دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره تغییر اسماعیل عالی‌زاده دبیر پیشین جشنواره تنها 2 هفته مانده به برگزاری این رویداد بزرگ تئاتر تصریح کرد: خود من در همین زمان از مدیرکلی هنرهای نمایشی کنار گذاشته شدم پس نباید درباره تغییر دبیر جشنواره از من سؤال کنید.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه‌ای سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دبیری قادر آشنا 22 دی‌ماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. در این نشست علاوه بر اصحاب رسانه چند تن از مدیران اداره‌کل هنرهای نمایشی و بخش‌های مختلف جشنواره حضور داشتند.

در ابتدای این نشست آشنا با بیان اینکه انقلاب اسلامی معجزه قرن و بی‌بدیل و منحصر به فرد است، گفت: امام راحل مدل و الگویی از حکومت را ارائه داد که مبانی آن برگرفته از احکام شیعه و اسلام است. جشنواره تئاتر فجر نیز رویدادی است که انقلاب اسلامی و آرمان‌های انقلاب و امام خمینی (ره) را یادآور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مبنای تئاتر فکر و اندیشه است، افزود: دغدغه تئاتر انسان است و به همین دلیل همواره جای بحث و سؤال در تئاتر وجود دارد و پویایی و زنده بودن تئاتر نیز به همین امر بستگی دارد. تلاش‌مان این است که سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پر بار باشد.

در ادامه نشست مهدی شفیعی دبیر اجرایی سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز به ارائه گزارشی از بخش‌های مختلف این دوره پرداخت و گفت: 129 اثر در قالب تئاتر خیابانی و صحنه‌ای در جشنواره سی و دوم حضور دارند که از این میان 114 اثر ایرانی و 15 اثر از گروه‌های خارجی است. بازار تئاتر ایران هم در این دوره با تفاوت نسبت به سال‌های گذشته برگزار می‌شود. در این دوره از جشنواره 16 تالار نمایشی اجراهای صحنه‌ای را پوشش می‌دهند و یک تالار هم به بخش رادیو تئاتر اختصاص دارد.

آشنا در بخش دیگری از نشست و در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص بودجه این دوره از جشنواره، گفت: بودجه سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر 2 میلیارد و 400 میلیون تومان است.

مدیرکل سابق هنرهای نمایشی همچنین در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر چرایی تغییر اسماعیل عالی‌زاد دبیر سابق جشنواره سی و دوم تئاتر فجر تنها 2 هفته مانده به برگزاری این دوره از جشنواره، تصریح کرد: در همین ایام من هم از مدیرکلی هنرهای نمایشی کنار گذاشته شدم پس نباید درباره چرایی تغییر دبیر جشنواره از من سؤال کنید.

وی در پاسخ به سؤالی دیگر درباره سرانجام تدوین نظام‌نامه جشنواره تئاتر فجر و چشم‌انداز 4 ساله این جشنواره که قول تدوین و اجرای‌شان را در نشست رسانه‌ای اردیبهشت‌ماه سال جاری داده بود، یادآور شد: در زمان حضور آقای شاه‌آبادی در معاونت هنری این نظام‌نامه را تحویل وی دادیم که او یک هفته قبل از جابجایی در معاونت هنری به ما ابلاغ کرد. اما ما به لحاظ قانونی و احترام منتظر حضور معاون جدید هنری شدیم تا این نظام‌نامه را ارائه دهیم که در حال حاضر در اختیار آقای مرادخانی است.

آشنا درباره دلایل حمایت چندماهه خود از اسماعیل عالی‌زاد دبیر پیشین سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با وجود گلایه کارشناسان و رسانه‌ها از عملکرد او، تأکید کرد: هر جا کار می‌کنم از مدیران خود دفاع می‌کنم. اما جایی که احساس کنم باید خود نیز به کار ورود پیدا کنم این کار را انجام می‌دهم بخصوص در تئاتر که برای من اصالت داشته، دارد و خواهد داشت. من به مدیران خود گفته‌ام که پاسخگو باشند.

وی درباره وضعیت بخش بین‌الملل جشنواره سی و دوم تئاتر فجر گفت: تبلیغات وسیعی بر علیه ایران است و حتی برخی خارجی‌ها معتقدند که در ایران اصلا تئاتر نیست. اما حضور کارهای خارجی در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر این تبلیغات منفی را کمرنگ می‌کند.

دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در واکنش به سخنان خبرنگاری مبنی بر اینکه آشنا در شرایطی این چنین اقدام به مظلوم نمایی کرده در حالیکه جشنواره تئاتر فجر زمین خورده است، تصریح کرد: من مظلوم‌نمایی نکردم و همه من را در صراحت کلام می‌شناسند. من به شما قول می‌دهم که جشنواره امسال جشنواره خوبی خواهد بود. حضور بیش از 100 اثر نمایشی در جشنواره دلیل پویایی جشنواره است ضمن اینکه معتقد نیستم نقد کردن جشنواره به معنی زمین خوردن آن باشد.

شفیعی نیز در ادامه با تأکید بر اینکه خللی در مباحث اجرایی جشنواره سی و دوم تئاتر فجر وارد نشده است، گفت: در این دوره از جشنواره سه رقابت در بخش‌های تئاتر ملل، تازه‌های تئاتر ایران و مرور تئاتر ایران وجود دارد. همچنین تماشاخانه "آو" و "سه نقطه" نیز به عنوان دو سالن خصوصی در این جشنواره میزبان آثار نمایشی هستند که جای خوشحالی دارد.

وی در ادامه درباره چرایی نبودن تالار مولوی در لیست تالارهای میزبان جشنواره سی و دوم تئاتر فجر با وجود اینکه در حال حاضر میزبان اجرای عمومی اثری نمایشی است، یادآور شد: ما با اولین تالاری که وارد مذاکره شدیم تالار مولوی بود که با سعید اسدی مدیر تالار گفتگو کردیم. اما مدیر تالار گفت که هزینه تعویض کابل اصلی برق تالار بسیار بالاست و از این رو نمی‌تواند برای میزبانی جشنواره حضور داشته باشد.

آشنا به عنوان مدیرکل سابق هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره سی و دوم تئاتر فجر درباره تأثیر نهادهای دیگر در انتخاب آثار یا اجرا شدن یا نشدن اثری در طول سال یا در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، تأکید کرد: از زمانی که من به اداره‌کل هنرهای نمایشی آمدم هیچ کسی بابت اجرا شدن یا نشدن کاری به من فشار نیاورد. در زمان مدیریت من جلوی اجرای هیچ کسی گرفته نشد و هنرمندانی که کار نمی‌کردند در زمان من نمایش‌های جدیدی را روی صحنه بردند. در بین نهادهای نظارتی و اطلاعاتی تئاتر ایران دارای جایگاه است.

در پایان شفیعی با اشاره به سقف کمک هزینه‌های بخش‌های مختلف جشنواره سی و دوم تئاتر فجر، به عنوان دبیر اجرایی جشنواره درباره وضعیت بخش اجتماعی که یک ماه مانده به برگزاری تئاتر فجر به بخش‌های چندگانه این دوره از جشنواره افزوده شد، توضیح داد: قرار بود در این بخش دوستان مستندی را درباره چندین تئاتر کاربردی نمایش داده و نشستی برگزار کنند که این بخش از جشنواره سی و دوم تئاتر فجر حذف شد.