هفتمین جایزه بین‌المللی داستان عربی که به عنوان بوکر عربی شناخته می‌شود، فهرست اولیه رقابت سال 2014 خود را اعلام کرد. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نشنال، این فهرست متشکل از نام 16 کتاب است که از این میان یکی از آنها موفق به کسب جایزه 50 هزار دلاری این رقابت می‌شود. امسال بیشترین نامزدها از مراکش، مصر و عراق انتخاب شده‌اند که هر یک با سه نامزد در فهرست اولیه حضور دارند.

نامزدهای امسال از مراکش عبارتند از: اسماعیل غزالی برای «فصل صید اردک ماهی»، یوسف فاضل برای «پرنده نادر آبی که با من پرواز می کند»، عبدالرحیم حبیبی برای «سفر عبدی به عنوان پسر حمریه»

نویسندگان مصری این فهرست عبارتند از: ابراهیم عبدالمجید برای «ابرها بالای اسکندریه»، اشرف الخمایسی برای «سرزمین تبعید ملک خدا»، احمد مراد برای «فیل آبی»

نویسندگان عراقی هم عبارتند از: انعام کجه جی برای «طشاری»، عبدالخالق الرکابی برای «شب غمگین علی بابا» و احمد سعداوی برای «فرانکشتین در بغداد»

دیگر نامزدهای راه یافته به این فهرست عبارتند از: آنتوان الدویهی از لبنان برای «درخت رز بنفش»، بدریه البشر از عربستان سعودی برای «داستان های عاشقانه درباره خیابان العشا»، امیر تاج‌السیر از سودان برای «366»، اسماعیل فهد اسماعیل از کویت برای «ققنوس و دوست باوفا»، خالد خلیفه از سوریه برای «هیچ چاقویی در آشپزخانه های شهر نیست»، واسینی الاعراج از الجزایر برای «خاکسترهای شرق» و ابراهیم نصراله از اردن-فلسطین برای «لبه پرتگاه»

به رسم هر سال اسامی گروه داوران هنگام اعلام فهرست نهایی اعلام می‌شود. این فهرست در تاریخ دهم فوریه 2014 در اردن اعلام می‌شود و نام برنده نهایی در تاریخ 29 آوریل در جشنواره بین‌المللی کتاب ابوظبی اعلام خواهد شد.

هر یک از 6 نامزد راه یافته به فهرست نهایی 10 هزار دلار به عنوان جایزه دریافت خواهد کرد. برنده این رقابت علاوه بر جایزه نقدی 50 هزار دلاری، شاهد ترجمه و انتشار کتابش به زبان انگلیسی نیز خواهد بود.

جایزه بوکر از آوریل 2007 در ابوظبی پایه گذاری شده و برای معرفی آثار با کیفیت عربی اهدا می‌شود.

برای شرکت در این رقابت هر ناشر اجازه معرفی 3 اثر را دارد و ناشرانی که آثارشان به فهرست نهایی دوره‌های پیشین راه یافته باشد، حق معرفی 4 اثر را پیدا می‌کنند. تنها رمان‌ها در این رقابت بررسی می‌شوند و باید به زبان عربی نوشته شده باشند و آثار ترجمه شده به زبان عربی در این رقابت جایی ندارند.

این جایزه به نویسندگان در قید حیات تعلق می‌گیرد و از هر نویسنده تنها یک اثر بررسی می‌شود.