کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ یکی از دو خبرنگار ربوده شده در نوامبر گذشته در سوریه را از شهر عرسال در شرق لبنان به بیروت منتقل کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در ژنو، "رائول بیتل" معاون نمایندگی کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در لبنان گفت: ما این خبرنگار را در شهر عرسال ملاقات و وی را با خودرو کمیته‌ به بیروت منتقل کردیم. وقتی به پایتخت رسیدیم، وی را در اختیار مقامات سفارت سوئد قرار دادیم.

بر این اساس این انتقال به درخواست سفارت سوئد انجام شد. خبرنگار دیگری که در سوریه ربوده شده بود پیش‌تر و بدون دخالت کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ آزاد شده بود. بیتل افزود: در این رابطه کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ کاملا بر مبنای اصول بشردوستانه رفتار کرده و سازمان ما در هیچ‌یک از مذاکرات انجام شده برای آزادی این روزنامه‌نگاران نقشی نداشته است.

خبرنگاران و دیگر اهالی رسانه که درگیری‌های مسلحانه را پوشش می‌دهند، به دلیل ماهیت کاری خود به طرز اجتناب‌ناپذیری در معرض خطرات ناشی از عملیات نظامی قرار دارند. با این حال، مانند غیرنظامیانی که نقش مستقیمی در جنگ ندارند، خبرنگاران غیرنظامی نیز بر اساس حقوق بین‌المللی بشردوستانه در جریان مأموریت‌های کاری خود در مناطق جنگ‌زده باید مورد احترام و حفاظت قرار گیرند. خشونت عمدی بر علیه آن‌ها ممنوع است.

رسانه‌های مربوطه و اعضای خانواده‌ی خبرنگارانی که تنها در شرایط جنگی اسیر، مفقود و یا مجروح شده‌اند، می‌توانند با نزدیک‌ترین دفتر کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ، یا با خط ارتباطی 24 ساعته‌ این سازمان به شماره‌ی 85 32 217 79 41+ تماس بگیرند، یا برای دریافت کمک یا مشاوره پیغام خود را به نشانی press@icrc.org ارسال کنند.