بجنورد - خبرگزاري مهر: زندگي همراه با مهر و عطوفت پيروان مذاهب شيعه و سني خراسان شمالي در كنار يكديگر، اين استان گنجينه فرهنگ‌ها را به نمونه كاملي از وحدت عملي و تجلي گاه آواي بلند "رحماء بينهم" تبديل كرده‌است.

به گزارش خبرنگار مهر، 32 سال پيش بود كه به تدبير و پيشنهاد يكي از عالمان وارسته اين ديار و موافقت امام خميني(ره)، فاصله بين دو روايت ميلاد حضرت محمد(ص)، با هدف ایجاد وحدت میان مسلمانان جهان به عنوان هفته وحدت نامگذاري شد.

روايت‌هاي اهل سنت ميلاد رسول رهايي و مهرباني را دوازدهم ربيع الاول اعلام كرده‌اند و روايت‌هاي شيعه اين فرخنده روز را هفدهم ماه ربيع دانسته‌اند؛ دو روايت با فاصله اي حدود يك هفته اي كه به تدبير نظام جمهوري اسلامي به جاي دوري و مفارقت مسلمانان مايه تقريب بيشتر آنها شد.

در خراسان شمالي اما حدود 10 درصد از جمعیت 867 هزار نفری اين استان را ترکمن‌های اهل سنت تشکیل می‌دهند که در شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان و راز و جرگلان سکونت دارند.

همچنين در اين استان اقوام مختلفي شامل كرد، ترك، فارس، تركمن، عرب و بلوچ زندگي مي كنند كه با داشتن رسوم و سنت‌هاي مخصوص به خود رنگين كماني از آداب و فرهنگ تشكيل داده اند، اما در اين سرزمين گنجينه فرهنگ ها آنچه كه بيش از همه رنگ‌ها خودنمايي مي‌كند وحدت بين اقوام مختلف و پيروان مذاهب شيعه و سني است، وحدتي كه در سايه آموزه هاي دين مبين اسلام و تاكيد رحماء بينهم صورت گرفته است.

وحدت سلاح مسلمانان در برابر دشمنان

پس از نامگذاري هفته وحدت، براي عملي كردن اين امر مهم در جامعه اسلامي نهادي رسمي نيز با نام مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی فعاليت خود را آغاز كرد، ارگاني كه ابتدا زیر نظر سازمان فرهنگ و ارتباطات بود و بعدها مستقل شد و همه ساله كنفرانس‌هايي را به منظور بررسي راه‌هاي وحدت بيشتر مسلمانان جهان با حضور علماي بزرگ از مذاهب اسلامي برگزار مي كند.

در كنار اين گونه اقدامات تخصصي و تصميم گيري هاي كلان براي تقريب مذاهب و افزايش وحدت در بين مسلمانان، مردم فهيم ايران اسلامي هم اعم از شيعه و سني اين نداي آسماني را به جان و دل شنيدند و در غالب مناطق بدان جامه عمل پوشاندند.

خراسان شمالي از جمله استان هاي كشور است كه در آن پيروان شيعه و سني در كنار يكديگر با مهرباني و عطوفت زندگي مي‌كنند و بنابر اعلام مسئولان امر تاكنون در اين استان حتي يك مورد مناقشه و جدل بر مبناي مذهب روي نداده است، در اين زمينه علاوه‌بر اين كه تاكنون هيچ‌گونه مشكلي و حادثه مذهبي و قوميتي روي نداده در بسياري از موارد، گام ها و اقدامات تعاملي و نزديك كننده برداشته شده كه از جمله آنها مي توان به وصلت بسياري از دختران و پسران شيعه با پيروان اهل سنت و يا بلعكس اشاره كرد.

همچنين حضور پررنگ پيروان اهل سنت در مراسم‌هاي مذهبي شيعيان از جمله در ماه محرم و متقابلا حضور شيعيان در مراسم‌هايي كه اهل سنت به صورت ويژه برگزار مي‌كنند از قبيل عيد سعيد فطر، از موارد همزيستي دوستانه و زيباي پيروان اهل سنت و شيعيان در خراسان شمالي به شمار مي‌روند.

امنيت منطقه از عوامل تقويت وحدت است

يكي از اعضاي شورای فتاوی اهل سنت خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تبريك به مناسبت هفته وحدت اظهار مي‌كند كه در اين استان وحدت بين پيروان اهل سنت و برادران شيعه به معناي واقعي وجود دارد و بين اقوام و مذاهب مختلف استان اتحاد محكمي بر اساس اسلام حكم فرماست.

آخوند گلدی کمالی كه از بزرگان و متنفذین اهل سنت خراسان شمالی به شمار مي‌رود، مي‌افزايد: دشمنان اسلام مي‌خواهند با تفرقه افكني در بين پيروان مذاهب اسلامي به اهداف شوم و استكباري خود دست يابند اما خوشبختانه در ايران اسلامي و بالاخص در خراسان شمالي اين نقشه شوم دشمنان به طور كامل نقش بر آب شده است.

مدیر حوزه علمیه خادمیه اهل سنت امانلي بخش جرگلان شهرستان راز و جرگلان خراسان شمالی اضافه مي‌كند: پيروان اهل سنت استان با همكاري و همبستگي با براداران شيعه خود همواره در برابر جنگ نرم دشمنان ايستادگي مي كند و به همراه يكديگر با اتحاد خود مشت محكمي بر دهان دشمنان نظام و اسلام مي‌زنند.

آخوند كمالي با اشاره به اهميت امنيت براي وحدت در بين شيعيان و پيروان سني اظهار مي‌كند: امنيت مناسب موجود در كشور سبب شده تا دشمنان وحدت مسلمانان نتوانند در ايران اسلامي نقشه هاي تفرقه افكنانه خود را پياده كنند و به همين دليل نيز بالاترين وحدت اسلامي در ايران مشاهده مي‌شود.

اين روحاني اهل سنت خراسان شمالي مي گويد كه همزمان با هفته وحدت امسال همايش بزرگ وحدت با حضور روحانيان و علماي شيعه و سني استان در شهرستان راز و جرگلان برگزار مي شود تا سبب تقويت وحدت و افزايش تعامل پيروان سني و شيعه در خراسان شمالي شود.

ضرورت حفظ وحدت بين اقوام و پيروان مذاهب مختلف

يك روحاني شيعه خراسان شمالي هم در زمينه هفته وحدت در گفتگو با خبرنگار مهر، عنوان مي كند كه بزرگترين و موثرترين سلاح مسلمانان در برابر توطئه هاي تفرقه افكنانه دشمنان حفظ وحدت است.

حجت الاسلام محمدعلي سالاري كه مسئول شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي خراسان شمالي نيز هست، مي‌گويد: در اسلام همواره بر حفظ وحدت تاكيد شده چرا كه روشن است اگر مسلمانان با يكديگر وحدت عملي داشته باشند هيچ دشمني توانايي هجوم و غارت سرزمين‌هاي اسلامي را ندارد.

به گفته وي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، وحدت پيروان شيعه و سني در ايران اسلامي روند مطلوبي را طي كرده و تاكنون هم دستاوردهاي ذي قيمتي در اين راستا نصيب جامعه اسلامي شده است.

حجت الاسلام سالاري عنوان مي‌كند كه هفته وحدت فرصت مناسبي براي تبيين ضرورت حفظ و افزايش وحدت بين اقوام و پيروان مذاهب مختلف و تلاش براي تقريب بيشتر مسلمانان است.

او با اشاره به تلاش‌هاي مذبوحانه دشمنان براي تفرقه افكني در بين مسلمانان اظهار مي‌كند: تنها منتفعان تفرقه در بين مسلمانان، دشمنان قسم خورده اسلام و مسلمين هستند و به همين دليل نيز لازم است تا همه هوشيار بوده و اجازه نفوذ دشمنان را ندهند.

مسئول شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي خراسان شمالي در اين زمينه برگزاري جشن‌ها و برنامه‌هاي هماهنگ بين پيروان مذاهب شيعه و سني در استان و كشور و مشاركت بيشتر پيروان اين دو مذهب در برنامه هاي يكديگر را از راهكارهاي تقويت وحدت و نزديك شدن بيشتر دل هاي مومنين به يكديگر مي داند.

هفته وحدت؛ هفته تثبيت اقتدار اسلام

استاندار خراسان شمالي هم به مناسبت آغاز هفته وحدت با صدور پيامي این ایام را هفته تثبیت اقتدار اسلام و مسلمانان جهان مي داند.

سیدعلی اکبر پرویزی در این پیام، وحدت شیعه و سنی و تمسک آنان به ریسمان الهی را موجب مهار و خنثی سازی نقشه های شوم دشمنان اسلام عنوان کرده است.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی در این پیام  تاکید کرده است که مردم بزرگوار ايران اسلامي، اعم از شيعه و سني در اين هفته با تمسك به ريسمان واحد الهي و پيامبر عظيم الشان اسلام، حضرت ختمي مرتبت محمد بن عبدالله، صلوات الله و سلامه عليه، تفكر يكپارچه و يد واحده خويش را در معرض ديد جهانيان قرار خواهند داد.

پرویزی خطاب به مردم غيور سرزمين گنجينه فرهنگ ها تاکید کرده است: مردم خراسان شمالي كه تابلويي زيبا از فرهنگ‌هاي ديني و قومي را به تصویر کشیده اند در اين ايام بيش از پيش در تقويت وحدت اسلامي نقش آفريني خواهند كرد.

لزوم توجه به وحدت عملي در جامعه اسلامي

در اين ميان اما يكي از اساتيد دانشگاه هاي خراسان شمالي نیز ضمن تاكيد بر تقويت وحدت در جامعه اسلامي، با بيان اين كه اين استان نمونه خوبي از وحدت بين پيروان مذاهب شيعه و سني در كشور به شمار مي رود، اظهار مي كند كه براي تقويت وحدت در نظام اسلامي و پيشرفت بيش از پيش كشور لازم است تا وحدت مورد نظر و بيان مسئولان بيش از گذشته در عمل نمود پيدا كند.

اسماعیل حسین پور در گفتگو با خبرنگار مهر، خواستار تحقق وحدت در عمل شد و گفت كه به جای وحدت در لفظ باید به دنبال وحدت درعمل بود تا بتوان به بسیاری از دغدغه ها پایان داد.

او اظهار كرد: میلاد رسول رهایی و مهرباني و هفته وحدت فرصتی برای توجه عمیق به این اصل حیاتی جامعه اسلامی است و باید با تأکید بر اشتراکات و پرهیز از اختلافات جزئی به دنبال تحقق این نیاز امروز جامعه بود.

وی با اشاره به برخی تندروی ها که وحدت جامعه را خدشه دار می کند، افزود: درحالی که بسیاری از بدخواهان ایران در آن سوی مرزها به دنبال ایجاد تفرقه در بین مردم ما هستند، برخی تندروی های مذهبی و سیاسی می تواند در راستای خواست بیگانگان با ملت باشد لذا باید فراتر از یک هفته به موضوع وحدت پرداخت.

حسین پور دل شستن از کینه ها را ضرورت تحقق وحدت دانست و تصریح کرد: با داشتن کینه ها در دل صحبت از وحدت ناراستی با خود و دیگران است و باید با بهره گیری از آموزه های دینی و انسانی حرمت به همنوع مورد توجه همه ما قرار گیرد.

اين فعال سياسي خراسان شمالي گفت: به جای وحدت در لفظ باید به دنبال وحدت درعمل بود تا بتوان به بسیاری از دغدغه ها پایان داد.

به گفته اسماعيل حسين پور آنچه می تواند قوام و دوام این مردم را در پی داشته باشد اعتماد به همه فرزندان ایران زمین است تا این سرزمین در عرصه های مختلف خوش بدرخشد.