سعید بیابانکی از شاعران طنزپرداز کشورمان نظر خود را درباره برنامه طنز "قند پهلو" که سری جدید آن از امشب از شبکه آموزش پخش می‌شود، بیان کرد.

سعید بیابانکی از شاعران طنزپردازان کشور در گفتگو با مهر درباره تولید سری جدید برنامه طنز "قند پهلو" که به موضوع شعر طنز اختصاص یافته است، اظهار کرد: این برنامه طنز در سری قبلی که پخش می‌شد توانست مخاطبان زیادی را با خود همراه کند. با اینکه از نظر ساعت پخش با سریال‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی سایر شبکه‌ها تداخل داشت اما علاقمندان بسیاری را جذب کرد.

وی با بیان اینکه این برنامه برگرفته از فکر نو و بدیعی است، خاطرنشان کرد: عموما وقتی صحبت از طنز تصویری می‌شود، ذهن‌ها به سمت داستان‌ها و آیتم‌های نمایشی طنز می‌رود ولی برنامه "قند پهلو" به هنر دیگری که به همراه طنز است، پرداخته است.

شاعر مجموعه‌ شعر "هی شعر تر انگیزد" ادامه داد: در سری قبلی، شرکت کنندگان در این مسابقه مخاطب عمومی نبوده بلکه شاعرانی بودند که قدرت خلاقیت و بداهه سرایی داشته و می‌توانند از موقعیت‌های مختلف طنز مبتنی بر متن منظوم بیافرینند.

بیابانکی با اشاره به اینکه هر برنامه تلویزیونی باید جامعه هدفی را در نظر بگیرد، یادآور شد: برنامه طنز "قند پهلو" اگر برای مخاطب عام هم ساخته شود یک برنامه سرگرم‌کننده است اما از آنجا که از شبکه آموزش سیما پخش می‌شود باید محتوای آموزشی هم ارائه کند و از کارشناسان زبده بهره ببرد تا در میان برنامه مسائل آموزشی را هم بیان کند.

شاعر مجموعه طنز "ضد حالات" با بیان اینکه شعر بیشتر صوتی و رادیویی است، گفت: برنامه تلویزیونی مبتنی بر تصویر است و شعر هم مبتنی بر متن و اینکه متن را با معیارهای برنامه سازی منطبق کرده و برنامه تصویری موفق تولید کرد، کار چندان آسانی نیست. از سوی دیگر شعر به طور کلی و شعر طنز به طور اخص یکسری محدودیت‌هایی را به همراه دارد که بیشتر آنها قابل پخش از صدا و سیما نیست. شعر طنز به حریم‌های ممنوعه مانند حریم‌های اجتماعی، سیاسی، شخصی و ... به همراه نیشه و کنایه وارد می‌شود که بسیاری از مدیران کلان کشور از این مسئله خوششان نمی‌آید.

وی ادامه داد: عموما افراد و به خصوص مدیران دوست ندارند که مورد انتقاد قرار بگیرند آن هم به بیان طنز! برنامه‌های تصویری طنز زیادی ساخته می‌شوند اما به مرور فراموش می‌شوند اما اشعار طنز در تاریخ می‌مانند.

سری جدید طنز "قند پهلو" از امروز شنبه 21 دی ساعت 21 و تکرار آن روز بعد ساعت 10:45 از شبکه آموزش پخش خواهد شد.