رئیس فدراسیون فوتبال با تاکید بر اینکه اگر باشگاههای ما بتوانند یک سوم تعهداتشان را عملی کنند بازیکنانشان به دیگر کشورها نمی روند، اعلام کرد: امروز باید تصمیم بگیریم فوتبال ما آماتوری و یا حرفه ای به کارش ادامه دهد و اگر می خواهیم حرفه ای باشیم باید درآمدهای واقعی فوتبال به صورت قانونی کسب شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی کفاشیان در نشست رونمایی از تنها سامانه رسمی مخابراتی فوتبال ایران با اشاره به اینکه همزمانی این نشست با هفته وحدت را به فال نیک می گیرد ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: ما در آستانه تغییرات مهمی قرار گرفته ایم که این موضوع بسیار حائز اهمیت است اتفاقی که تنها به ما مربوط نشده و سرنوشت فوتبال به آن بستگی دارد.

وی با اشاره به اینکه نخستین بحث وحدت این است که بدون توجه به اختلافات شخصی دست به دست هم بدهیم تا کارها پیش برود، ادامه داد: در فوتبال هیچکس نسبت به دیگری برتری ندارد. امروز مجمع فوتبال 74 عضو دارد که بنده به عنوان رئیس فدراسیون و رئیس مجمع هیچ رایی در آن ندارم اما این مجمع است که تعیین می کند چه کسی رئیس است و یا چه تصمیماتی برای فوتبال گرفته شود.

رئیس فدراسیون فوتبال ادامه داد: شخص کاره ای نیست و این همه است که در فوتبال اهمیت دارد و همه باید با هم همکاری کنند تا این وحدت رویه به پیشرفت های فوتبال کمک کند. فوتبال مجمع دارد و همان طور که خدا در قرآن گفته است سرنوشت هیچ قومی تغییر نمی کند مگر اینکه خود آن قوم بخواهد، در فوتبال هم چنین موضوعی وجود دارد و تصمیم گیرنده اصلی در مورد فوتبال خود اعضای مجمع هستند.

وی با بیان اینکه هیچکس در فوتبال نمی تواند تک روی کند و قانون هم به آن اجازه چنین کاری را نمی دهد، یادآور شد: مجامع فوتبال انتخابی هستند نه انتصابی، فدراسیون اساسنامه دارد و همه به آن احترام گذاشته و قوانین آن باید اجرا شود. ما باید در شروع کار یکدل باشیم و اجازه ندهیم اختلافات ما را از هم جدا کند.

کفاشیان با اشاره به اینکه همین سامانه می تواند شروعی بر اتحاد بین اعضای فوتبال باشد، ادامه داد: شاید این کار باید هشت سال زودتر انجام می شد اما امروز این اتفاق افتاده و آن را به فال نیک می گیریم. شاید همچنین این سامانه ایراداتی داشته باشد اما این ایراد باید در درون خانواده برطرف شود و آن را به سمتی ببریم که با تعامل کارها پیش برود. باید منافع جمعی را ببینیم نه منافع شخصی زیرا در منافع جمع، منافع فرد هم تامین می شود.

وی بار دیگر به این موضوع تاکید کرد که امروز فوتبال در آستانه تصمیمات مهمی قرار دارد، ادامه داد: فوتبال ایران رشد کرده، امروز در رنکینگ مقام نخست آسیا را دارد و تیم های ما بسیار قوی شده اند. این باور امروز ایجاد شده و باید باور جدیدی تحت این عنوان که به سمت جهانی و بین المللی شدن پیش برویم را بر فوتبال حاکم کنیم.

رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه به موضوع جالبی اشاره کرد: تیم زیر 22 سال با تیم سوم به مسابقات آسیایی رفت یعنی هر بازیکنی که به این تیم دادند اما مقابل تیم ژاپن نتیجه خوبی گرفت، این نشان می دهد که با تلاش کارکردن می توان موفق بود. ما باید از اتفاقات درس بگیریم، اینکه بازیکنان خوب و ارزنده ما به کشورهای خارجی می روند اتفاق قابل تاملی است زیرا اگر باشگاههای ما یک سوم تعهداتشان را به این بازیکنان پرداخت می کردند، آنها نمی رفتند.

وی در این خصوص اضافه کرد: وقتی بازیکن در یک نیم فصل بیشتر از درآمد یک فصل در فوتبال ایران پول می گیرد خب معلوم است که می رود. کشورهای خارجی هم الکی پولشان را دور نمی ریزند. امروز بازیکن خوب است و شاید تا دو سال آینده هم خوب باشد، می رود و از فوتبالش درآمدزایی می کند. باشگاهها هم می خواهند این بازیکن را حفظ کنند اما توانش را ندارند.

کفاشیان با اشاره به اینکه باشگاهها امروز با گرفتاریهای بزرگی به فعالیتشان ادامه می دهند، یادآور شد: وقتی در چنین شرایطی یک نهاد هم به باشگاهی کمک می کند همه معترض می شوند، واقعا چنین حرف هایی در دنیای فوتبال بی اهمیت است زیرا آنها راههای درآمدزایی بسیاری دارند اما ما نداریم.

وی در ادامه به موضوع بسیار مهم و جالبی اشاره کرد: ما باید تکلیفمان را مشخص کنیم که یا حرفه ای هستیم یا آماتور. اگر آماتوریم کنار هم جمع می شویم یک مسابقه ای برگزار می کنیم یا بازیکنی می آید و می رود و یا به مسابقات بین المللی می رویم و مانند برخی از کشورها که همیشه بازنده اند خودمان را نشان می دهیم همچنین کاری نداریم که تیممان چه نتایجی می گیرد و مانند نمایندگان همان کشورها در مجامع بین المللی برای تفریح شرکت می کنیم.

رئیس فدراسیون فوتبال ادامه داد: اما اگر تصمیم بگیریم حرفه ای هستیم باید حرفه ای برنامه ریزی کنیم. شما به ژاپن و کره نگاه کنید که بودجه های بالایی دارند و یا کشورهای عربی که هزینه کردن بسیار در فوتبال برایشان بی اهمیت است. در صورتی که تصمیم بگیریم حرفه ای باشیم نه از دولت کمک می خواهیم نه از ارگان های دیگر و روی پای خودمان می ایستیم، آن هم با داشتن قوانین لازم برای درآمدزایی در فوتبال حرفه ای.

وی صحبت هایش را این گونه کامل کرد: اگر فوتبال ما حرفه ای است باید حق و حقوق واقعی اش را بگیرد و به آن بدهند. در دنیا، فدراسیون و سازمان لیگ کشورها با هم متحدند. سازمان لیگ نماینده فوتبال است و هیچ باشگاهی حق ندارد به آن اعتراض کند و خلاف آن حرف بزند. این شکل صحیح فوتبال حرفه ای است.

کفاشیان با طرح این سئوال که آیا باشگاههای بزرگ دنیا از خرید و فروش خانه و یا کالا و یا کمک های دولتشان درآمدزایی می کنند، یادآور شد: آنچه در درآمدزایی باشگاهها در کشورهای صاحب فوتبال اتفاق می افتد اگر یک سوم آن در ایران اجرایی شود دیگر نیازی به هیچ چیزی نداریم.

وی ادامه داد: اعتقاد دارم اگر می خواهیم فوتبالمان حرفه ای پیش برود باید از درآمدهای فوتبال حرفه ای که حق پخش، تبلیغاتی محیطی و ... است به صورت حرفه ای استفاده کنیم. این درآمدها کاملا مشخص است . ضمن اینکه هر کسی که از فوتبال منتفع می شود باید سهم فوتبال را بدهد. این سهم به جیب ما نمی رود بلکه باعث رشد فوتبال می شود.

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه 16 تیم در لیگ برترهستند، 26 تیم در دسته اول که در حال کم شدن و یک تعداد شدن هستند و تیم های پایه و جوانان باید از درآمدهای فوتبال سهم قانونی خود را ببرند، ادامه داد: مردم از ما توقع دارند زیرا امداد غیبی که پول نمی رساند تا در فوتبال هزینه کنیم. ما امروز باید یک تصمیم محکم در خصوص حق پخش و درآمدهای فوتبال بگیریم. ما می دانیم چقدر فوتبال و فوتسال ما مشکل دارد و درآمدها کم است اما تکلیفمان این است روی تصمیممان محکم بایستیم.

وی بار دیگربا تاکید بر اینکه تکلیف جامعه فوتبال را مجمع آن مشخص می کند، اضافه کرد: در مجمع آینده که با حضور وزیر، معاون وزارتخانه، مدیران عامل باشگاه، روسای هیات ها و در مجموع اعضای مجمع برگزار می شود باید تصمیم بگیرند که فوتبال ایران به صورت آماتور ادامه یابد یا حرفه ای. اگر تصمیم حرفه ای بودن فوتبال است باید حق پخش و درآمدهای آن به صورت قانونی اجرایی شود تا بتوانیم خواسته مردم را برآورده کنیم.

کفاشیان در مورد دریافت حق پخش قانونی فوتبال هم این گونه اظهارنظر کرد: ما با مسئولان تماس می گیریم یا حرف هایمان را به شوخی می گیرند یا به آن توجه نمی کنند و یا تعهداتشان عملی نمی شود اما صبرمان زیاد است و کارمان را اصولی پیش می بریم. امیدواریم در مراحل بعدی که کار مهمی پیش رو داریم هم بتوانیم حق قانونی فوتبال را بگیریم.

وی با اشاره به اینکه بنده ممکن است با تاج و یا ساکت اختلافی داشته باشیم اما نباید وحدت رویه ما به خاطر این اختلافات از بین برود، تصریح کرد: محکم پای حرفمان ایستاده ایم که حق باشگاهها را بگیریم. این تنها حق باشگاهها نیست بلکه حق فوتبال، تیم های ملی و توقعات مردم است.

رئیس فدراسیون فوتبال یادآور شد: وقتی تیمی نتیجه نمی گیرد مدتها ما مورد هجمه قرار می گیریم اما مسئولان باید خودشان را با ما تطبیق دهند تا آنچه واقعیت و خواسته مردم است عملی شود.

کفاشیان در پایان گفت: باید همه برای احقاق حقوق قانونی و کسب درآمدهای قانونی فوتبال قدم برداریم که یکی از آنها همین سامانه 6090 است و درآمدهای آن برای فوتبال خواهد بود.