بیرجند – خبرگزاری مهر: مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی از وجود 28 کانون بحرانی بیابان در 23 منطقه استان خبر داد و گفت: خراسان جنوبی دومین استان بیابانی کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، حبیب الله شریفی صبح یکشنبه در بازدید استاندار خراسان جنوبی از اجرای طرح بیابان‌زدایی در شهرستان خوسف اظهارکرد: خراسان جنوبی 15 میلیون هکتار مساحت دارد که 96.5 درصد آن عرصه های منابع طبیعی است.

شریفی با بیان اینکه  86 درصد عرصه خراسان جنوبی را بیابان تشکیل می دهد، گفت: 13 میلیون هکتار از عرصه های این استان را بیابان‌ها تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به وجود 28 کانون بحرانی بیابان در استان بیان داشت: مساحت این کانون ها یک ‌میلیون و 386 هزار و 741 هکتار است.

شریفی تصریح کرد: سه میلیون و 124 هزار و 476 هکتار  از عرصه های این استان تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارند.

به گفته وی فرسایش بادی دو میلیارد و 25 میلیون و 250 هزار و 779 میلیون ریال به منابع زیستی و اقتصادی استان وارد کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی عنوان کرد: اجرای طرح های بیابان زدایی در کانون‌های بحرانی چاهداشی نهبندان، سه‌قلعه سرایان، سرچاه عماری خوسف، شاهرخت زیرکوه و دشت سربیشه در حال اجرا است.

وی به اجرای طرح بیابان زدایی سرچاه عماری خوسف اشاره کرد و افزود: این طرح در سطح  98 هزار هکتار  اجرا می شود که 16 روستا با 268 خانوار را تحت پوشش قرار می دهد.

شریفی کاهش و کنترل فرسایش بادی، تثبیت پایداری نسبی در سطح کانون، تلطیف هوا، ایجاد شرایط زیست محیطی در مراکز تولید، اراضی کشاورزی و دامداری را از اهداف اجرای این طرح برشمرد و گفت: اجرای این طرح از سال 83 آغاز شده و در  سال گذشته چهار میلیارد ریال اعتبار برای این طرح مصوب شد.