شاهرود - خبرگزاری مهر: میلاد پیامبر اکرم(ص)، بشارت رحمت و وحدت بر جهانیان بود، پیامبری که انفاس قدسی اش نوید انسداد بنیان همه پلیدی ها و ناپاکی ها و گشایش دریچه هدایت و آگاهی، الفت و مهربانی است. اما در جهان امروز ایادی استکبار برای غارت منابع و ثروت های ملل اسلامی، با استراتژی های تفرقه افکنانه سعی در فرو ریختن جوّ اعتماد و فضای برادری حاکم میان ملل اسلامی دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، امام علی(ع) بزرگترین دستاورد رسول اکرم(ص) را ایجاد الفت و اتحاد در میان مسلمانان می داند و در خطبه 231 می فرماید:" پیغمبر(ص) برای انجام فرمان خدا قیام و رسالت پروردگارش را ابلاغ کرد، خداوند به وسیله او گسیختگی ها را التیام داد، فاصله ها را پیوستگی داد، بین خویشان یگانگی برقرار ساخت، بعد از آنکه در سینه ها آتش دشمنی و در دلها کینه برافروخته جایگزین بود".

وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) مناسبت ترین محور وحدت مسلمانان

امام جمعه شاهرود با اشاره به اینکه مشکلات امروز جهان اسلام اغلب ناشی از اختلاف مسلمانان است گفت: فرقه های مختلف اسلامی بدون توجه به معیارهای وحدت و با ایجاد تفرقه عامل اختلاف در جهان اسلام شده اند.

حجت الاسلام محمود ترابی با تاکید بر این مطلب که دشمنان اسلام از جمله آمریکا و اسرائیل از این اختلافات منتفع می شوند و برای نابودی اسلام به دست خود مسلمانان تلاش می کنند افزود: وجود مقدس پیامبر اعظم(ص) مناسب ترین محور وحدت مسلمانان است زیرا همه مسلمانان آن حضرت را به عنوان بنیان گذار نهضت اسلامی شناخته و از رهنمودهای ایشان پیروی می کنند.

وی سیره تربیتی پیامبر اعظم (ص) در قالب مبانی، اهداف و اصول تربیت نبوی در ایجاد وحدت مناسب دانست و خاطر نشان کرد: مهم ترین هدف پیامبر خدا (ص)، تعلیم و تربیت انسان ها بوده و در این زمینه فعالیت های فراوانی انجام داده است.

وحدت با فطرت اولیه انسانی همخوانی دارد

امام جمعه شاهرود با یادآوری این مطلب که اختلاف میان جوامع اسلامی موجب عقب ماندگی، نفوذ و تسلط بیگانان بر سرنوشت آنان می شود تصریح کرد: اشغال فلسطین، عراق و افغانستان به وسیله ابر قدرت ها در اثر همین اختلافات است اما اگر مسلمانان متحد شده در مسیر اسلام و قرآن حرکت کنند هرگز هیچ قدرتی حتی اجازه تفکر تسلط بر آن ها را به خود راه نمی دهد چه رسد به اقدام به تسلط.

ترابی تعالیم اسلام و قرآن را براساس فطریات بشر دانست و عنوان کرد: هیچ حکم و دستوری در اسلام برخلاف خواست فطرت انسانی نیست از ابتدایی ترین احکام اسلامی یعنی طهارت و نجاست گرفته تا حدود و دیات همه با اقتضای فطری انسان هماهنگی کامل دارد و ذره ای از آن انحراف پیدا نمی کند.

وی اذعان داشت: وحدت چیزی است که هم قرآن که کلام خدای متعال است هم مبانی تعلیمی و تربیتی پیامبر اکرم (ص) بر آن تاکید دارند و با فطرت اولیه انسانی نیز همخوانی دارد.

نظام تعلیم و تربیت پیامبر اعظم(ص) بهترین زمینه وحدت مسلمانان

امام جمعه موقت شاهرود نیز با تاکید بر این که مبانی تعلیماتی پیامبر اکرم (ص) بر چهار مبنای دینی و اسلامی فطرت انسانی، توحید، هدفمندی نظام هستی و جاودانگی انسان استوار است یادآور شد: همه این موارد می تواند محور اتحاد مسلمانان جهان قرار بگیرد.

حجت الاسلام عباس امینی اهداف تربیت نبوی را تعلیم و تربیت انسان در راه تعالی به خدای باریتعالی، تزکیه نفس انسانی با توجه به آیه "هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَ الْحِکْمَهَ"، برقراری قسط و عدل در جامعه تقرب به خداوند متعال دانست.

وی با اشاره به اصول تعلیم و تربیت نبوی از جمله اصل هماهنگی تربیت و فطرت انسانی، توحید محوری، آخرت گرایی، کرامت انسانی، توجه به تفاوت های فردی ابراز داشت: نظام تعلیم و تربیت پیامبر اعظم (ص) بهترین و مناسب ترین زمینه وحدت مسلمانان جهان است.

فرقه های اسلامی به واسطه مشترکاتشان می توانند مقابل دشمنان بایستند

امام جمعه موقت شاهرود با یادآوری این نکته که افراد تربیت یافته مکتب وحی همانند سلمان، مقداد و اباذر و دیگر اصحاب آن حضرت جز به دین و قرآن و پیشرفت جامعه اسلامی به چیزی نمی اندیشیدند تاکید کرد: اگر عالمان و مبلغان مسلمان همگی خود به تعالیم پیامبر عمل کنند، آن را به دیگران، به ویژه نسل جوان، منتقل و آنان را با فرهنگ ناب اسلامی آشنا کنند، در زمان کوتاهی ریشه تفرقه و نفاق در جوامع مسلمان از بین خواهد رفت.

امینی مناسب ترین راهکار حرکت به سوی وحدت واقعی را شناخت نظام تربیتی پیامبر معرفی کرد و اظهار داشت: مفهوم اتحاد اسلامی این نیست که فرقه های اسلامی برای ایجاد اتحاد اسلامی از اصول اعتقادی یا غیر اعتقادی خود صرف نظر کنند و به اصطلاح مشترکات همه فِرَق را بگیرند و مختصات همه را کنار بگذارند.

وی بیان داشت: فرقه های اسلامی در عین اختلافاتی که در کلام و فقه و غیره با هم دارند، به واسطه مشترکات بیشتری که در میان آنهاست، می توانند در مقابل دشمنان خطرناک اسلام، دست برادری داده و جبهه واحدی تشکیل دهند.

وحدت قوی ترین عامل توانمندی و اقتدار امت اسلامی

امام جمعه بسطام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این که وحدت اسلامی که قوی ترین عامل توانمندی و اقتدار امت اسلام است گفت: ایادی استکبار برای غارت منابع و ثروت های ملل اسلامی، سعی در فرو ریختن جوّ اعتماد و فضای برادری حاکم میان ملل اسلامی دارند.

حجت الاسلام سید علی رضوی نسب با بیان این نکته که تاکید بر ایجاد جبهه واحد مستضعفان در برابر استکبار و قدرت های شیطانی، یکی از محورهای مورد تأکید امام خمینی نیز بوده افزود: بیداری امروز امت اسلامی، بازگشت مسلمین به قرآن و سنت، مطرح شدن ولایت امر و خلافت اسلامی، آزادی خواهی، عزت طلبی و حرکت های وحدت طلبانه مسلمین از نتایج و ثمرات انقلاب اسلامی ایران است.

وی ایجاد وحدت و هم گرایی مسلمانان را مورد توجه قرار داد و خاطر نشان کرد: حیله ها و توطئه های رنگارنگ دشمنان به منظور تضعیف انقلاب اسلامی و رهبری آن، یکی پس از دیگری به مرحله اجرا در آمده و یکی از مهمترین این حیله ها ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی است.

جمهوری اسلامی منادی راستین وحدت در جهان

امام جمعه بسطام نیز در این گفتگو با یادآوری این نکته که مردم مسلمان ایران از همان آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون با تمام توان خود آیه های وحدت و همبستگی را در عمل خود به منصه ظهور گذاشته اند تصریح کرد: خداوند متعال در آیه 46 سوره انفال می فرماید: "از خدا و رسول خدا اطاعت کنید و منازعه و اختلاف نکنید که سستی بر شما غلبه کرده، هیبتتان از دست خواهد رفت."

رضوی نسب با اشاره به آیه وحدت " همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید" عنوان کرد: ملت ایران عزیز اسلامی رهنمودهای قرآن را همواره سرلوحه زندگی شان قرار داده، با تکیه بر مشترکات عقیدتی خویش، گام های مهمی را برای تحقق وحدت برداشته اند.

وی جمهوری اسلامی را منادی راستین وحدت در جهان خواند و اذعان داشت: قرار دادن هفته وحدت و تشکیل کنفرانس ها و سمینارهای بین المللی وحدت اسلامی بهترین شاهد گویا بر این مدعا است.

اتحاد و الفت بزرگترین دستاورد پیامبر اکرم (ص)

امام جمعه موقت میامی نیز اتحاد و الفت را بزرگ ترین دستاورد پیامبر(ص) معرفی کرد و ابراز داشت: مردمی که به واسطه تعصبات جاهلی به جان هم افتاده، در حال سقوط بودند با ظهور حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) متوجه خدای یگانه شدند و امتیازات موهوم از قبیل مال و ثروت و نژاد و رنگ و حسب و نسب و امثال آن در میانشان رنگ باخت.

حجت الاسلام حسن مومنی با اشاره به کلام حضرت علی (ع) در خطبه 96 نهج البلاغه یادآور شد: امیر المومنین در این خطبه می فرمایند: "دل های نیکوکاران شیفته او گشت. عنان دیده ها به سوی او متوجه شد. به برکت وجودش خداوند کینه های دیرینه را دفن کرد، شعله های عداوت را فرو نشاند و مردم را با یکدیگر الفت داد و برادر ساخت".

وی با اشاره به این که توحید کلمه، شالوده ادیان آسمانی بوده تاکید کرد: همبستگی، ریشه قدرت مسلمانان است و در برابر اندیشه وحدت، نگاه تفرقه افکنی و ایجاد چند دستگی است که جوامع مسلمین را تهدید می کند چرا که دشمنان به خوبی دریافته اند که "تفرقه بینداز و حکومت کن" یک راهکار مناسب برای چیره شدن بر امت واحده اسلام است.

شرط وحدت اراده مردم بر تحقق جامعه منسجم و عدالت خواه است

امام جمعه موقت میامی با تاکید بر این که از نظر قرآن ملاک وحدت فراتر از سلیقه ها، برداشت های شخصی، معیارهای رایج و عامه پسندی هم چون نژاد، رنگ، زبان، طبقه اجتماعی است بیان داشت: قرآن ایمان را ملاک برادری و اتحاد می داند که "اِنَّما المُؤمِنوُن اِخْوَةٌ"

مومنی، پیوند ایمانی را محکم تر از رابطه نژادی خواند و یادآور شد: اندیشه طبقاتی وحدت شکن است اما وحدت با ظالمان و فرعونیان زمان که ادعای وحدت و نظم نوین جهانی را دارند موجب گرفتاری در آتش است همانگونه که خداوند متعال فرمودند: "و بر ظالمان تکیه نکنند، که آتش شما را فرا می گیرد و در آن حال هیچ ولی و سرپرستی جز خدا نخواهید داشت و یاری نمی شوید."

وی  با اشاره به این که از دید قرآن، ایمان و محبت به خدا عامل انسجام و وحدت می شود، شرط تحقق وحدت را اراده مردم بر تحقق جامعه مؤمن، عدالت خواه و متحد و منسجم دانست.

مسلمانان امروز مصرف کننده استراتژی های تفرقه افکنانه غربی هستند

مسئول تبیان استان سمنان نیز تجزيه و تحليل وضعيت كلي اسلام در جهان امروز را اولین گام به سوی وحدت معرفی کرد و گفت: متاسفانه در جهان اسلام امروز جدایی های سیاسی، اقتصادی و سوء تفاهم های فرهنگی و اختلافات فرقه ای و فرهنگی زیادی وجود دارد که اگر نادیده گرفته شود امکان ایجاد وحدت میان مسلمانان جهان وجود نخواهد داشت.

حجت الاسلام جواد عرب اسدی تفاوت طبقاتی را درد عمومی جوامع بشری از جمله جوامع اسلامی دانست و افزود: طبقات مرفه جوامع اسلامی ارتباطی با طبقات فقیر ندارند یا این ارتباط به قدری کمرنگ است که به چشم نمی آید و همین امر باعث ایجاد حس نفرت درونی و افزایش شکاف های عمیق اجتماعی و از هم گسیختگی جوامع اسلامی در سال های اخیر شده است.

وی عامل اصلی تفرقه در جهان اسلام در دوران معاصر را فرقه گرایی خواند و خاطر نشان کرد: متاسفانه مسلمانان امروز مصرف کننده استراژی های غربی که منجر به جدایی و تبدیل شدن انسان ها به کالاهای رنگارنگ آلت دست بیگانه است شده اند و این معضل اگر برای مدت زمان طولانی تری تداوم پیدا کند شاهد مصائب بزرگی برای ملت های مسلمان جهان خواهیم بود.

حج منصه ظهور وحدت امت اسلامی است

مسئول تبیان استان سمنان با تاکید بر اینکه اگر مسلمانان جهان تلاش کنند تا یکدیگر را بهتر بشنانند بسیاری از شکاف های طبقاتی، ناهمگونی های فرهنگی و سوء تفاهم های مذهبی از بین خواهد رفت تصریح کرد: متاسفانه امروز مسلمانان با جوامع اروپایی و آمریکایی بیشتر از جامعه های اسلامی آسیا و آفریقا آشنا هستند و سفرهای تفریحی و گذراندن اوقات فراغت خود را در آن کشورها برنامه ریزی می کنند.

عرب اسدی با اشاره به این که حج محمل اسلامي يكي شدن است که وحدت امت اسلامی را به نمایش می گذارد عنوان کرد: از اولین نسلی که همراه پیامبر (ص) از این نعمت الهی بهره مند و به منافع آن آگاه شده اند تا کنون مسلمانان هرگز از این دل بستگی مرکزی اسلام دست بر نداشته اند.

وی در خاتمه با بیان این نکته که اگر عوامل این اتحاد مورد بررسی عمیق و دقیق قرار گرفته و به عنوان راهکار عملی ایجاد وحدت میان امت واحده اسلام در دستور کار ملت مسلمان قرار بگیرد به زودی شاهد ایجاد نقطه اتکایی در جهان اسلام خواهیم بود که دست هیچ ابر قدرتی توانایی از بین بردن آن را نخواهد داشت.

...................................
گزارش از الهام صادقی