آموزشی تغذیه را برای ایرانیان در نظر گرفته است که دلیل آن اصلاح روشهای نادرست تغذیه است.

رضا سعیدی با اشاره به تاثیر سبک زندگی در سلامتی می‌گوید: ارتقا فرهنگ درست تغذیه نقش اساسی در بیماری‌های غیر واگیر دارد.

وی ادامه می‌دهد: در راستای آموزش همگانی تغذیه اصلاح شیوه زندگی و الگوی مصرف غذایی با تاکید بر مصرف کمتر روغن ونمک در خراسان رضوی هدف است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان می کند: مصرف درست نمک و روغن مهم ترین تاثیر را در کاهش وزن و پیشگیری از چاقی دارد.

کودکان و دانش آموزان در معرض خطرند

رئیس معاونت بهداشت خراسان رضوی بیان می کند:  باید توجه داشت که در کودکان ذائقه از همان آغاز درست شکل بگیرد.

وی تاکید می کند: دانش آموزان و کودکان باید به عنوان یک گروه در معرض خطر آموزشهای لازم را در این زمینه دریافت کنند تا سبک زندگی آنان از کمترین سن درست شکل بگیرد.

سعیدی به تاثیر کاهش مصرف نمک در غذاهای فرآوری شده اشاره می کند و می‌گوید: نقش صنعت  غذایی در سلامت شهروندان نیز بسیار چشمگیر است.

وی بیان می کند:  در این هفته در راستای ترویج فرهنگ درست تغذیه در خراسان رضوی با نهادهای مختلف از جمله آموزش و پرورش برنامه های اجرا می شود.

کاهش مصرف نمک گامی در مسیرسلامت

کنسروها، فست فودها و غذاهای آماده مثل کالباس و سوئیس، تنقلاتی مثل چیپس و پفک ، خیارشور و انواع شوریها و ترشی ها از جمله شوره زارهایی هستند که مصرف آنها می تواند ریشه سلامتی تان را بخشکاند پس توصیه های کارشناسان تغذیه را جدی بگیرید و در هفته آموزش همگانی تغذیه یک گام در کاهش مصرف نمک و به سوی سلامتی بردارید.

...............................

گزارش : زهره رنگ آمیز