رشت – خبرگزاری مهر: عضو ثابت کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: کسری اعتبار صندوق بازنشستگی مهمترین چالش آینده نظام رفاه و تامین اجتماعی کشور است.

غلامعلی جعفرزاده در گفتگوی با خبرنگار مهر افزود: مجموع اعتبارات فصل رفاه و تامین اجتماعی در لایحه بودجه سال 93 افزون بر 455 هزار میلیارد ریال است که 27.5 درصد از کل اعتبارات فصول چهارگانه را به خود اختصاص داده است.

وی اظهارداشت: از کل اعتبارات این فصل 58.6 درصد به بیمه های اجتماعی و درمان بازنشستگان، 13.3 به بیمه های سلامت،13.4 درصد به امور ایثارگران، 13.3 درصد به امور حمایتی و توانمندسازی و یک درصد به سایر برنامه ها اختصاص یافته است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: سهم بالای برنامه حقوق و مزایای بازنشستگان در لایحه بودجه سال 1393 روند افزایشی وابستگی صندوق  ها به بودجه دولت را نشان می دهد.

جعفرزاده با بیان اینکه صندوق های بیمه در قانون بودجه سال 1393 بیشتر وابسته به دولت شدند، اظهارداشت: این افزایش به دلیل تصویب قوانین حمایتی جدید و افزایش مصارف صندوق ها به ویژه در قوانین  بودجه سنواتی است.

وی اذعان داشت: علاوه بر این عدم پیش بینی اعتبار برای پرداخت بدهی های جاری دولت با سازمان تامین اجتماعی  و صندوق بازنشستگی  موجب شده است  حجم بدهی ها معوقه دولت به سازمان و صندوق های وابسته افزایش پیدا کند.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی از مصوبه این کمیسیون برای یکسان سازی مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی خبر داد و  به موجب الحاقیه بند الف تبصره 9 ماده واحده لایحه بودجه نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان وزارتخانه‌ ها، موسسات، شرکت‌ های دولتی و سایر دستگاه‌ های اجرایی موضوع ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده پنج قانون محاسبات عمومی در سال 90 ، 91 و 92، 10 درصد تعیین می‌ شود.

وی تصریح کرد: از آنجائیکه گاهی تناقضی در مالیات حقوق کارکنان دستگاه‌های دولتی با کارکنان نهادهای عمومی غیر دولتی وجود داشت، کمیسیون تلفیق با این مصوبه به یکسان‌ سازی مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی رای داد.

جعفرزاده ادامه داد: به موجب مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق که در ماده 45 قانون بودجه 92 نیز آمده بود به سازمان اوقاف اجازه داده می‌شود به منظور تامین مالی طرح‌ های انتفاعی عام‌ المنفعه در حوزه توسعه موقوفات و اماکن متبرکه با نظارت بانک مرکزی و تضمین خود اقدام به انتشار اوراق مشارکت ( اوراق صکوک اسلامی) تا سقف سه هزار میلیارد ریال و اوراق وقفی ( بدون سود) تا سقف یک هزار میلیارد ریال کند.

وی یادآورشد: طبق این مصوبه اوراق وقفی اوراق بهادار غیر انتفاعی است که به براساس قرارداد صلح به منظور وقف منتشر می‌شود و دارنده اوراق (مصالح) بخشی از اموال خود را براساس قرارداد صلح در اختیار بانی ( متصالحه) قرار می‌دهد که وی همراه سایر اموال صلحی طرح عام‌ المنفعه‌ای را احداث کرده سپس از طرف صاحبان اوراق وقف، احداث کند.