با نگاهی به 10 اثر ابتدایی لیست هیات انتخاب سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ دو فیلم "چ" و "50 قدم آخر" در ژانر دفاع مقدس دیده می‌شود که توسط ابراهیم حاتمی‌کیا و کیومرث پوراحمد ساخته شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در حالی امسال برگزار می‌شود که 29 فیلم در بخش سودای سیمرغ به رقابت می‌پردازند که از میان آنها دو اثر از بخش نگاه نو نیز دیده می‌شود.

در بخش اصلی جشنواره فیلم فجر که سودای سیمرغ نامیده می‌شود، نسل های مختلفی از سینماگران حضور دارند که این تعداد از آثار و چهره‌های مختلف فیلمسازی نسل‌های انقلاب و تنوع مضمونی باعث می شود که سی و دومین جشنواره فیلم فجر که اولین تجربه دولت یازدهم در برپایی این رویداد مهم سینمایی است، به ظاهر پررونق باشد.

در این گزارش به معرفی 10 فیلم از فهرست آثار معرفی شده از سوی هیات انتخاب این دوره از جشنواره فیلم‌ فجر به ترتیب حروف الفبا پرداخته‌ایم.

در 10 فیلم اول این فهرست نام داریوش مهرجویی به عنوان فیلمساز پیشکسوت دیده می‌شود و فیلمسازان دیگری همچون بهروز افخمی و سیدرضا میرکریمی هم در کنار وی حضور دارند. یکی دیگر از آثار این بخش متعلق به کیومرث پوراحمد است که فیلم او در ژانر دفاع مقدس تعریف می‌شود. این فیلمساز پس از چند سال دوری با این اثر دوباره به جشنواره فجر بازمی‌گردد.

 "آذر، شهدخت، پرویز و دیگران" جدیدترین فیلم بهروز افخمی است. وی در سال‌های اخیر با فیلم "صدای تیره" در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر حضور داشت؛ فیلمی که توسط این کارگردان در کانادا ساخته شده بود. البته پیش از آن نیز فیلم "فرزند صبح" وی در این رویداد به نمایش در آمد که حاشیه‌های بسیاری داشت.

"آذر، شهدخت، پرویز و دیگران"

این فیلم اقتباسی از کتاب مرجان شیر محمدی همسر افخمی است که تهیه‌کنندگی مشترک آن برعهده افخمی و سید جمال ساداتیان است. یکی از حاشیه‌های این فیلم مصدوم شدن گوهر خیراندیش بازیگر این اثر در حین فیلمبرداری بود. این بازیگر سر یکی از سکانس‌های این اثر تصادف کرد و مدتی در بیمارستان تحت درمان قرار گرفت و جراحی شد. خیراندیش پس از اینکه دوباره سلامتی خود را به دست آورد به گروه فیلمبرداری پیوست. البته سکانس پایانی فیلم جدید افخمی هم قرار بود در فرودگاه امام خمینی (ره) فیلمبرداری شود که به دلیل برخی عدم هماهنگی ها این امر محقق نشد و عکس هایی هم از این موضوع منتشر شد.

اين فيلم قصه‌ای اجتماعی بر اساس روابط آدم‌ها دارد.

در فیلم سینمایی "آذر، شهدخت، پرویز و دیگران" بازیگرانی چون مهدی فخیم زاده، رامبد جوان، مرجان شیرمحمدی، گوهر خیراندیش، شهین تسلیمی، امیرعلی دانایی، آزاده اسماعیل‌خانی و امین میکائیلیان حضور دارند.

"آرایش غلیظ" کاری از فیلمساز کم‌کار سینمای ایران است که تا کنون دو فیلم دیگر با نام های "بوتیک" و "بی پولی" ساخته است. دو فیلم قبلی حمید نعمت‌الله با استقبال روبه‌رو شد. فیلم‌های این کارگردان را هم مردم می‌پسندند هم منتقدان و حال باید دید جدیدترین ساخته وی که نامی حساسیت‌برانگیز دارد چه واکنش‌هایی را به دنبال دارد.

این فیلم مدتی درگیر گرفتن پروانه ساخت بود ولی در دولت یازدهم این مجوز صادر شد تا نعمت الله سومین فیلم خود را جلوی دوربین ببرد. پیش از این قرار بود لیلا حاتمی که بازیگر فیلم قبلی این کارگردان بود در "آرایش غلیظ" بازی کند که به دلیل طولانی شدن مجوز ساخت، حاتمی درگیر فیلم دیگری شد. البته در فاصله ساخت فیلم سوم نعمت الله این کارگردان سراغ تولید یک مجموعه تلویزیونی با عنوان "وضعیت سفید" رفت که بسیار در زمان پخش با استقبال روبرو شد.

فیلمبرداری تازه ترین ساخته نعمت الله مدتی پیش آغاز شد و به همین دلیل تا همین چند روز پیش هنوز فیلمبرداری آن ادامه داشت. عکس‌های پروژه هم به دلیل اینکه گروه بخش هایی از کار را در خارج از تهران و در شهرستان فیلمبرداری کردند، دیرتر منتشر شد. یکی از نکات قابل توجه درباره این اثر حضور سهراب پورناظری به عنوان آهنگساز است.

حامد بهداد، طناز طباطبایی، حبیب رضایی، علی عمرانی، هومن برق نورد و... بازیگرانی هستند که جلوی دوربین فیلم جدید حمید نعمت الله رفته‌اند. هیچ خلاصه داستانی به طور رسمی از این فیلم رسانه ای نشده است اما در برخی خبرها آمده که این فیلم درباره ریشه کلاهبرداری در جامعه است. فیلمبرداری "آرایش غلیظ" در تهران و بندر لنگه و قشم انجام شده است.

"امروز"

 "اشباح" آخرین ساخته داریوش مهرجویی کارگردان فیلم های موفق "گاو" و "هامون" است.

مهرجویی در سال های اخیر روند تازه ای در فیلمسازی خود در پیش گرفته که کاملا با آثار وی در دهه 60 و 70 متفاوت است. فیلم های تازه وی نتوانستند به خوبی نظر مخاطبان سینمای مهرجویی را جلب کنند و حتی با نقدهای مختلفی هم روبرو شدند. فیلمبرداری این فیلم دیر آغاز شد و به همین دلیل تا چند روز پیش هنوز بازیگران جلوی دوربین مهرجویی بودند.

البته در میان راه فیلمبرداری، ژیلا مهرجویی خواهر این کارگردان که از طراحان صحنه و لباس سینمای ایران بود، دار فانی را وداع گفت و همین امر باعث شد که چند روزی فیلمبرداری متوقف شود.

مهتاب کرامتی در این فیلم اولین همکاری خود را به عنوان بازیگر با مهرجویی دارد و به نظر می رسد با توجه به عکسهای تست گریم، نقش متفاوتی هم دارد. حضور امیرعلی دانایی هم در این فیلم یکی دیگر از نکات قابل توجه است. این بازیگر جوان پیش از این در مجموعه تلویزیونی "کلاه پهلوی" ضیاالدین دری بازی کرده بود.

مهتاب کرامتی، همایون ارشادی، حسن معجونی، مهدی سلطانی، ملیکا شریفی نیا، هنگامه حمیدزاده، امیرعلی دانایی و احمد یاوری شاد از جمله بازیگران حاضر در این فیلم هستند.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: تیمسار سلیمانی که درگیر مسائل حاد زندگی است با همسر خود دچار مشکلات عجیبی می شود. سارا در کشاکش زندگی پرتلاطم خود با تیمسار، به فکر رهانیدن خود از زندگی است و در تقابل عشق و عقل که در قاموس مقررات جاری او نمی گنجد. دایی‌بابا وکیل خانواده در تلاش آرام کردن اوضاع است و از سوی دیگر معمار برای اهداف خود شرایط سختی را برای ناجی خانم و دخترش بوجود آورده است. مازیار نیز پس از  آمدن به ایران درام‌های تازه ای را رقم می زند و اهالی خانواده چون شبح های سرگردان بدنبال خلوت‌های زندگی خود می‌گردند.

"امروز" جدیدترین فیلم سیدرضا میرکریمی بعد از فیلم موفق "یه حبه قند" است؛ فیلمسازی که عمدتا او را با مضامین دینی در سینمای می شناسیم. فیلم قبلی این کارگردان قرار بود در اسکار 2013 نماینده سینمای ایران باشد که به دلیل برخی حاشیه ها و تحریم این جایزه از سمت ایران، این اتفاق محقق نشد.

پرویز پرستویی در این فیلم نقش اصلی را برعهده دارد و این اولین همکاری وی با میرکریمی است. هومن بهمنش نیز به عنوان مدیر فیلمبرداری که سال گذشته سیمرغ دریافت کرد در این پروژه با این کارگردان همکاری می کند. حضور این عوامل نشان از یک نگاه تازه در کارنامه فیلمسازی میرکریمی است. البته شنیده ها حاکی از ان است که این فیلم کار متفاوتی در میان آثار این فیلمساز به شمار می رود و در هیات انتخاب هم رای بالایی داشته است. بیشتر فیلمبرداری "امروز" در لوکیشن یک بیمارستان در تهران می‌گذرد.

فیلم سینمایی "امروز" براساسِ طرحی از رضا میرکریمی است و فیلمنامه آن را رضا میرکریمی و شادمهر راستین نوشته‌اند و پرویز پرستویی، سهیلا گلستانی، شبنم مقدمی، حسام محمودی، اشکان جنابی، آسیه ضیایی، آوا شریفی، مدیا ذاکری، روزبه حصاری، امیر کربلایی، بهرام سروری‌نژاد، مهتاب کُرکوندی، امین میری، شهلا ندری، شیرین فرخنده‌نژاد، سجاد تابش، جلیل شعبانی، مرجان قمری، مهناز میرزایی، نیوشا گودرزی، علی‌اصغر کُردبچه، بهارکریم‌زاده، عباس موسوی، گیتی قاسمی و مریم توکلی در مقام بازیگر جلوی دوربین این فیلم رفته‌اند.

در خلاصه داستان "امروز" آمده است: یونس راننده‌ تاکسیِ کهنه‌کار، در پایانِ یک روزِ کاری به زن جوانی کمک می‌کند تا به بیمارستان برسد. غافل از اینکه در بیمارستان اتفاقاتِ زیادی در انتظارِ اوست.

"انارهای نارس" عنوان یک فیلم اولی در بخش سودای سیمرغ سی و دومین جشنواره فیلم فجر است که به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی ساخته شده است. این کارگردان جوان توانسته رای هیات انتخاب جشنواره را جلب کند و بتواند در کنار اینکه در بخش نگاه نو حضور دارد در این بخش هم درکنار بزرگان سینما رقابت کند. این فیلمساز پیش از این کار تدوین چندین فیلم بلند و مستند و کوتاه را برعهده داشته و فیلم خود را هم تدوین کرده است.

قطعا با حضور در دو بخش می توان این انتظار را داشت که ما با یک فیلمساز جوان با استعداد روبرو هستیم. شنیده ها حاکی از آن است که در این فیلم بازیگران نقش های متفاوتی از کارنامه خود ارائه کردند که نمونه بارز آن آنا نعمتی است و با عکسهایی که از گریم وی منتشر شده است این تصور به وجود می آید که وی در یک نقش کاملا متفاوت از سایر کارهای خود حضور پیدا کرده است. فیلمبرداری این فیلم در سکوت خبری انجام شده و خبرهای کمتری از آن تا کنون منتشر شده و بیشتر اخبار مربوط به مراحل فنی است.

انارهای نارس

آنا نعمتی، پژمان بازغی، مهران رجبی، قطب الدین صادقی، رابعه مدنی، شبنم معززی، مجید مشیری، شیوا خسرو مهر، محمد عباسی‌نژاد، بهاره مشیری و حامد طلانی از بازیگران فیلم "انارهای نارس" هستند. این فیلم همچنین توسط نماینده برلین هم در ایران انتخاب شده است.

در خلاصه داستان این فیلم که متعلق به سینمای مستقل است آمده است: آدمی که منتظر است هیچ نشانی ندارد... هیچ نشانه خاصی... فقط با هر صدایی بر می‌گردد...

"برف"سومین فیلم مهدی رحمانی است که فیلمبرداری آن زمستان سال گذشته انجام شد. "دیگری" فیلم اول این کارگردان در جشنواره های متعدد داخلی و خارجی به نمایش درآمد و جوایز متعددی را هم نصیب وی کرد.

این فیلم پر شخصیت رحمانی کار متفاوتی در کارنامه وی است که شنیده ها مبنی بر آن است که این اثر چندین پله بالاتر از "پنهان" به شمار می رود. همانطور که از عنوان آن مشخص است سال گذشته گروه فیلمبرداری زمانی را صرف کردند تا با آمدن برف بتوانند سکانس های مربوط به این صحنه را بگیرند.

داستان "برف" حکايت از شرح حال يک روز از زندگي خانواده اي شهري است که در تدارک برگزاري مراسم خواستگاري تنها دخترشان هستند. رويا تيموريان، افشين هاشمي، محمدرضا غفاري، آناهيتا افشار، رابعه مدني، مينا ساداتي، شيرين يزدانبخش و ميلاد کي مرام بازيگران "برف" هستند.

"بیگانه" عنوان فیلم جدید بهرام توکلی فیلمساز جوان سینمای ایران است که همیشه آثار متفاوت و متعلق به طبقه روشنفکری را می سازد. در این فیلم هم مانند کار قبلی توکلی "آسمان زرد کم عمق" وی با سعید ملکان همکاری داشته است. فیلم های توکلی همیشه مخاطبان خاصی دارد و اکران آنها نیز محدود است.

فیلمبرداری این فیلم هم دیرتر از دیگر فیلم ها آغاز شد و به همین دلیل تا چندی پیش در همین مرحله قرار داشت. برخی از کارهای توکلی اقتباس ادبی به شمار می روند که نمونه موفق آن "اینجا بدون من" بود. فیلمنامه این فیلم هم بر اساس نمایشنامه "اتوبوسی به نام هوس" نوشته تنسی ویلیامز نوشته شده است.

این فیلم چند روز از زندگی خانواده ای را که درگیر مشکلات روزمره خود هستند، روایت می کند. مهناز افشار، پانته آبهرام، امیر جعفری، هومن برق نورد، علی صالحی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

برف

"پنجاه قدم آخر" فیلمی از کیومرث پوراحمد است که چندین سال قبل با فیلم "اتوبوس شب" با مضمون دفاع مقدس در جشنواره حضور داشت. فیلم قبلی وی آخرین حضور مرحوم شکیبایی در فجر بود.

پوراحمد مدت زمان زیادی را صرف فیلمنامه کار جدید خود کرد و به همین دلیل پیش تولید آن طولانی شد. فیلمنامه این فیلم با مشاوره حبیب احمدزاده نویسنده کتاب های دفاع مقدس توسط پور احمد به نگارش در آمده است.

تنها بازیگران چهره این اثر بابک حمیدیان و طناز طباطبایی هستند. این کارگردان پیش از این ثابت کرده است که در ژانر دفاع مقدس موفق عمل می کند و قطعا این فیلم هم از این قاعده مستثنی نیست. بخش هایی از این فیلم در صحنه هایی گرفته شده که بازسازی وقایع جنگ است.

این فیلم سینمایی سرگذشت واقعی یکی از نیروهای اطلاعات عملیات لشگر زرهی نجف اشرف در عملیات والفجر 4 را نمایش می‌دهد که برای شناسایی به یک منطقه مین‌گذاری شده در خاک عراق می‌رود و 17 روز تمام با پایی زخمی انتظار می‌کشد تا بالاخره به کمکش می آیند ولی...

 "تمشک " فیلمی از سامان سالور است؛ کارگردانی از سینمای موج نو در ایران. "آمین خواهیم گفت" کار قبلی این کارگردان که در جشنواره فجر هم به نمایش در آمد هنوز امکان اکران عمومی پیدا نکرده است. از خلاصه داستان و عوامل فیلم مشخص است که سالور دوباره به سینمای قصه گو بازگشته است. این فیلم هم در لیست اولیه هیات انتخاب معرفی شد. شنیده ها حاکی از آن است که این فیلم کار متفاوتی از تمام کارنامه سالور به شمار می رود که اتفاقا در آن بازیگران چهره حضور دارند.

البته حضور محمود کلاری به عنوان مدیر فیلمبرداری یکی از نکات قابل توجه این اثر است. مهران احمدی در این فیلم در دو نقش حضور داشته است که هنوز عکسهایی یکی دیگر از گریم ها و نقش های وی منتشر نشده است. تمام فیلمبرداری "تمشک" در شمال کشور در منطقه لنگرود انجام شده و فیلم کاملا یک اثر اجتماعی به شمار می رود.

در این فیلم نيکي کريمي، مهدي پاکدل، مهران احمدي، حبیب دهقان نسب، سميرا حسن پور، شعله مرادي، سيد علي موسويان، تبسم هاشمي، بيژن افشار، محمود نظرعليان، سهي بانو ذوالقدر، شيرين بيده، منصور نوبخت، رومينا سوري به ايفاي نقش مي پردازند.

این فیلم روایت حمید و هما زوج ناباروری است که تصمیم گرفته اند از راه اجاره رحم بچه دار شوند. این دو در راه پیگیری و انتخاب شخص مورد اطمینان برای این منظور به زن جوانی به نام رضوان برمی خورند که با وجود شرایط مساعد دارای مشکلاتی است. اتفاقی که برای این زوج پس از آشنایی با رضوان می افتد سبب می‌شود تا آنها به شناخت تازه ای از خود و پیرامونشان برسند.

"چ"

 "چ "عنوان جدیدترین فیلم ابراهیم حاتمی کیا یکی از بزرگان حوزه سینمای دفاع مقدس است. حاتمی کیا حدود دو سال برای ساخت این فیلم زمان گذاشت که ساخت آن خالی از حاشیه نبود. فریبرز عرب نیا بازیگر نقش شهید چمران در این فیلم چندین بار پروژه را ترک کرد و گویا اختلافاتی بین بازیگر و کارگردان این پروژه به وجود آمده بود به طوریکه در سکانس پایانی این کارگردان از حضور بازیگر دیگری استفاده کرده است.

به گفته کارگردان وی مدت زیادی بوده که قصد داشته سراغ ساخت فیلمی درباره شهید چمران برود تا اینکه این امر محقق شده است. تهیه کننده اولیه این فیلم مجید کریمی بود که پس از چندی از پروژه کنار رفت و هم اکنون فیلم محصول بنیاد سینمایی فارابی است. مسئولان بسیاری در پشت صحنه این کار حضور پیدا کردند که از میان آنها می توان به برادر شهید چمران اشاره کرد. این فیلم قرار بود در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آید اما مراحل فنی این امکان را از فیلم گرفت و عوامل آن ترجیح دادند که در فرصت مناسب نسخه کامل تری را ارائه کنند.

حاتمی کیا در چند سال اخیر از سینمای دفاع مقدس که در آن آثار شاخصی همچون "آژانس شیشه ای" را ساخته بود، دوری کرد و در این میان فیلم هایی همچون "به رنگ ارغوان"، "دعوت" و "گزارش یک جشن" را ساخت. فیلم قبلی این کارگردان "گزارش یک جشن" توسط مدیران سازمان سینمایی در دولت قبلی خریداری شد و هرگز امکان اکران عمومی پیدا نکرد. این فیلم درباره حاشیه های انتخابات 88 بود.

قطعا بازگشت او به ژانر دفاع مقدس یک اتفاق خوب برای سینمای ایران است. "چ" از آثار مهم این دوره جشنواره فیلم فجر است و می‌توان پیش‌بینی کرد جوایز زیادی را به خود اختصاص دهد.

معرفی دیگر فیلم های این بخش ادامه دارد.