دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی صبح امروز 18 دی ماه در نشست حکیم طهران با بیان فعالیتهای مجمع عالی حکمت اسلامی و برنامه های آتی و چشم انداز فعالیتها گفت: در دیدار با مقام معظم رهبری ایشان تأکید کردند چشم انداز شما گفتمان فلسفی بین المللی و عرضه و معرفی فلسفه اسلامی به مجموعه های فکری جهان باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین حسن معلمی، دبیر مجمع عالی حکمت اسلامی و رئیس همایش ملی حکیم طهران(بزرگداشت آقاعلی مدرس زنوزی)، صبح امروز 18 دی ماه در نشست حکیم طهران که در حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران برگزار شد طی سخنانی به معرفی مجمع عالی حکمت اسلامی و فعالیتهای آن پرداخت و گفت: تا زمان برگزاری همایش ملی حکیم طهران در نظر داریم تا نشستهای مختلفی را برگزار کنیم تا مقدمات و زمینه های همایش اصلی فراهم شود.

وی افزود: مجمع عالی حکمت اسلامی کارها و فعالیتهای مختلفی را در اساسنامه برای خودش تعریف کرده است. یکی از کارهای بسیار بزرگی که سابقه نداشته و در واقع مجمع بنیانگذار آن است تشکیل گروه های علمی عقلی در رشته هایی مانند فلسفه دین، فلسفه علوم انسانی، معرفت شناسی، فلسفه اخلاق، کلام و ... است که ماهی دو بار نشستهایی برگزار می شود و گزارش نشست به صورت کتاب منتشر می شود و همچنین در همان جلسه نقد و بررسی می شود.

این استاد حوزه در ادامه سخنانش اظهار داشت: بزرگداشتهایی در این چند سال برای علمای در قید حیات و معاصر انجام شده است و اساتیدی مانند آیت الله حسن زاده، آیت الله مصطفوی و ... تجلیل شدند. برگزاری همایش حکیم طهران هم در راستای احیای ترّاث ماست که مورد اهتمام مجمع عالی حکمت اسلامی است. در غرب علاوه بر اینکه آثار فلاسفه خود را به شکلهای مختلف منتشر کردند آثار مختلفی نیز درباره آنها منتشر شده است اما در کشور ما از این جنبه ضعف داریم.

معلمی با بیان اینکه در دیدار با مقام معظم رهبری ایشان فرمودند: چشم انداز شما گفتمان فلسفی بین المللی و عرضه و معرفی فلسفه اسلامی به مجموعه های فکری جهان باشد. مقام معظم رهبری یک چنین چشم انداز ارزشمند و بزرگی را برای مجمع ترسیم کردند که ما باید به این سمت حرکت کنیم و بتوانیم آثار و افکار علمای خودمان را به جهان معرفی کنیم.

وی با اشاره به اینکه فلسفه اسلامی افکاری الهی و توحیدی است، گفت: باید اینها را جامه عمل بپوشانیم چون دنیا تشنه این معارف است. فلسفه های غربی به الحاد، شکاکیت و نسبیت و ... می رسد. کانت با آن همه عظمت به نسبیت می رسد، کانت معتقد است مطابقت ذهن و عین امکان ندارد یعنی امکان ندارد به واقعیت برسیم در حالی که در قرآن و روایات به حقیقت و حق تأکید شده است و ما موظف هستیم که حق را پیاده کنیم.

معلمی با معرفی موضوعات و ریزموضوعات حکیم طهران بیان کرد: قرار است این همایش در سال 93 برگزار شود و قبل از برگزاری همایش چندین نشست و پیش همایش هم برگزار می کنیم که نشست امروز اولین نشست است و به زودی نشستهای دیگر در جاهای مختلف برگزار می شود.

در پایان این همایش حجت الاسلام والمسلمین رشاد طی سخنانی با تشکر از دست اندرکاران این همایش و سخنرانان گفت: مجمع عالی حکمت اسلامی دارای فعالیتهای مهمی است که لازم است شعبه ای از این مجمع در تهران باشد و فعالیتهای این مجمع نباید به قم منحصر شود. حوزه علمیه تهران این آمادگی را دارد که این شعبه را تأسیس کند.