دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، امروز در بیست و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی با پیشنهاد اینکه  جمعیت دفاع از مسجد الاقصی و فلسطین تشکیل شود، گفت: کشورهای اسلامی یک موضع قاطع و مشخص در برابر اشغالگران صهیونیست اتخاذ کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، بیست و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با عنوان "قران کریم و نقش آن در وحدت امت اسلامی "صبح امروز 27 دی ماه با حضور علما و اندیشمندان جهان اسلام با سخنرانی آیت الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در محل سالن سران کشورهای اسلامی آغاز به کار کرد.
 
آیت الله اراکی طی سخنانی در مراسم افتتاحیه با اشاره به توطئه بزرگ تفرقه و تکفیر که جامعه اسلامی و جهان بشری با آن روبرو است، گفت: امیدواریم بتوانیم با این جریان خطرناک و ضد بشری مقابله کنیم و راه را برای وحدت امت اسلامی هموار سازیم.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب ضمن تشکر از حضور مهمانان در این کنفرانس اظهار داشت: از مقام معظم رهبری که با عنایات و رهنمود های خودشان زمینه این نهضت وحدت را فراهم کردند تشکر و قدردانی می کنم.
 
 
اراکی با اشاره به اینکه حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز نسبت به طرح اتحادیه کشورهای اسلامی اهتمام ویژه ای دارند افزود: ما به کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای اسلامی منطقه این پیشنهاد را ارائه می کنیم تا ان شاء الله به وحدت امت اسلامی برسیم.
 
آیت الله اراکی در بیست و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت چند پیشنهاد برای این کنفرانس مطرح کرد و افزود: پیشنهاد اول ما این است که کشورهای اسلامی عزم خود را برای تأسیس "اتحادیه کشورهای اسلامی" جزم کنند تا از این راه گام های مثبتی در راستای مسائل سیاسی، اقتصادی و علمی برداشته شود.
 
وی در مورد پیشنهاد دوم تصریح کرد: کمیته صلح اسلامی که از دستاوردهای کنفرانس بیست و ششم وحدت اسلامی است و تاکنون در کشورهای سوریه، مصر، عراق و شرق آسیا تشکیل شده است، در کشورهای دیگر نیز تشکیل شود و برنامه های آن به اجرا درآید. 
 
آیت الله اراکی در پیشنهاد سوم خود از مرجعیت اسلامی در سراسر جهان اسلامی از جمله الازهر و علمای دینی در نجف اشرف و قم مقدسه خواست تا برای مقابله با تکفیر و تفرقه مسلمانان با یکدیگر متفق باشند. ما شدیدا نیازمند آن هستیم که علمای اسلامی یک سخن واحد و یک برنامه واحد در مقابله و مواجهه با تکفیر داشته باشند.
 
پیشنهاد چهارم آیت الله اراکی به بیست و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی این بود که جمعیت دفاع از مسجد الاقصی و فلسطین تشکیل شود و کشورهای اسلامی یک موضع قاطع و مشخص در برابر اشغالگران صهیونیست اتخاذ کنند.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان از رسانه های کشورهای اسلامی خواست تا با ارائه برنامه های صحیح خود به مقابله با رسانه های توطئه گر که همواره تلاش می کنند امت اسلامی را به نابودی بکشانند، برخیزند و با تکفیر و اهانت به مقدسات مسلمانان مبارزه کنند.
 
در بیست و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی اعضای مجمع عمومی تقریب مذاهب اسلامی و جمعی از متفکران و اندیشمندان از ۵۰‌ کشور‌ جهان ‌از جمله‌ مالزی،‌ روسیه، یونان، ‌عراق،‌ لبنان،‌ عربستان،‌ تایلند، الجزایر، انگلستان، آمریکا، استرالیا، اوگاندا، تونس، هلند، قطر، یمن، مصر و دیگر کشورها حضور دارند. ضرورت عمل به قرآن کریم به عنوان بستر برادری و وحدت اسلامی، رفتار وحدت گرایانه در آموزه‌های قرآن کریم، روش‌های تفسیری و نقش آن در وحدت امت اسلامی، عوامل نفسانی و گرایش‌های غیر اخلاقی و نقش آن در تفرقه امت اسلامی، مسأله فلسطین و جایگاه محوری آن در زندگی امت اسلامی محور های مورد بحث اندیشمندان شرکت‌کننده در این کنفرانس بین‌المللی است.