مشهد - خبرگزاری مهر: رئيس مرکز بهداشت خراسان رضوي از مصرف سیگار در 4 درصد از جمعیت زنان خراسان رضوی خبرداد.

رضا سعيدي در گفتگو با خبرنگار مهر در بررسی آمار سلامت زنان نسبت به مردان اظهار کرد: در مصرف سیگار مردان 16 درصد به آن گرایش دارند و  12 درصد بیشتر از جمعیت زنان  گرفتار سیگار و بیماری های مرتبط با آن هستند.

وی گفت: عوارض دود سیگار از زمان بارداری یعنی زمانی که دستگاه تنفس به طور کامل شکل نگرفته آغاز و در طی آن با استعمال هر نخ سیگار توسط مادر و یا اطرافیان اثرات جانبی زیادی در جنین دارد.

سعیدی در ادامه مرده زایی، سقط خود به خود، مرگ جنین، مرگ در دوران نوزادی و مرگ ناگهانی نوزاد از عوارض دود سیگار بر روی جنین دانست.

وی همچنین از شیوع برونشیت و عوارض تنفسی در سال اول زندگی در کودکانی که یکی از والدین آنها سیگار می کشد خبر داد.

سعیدی یادآور شد: دود ناشی از استعمال دخانیات حاوی بیش از 4 هزار ماده سمی و بیش از 80 ماده سرطان زاست که افراد غیر سیگاری به طور ناخواسته در معرض ابتلا به بیماری های ناشی از آن هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: کسانی که در معرض دود سیگار قرار می گیرند مانند این است که سالانه 80 نخ سیگار کشیده باشند.

یک سوم بیماریهای تنفسی در میان سیگاریهای تحمیلی

وی همچنین ابراز تاسف کرد از اینکه براساس آمار بهداشت جهانی 30 درصد بیماریهای قلبی و عروقی و یک سوم بیماریهای تنفسی در میان سیگاریهای تحمیلی است.

رئيس مرکز بهداشت خراسان رضوي در ادامه در مقایسه مبتلایان به فشار خون در استان گفت:  زنان 3 درصد کمتر از مردان در خراسان رضوی مبتلا به بیماری فشار خون هستند.

سعیدی افزود: زنان 17 درصد و مردان 20 درصد در خراسان رضوی مبتلا به فشار خون هستند.

وی با بیان اینکه  آمار چاقي و اضافه وزن به 35 درصد در مردان و 44 درصد در زنان رسيده است گفت: اما در مورد چاقی و اضافه وزن  زنان از مردان پپشی گرفته اند و 6 درصد زنان بیشتر گرفتار چاقی و بیماری های ناشی از اضافه وزن هستند.

سعیدی با اشاره به اجرای برنامه غربالگری در استان بیان کرد: این برنامه در شهر ها و روستاها برای بررسی بیماری های دیابت و فشار خون انجام شد.

وی تاکید کرد: زنان و مردان در شهرها و روستاهای خراسان رضوی تقریبا به یک اندازه مبتلا به بیماری دیابت هستند.