مشهد - خبرگزاري مهر: مشهد پايتخت طب سنتي محسوب مي‌شود و سازمان‌هاي مردم نهاد فعال در اين عرصه چند سالي است كه در راستاي نظارت و ساماندهي فعالان طب قديم از جمله عطاران، حجام و فعالان طب سوزني در تلاشند تا ديگر نسخه‌هاي غير مجاز وغير اصولي پيچيده نشود و اين سالم‌سازي به رونق طب سنتي ايران بيانجامد.

به گزارش خبرنگار مهر، فروش داروهاي غيرمجاز و تجويزهاي غيراصولي داروهایی مانند متادول و ترامادول در برخي عطاري‌ها در مشهد از جمله مسائلي است كه مسئولان طب جديد به آن انتقاد دارند و رئيس اتحاديه گياهان دارويي از نظارت بيشتر برصنف عطاران خبر مي‌دهد.

عطاران ميراث‌داران طب سنتي

رئیس اتحادیه گیاهان دارویی مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متاسفانه مسئولان علوم پزشكي از فروش متادول و ترامادول در عطاري‌ها خبر مي‌دهند كه بايد در جواب بگويم اين داروي مخدر محصول داروسازي طب جديد است.

حسن بخارايي، عطاران را متولیان به حق طب و ميراث‌داران طب سنتی دانست و گفت: در مشهد نیز 500 عطار شناخته شده وجود دارد که مورد تایید هستند و بازرسين اين سازمان هنوز هم در حال شناسايي عطاري‌ها و سالم‌سازي آنها هستند.

بخارایی با اشاره به اينكه اولین مرکز طب سنتی در خراسان رضوی راه‌اندازی مي‌شود گفت: آنچه در اين مركز راه‌اندازي مي‌شود همان سلامتكده طب سنتي است.

وي ابراز اميدوراي كرد تا در سال آينده نيز 10 سلامت‌كده ديگر در خراسان رضوي راه‌اندازي شود گفت: اين مراكز مانند كلينيك درماني هستند اما به طب سنتي اجازه درج نام كلينيك داده نشده است.

وي با اشاره به راه اندازي اين مركز در شانديز گفت: در سلامت‌كده‌هاي طب سنتي يك حجامتگر، متخصص طب سوزني و يك عطار حضور دارد كه در تشخيص و درمان اشخاص به شكل گروهي و هماهنگ همكاري مي كنند.

بخارايي همچنين گفت: در راستاي نظارت بر فعاليت عطاران و فعالان گياهان دارويي در اتحادیه گیاهان دارویی شش کمیسیون نظارت و بازرسی و رسیدگی به شکایات تشکیل شده است.

رئيس اتحاديه گياهان دارويي مشهد با يادآوري اينكه آموزش عطاران از سال 80 و نزديك به 12 سال است كه اجرا شده است گفت: عطاران سه ترم آموزشي را براي گرفتن گواهينامه مي‌گذرانند.

وي با تاييد انتقاد مسئولان دانشگاه علوم پزشكي از بي سوادي و كم سوادي عطاران گفت: همه تلاش اين اتحاديه در راستاي نظارت و افزايش آگاهي ها اين افراد است.

بخارايي استفاده از گياهان دارويي را راه حل مناسب براي حل مشكل كمبود دارو و مقابله با تحريم‌هاي خارجي دانست و گفت: اميدورام مسئولان طبق خواسته رهبر معظم انقلاب به اين موضوع توجه ويژه داشته باشند.

همچنين رئيس اتحاديه گياهان داروي مشهد علت افزايش قيمت در عرضه گياهان راکاهش رغبت مردم در جمع آوری اولیه این محصولات است که باعث کمبود آن در بازار شده است.

وی همچنین وجود واسطه‌ها را در این افزایش قیمت مؤثر دانست و بيان كرد: عدم وجود ثبات در بازار، فروشندگان را دچار سردرگمی کرده و افزایش مستمر قیمت هابه گونه ای است که فروشندگان توانایی جایگزین کردن محصولات فروخته شده را ندارند.

بخارايي افزود: شناخت گیاهان دارویی مورد تایید سازمان بهداشت جهانی، نحوه صحیح مصرف، شناخت عوارض جانبی و  منع مصرف‌ها، شناخت بیماری‌ها و کاربرد گیاهان دارویی در بیماری‌ها، آناتومی و شناخت اعضای بدن، اصول تغذیه در طب سنتی و طبع شناسی مواردی است که در دوره های آموزشی 3 گانه فرا گرفته می شوند.

رییس اتحادیه فروشندگان گیاهان دارویی مشهد همچنين از تشكيل شوراي حكما در مشهد خبر داد و گفت: اين شورا كه اعضاي آن عضو جامعه گياه درماني است  سالانه دو هزار بيمار را درمان مي كنند.

دانشگاه علوم پزشكي سازمان‌هاي مردم نهاد را به رسميت بشناسد

رییس مركز تحقیقات طب سنتی خراسان رضوی نيز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار كرد: متاسفانه با وجود تاكيدات مقام معظم رهبري هنوز هم اين طب مورد غفلت مسئولات و دولت‌ها قرار دارد.

محمدرضا كريمي فرزقي عنوان كرد: دانشگاه علوم پزشكي بايد سازمان‌هاي مردم نهاد فعال در اين عرصه را كه سال‌هاي سال در اين وادي كار كرده‌اند به رسميت بشناسد و همكاري داشته باشد.

وي گفت: نمي‌توان توقع داشت كه پزشكي كه دوره‌هاي آموزشي طب سنتي رادديده در عمل و تجربه همپايه شخصي باشد كه عمرش را در اين راه صرف كرده است.

كريمي فرزقي در خواست كرد تا با همكاري وزارت بهداشت و در اختيار گذاشتن تجهيزات بيمارستاني اين طب نيز بتواند هم دوش طب جديد كه در ابزار و تجهيزات ژيشرو استن گاه بر دارد.

وي به طب تلفيقي اشاره كرد وگفت: خوشبختانه در خراسان رضوي فعالان طب سنتي در همه رشته‌ها در حال همسو شدن و هماهنگي فعاليت‌ها هستند و حجام، عطاران و فعالان طب سوزني در كنار هم قرار گرفته اند.

وي توجه به طب سنتي را راهكاري مناسب براي برون رفت از وضعيت كمبودها در حوزه دارو و درمان دانست و گفت: در وضعيت تحريم‌ها با بازگشت به اصل خويش مي توانيم بيماران را در اين حوزه طب با هزينه كمتري درمان كنيم.

در صورت نظارت و ساماندهی گیاهان دارویی و طب سنتی در وضعیتی که کشور در برخی موارد با کمبود دارو  مردم را با هزینه‌های سنگین درمان مواجه کرده است، احیاء طب سنتی راهکار مناسبی  برای کاهش هزینه های درمان و بهبود وضعیت سلامت جامعه به نظر می رسد.

.............................

گزارش: زهره رنگ آمیر