زنجان - خبرگزاری مهر: مدیرکل آموزش و حمایت از تولید معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه در کشور 270 هزار هنرمند شناسایی شده است گفت: در این زمینه سال آینده در تولیدات مشاغل خانگی برنامه‌ریزی های مدون در دستور کار است.

به گزارش خبرنگار مهر، کامران سیزه میدانی شامگاه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان، به اشتغال در حوزه صنایع دستی اشاره کردوافزود: در این خصوص از صنعتگران در این حوزه حمایت لازم خواهد شد.

وی اظهار داشت: در کتاب HS 100 رشته مصوب تعریف شده و همین طور 46 مورد هم به تایید رساندیم.

مدیر کل آموزش و حمایت از تولید معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور ،به احیای گلیم ماهنشان و طارم اشاره کردوگفت: هر استانی باید هویت صنایع ستی داشته باشد و در این راستا به هنرمندان این صنعت آموزش لازم در دستور کار است.

سبزه میدانی ، با اشاره به اینکه برای حل مشکلات بیمه هنرمندان اقدامات خوبی گرفته است گفت: برای حمایت از صنعتگران تسهیلات ویژه‌ای برای اشتغال در نظر گرفته شده است.

وی، با اشاره به اینکه باید فرهنگ‌سازی مناسبی در زمینه جذب جوانان به صنایع دستی در دستور کار قرار گیرد تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود باید برنامه‌ریزی مناسبی در سطح کشور  لحاظ شود.

مدیر کل آموزش و حمایت از تولید معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور یادآورشد: با ظرفیتهایی که در مشاغل خانگی وجود دارد باید اشتغال را افزایش دهیم و همچنین صنعتگران و هنرمندان فعال در این عرصه را حمایت کنیم و کاربردی کردن صنایع را در دستور کار قرار دهیم.

سبزه میدانی افزود: باید در حوزه صنایع دستی جوانان و هنرمندان نو پا را به این صنعت تشویق و حمایت کنیم.

وی تصریح کرد: پیش بینی ما بر این است که در تولیدات صنایع دستی  اشتغال را به میزان رقمی به میزان 50 درصد معادل 100 هزار نفر را در دستور کار قرار دهیم که در این میان تسهیلات و حمایت از واحدهای تولیدی عوامل مهم و تاثیر گذار در تحقق این امر مهم خواهد بود.

مدیر کل آموزش و حمایت از تولید معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور افزود: یکی از مشکلات کشور بیکاری نسل جوان است و در این زمینه معاونت صنایع دستی بهترین راه حل را در بحث صنایع خلاق و دستی ملاک قرار داده چرا که توجه به این امر مهم در زمینه اشتغال بسیار مفید خواهد بود.

سبزه میدانی تصریح کرد: توجه به صنایع دستی خلاق بهترین راه حل برای رفع بیکاری جوانان است.

وی ،ارزش صنایع دستی صادر شده در سال 91 را 752 میلیون دلار یاد کردوگفت: نسبت به مدت مشابه سال گذشته 38 درصد رشد داشته است.

مدیر کل آموزش و حمایت از تولید معاونت صنایع دستی میراث فرهنگی کشور گفت: اشتغال در بخش صنایع دستی با سرمایه اندکی امکان پذیراست و مبلغ سرمایه اولیه برای اشتغال زایی در بخش صنایع دستی به یک پنچم میزان اعتبار مورد نیاز در دیگر مشاغل می رسد.

سبزه میدانی گفت: باید در نگرش مردم تحول ایجاد کنیم و صنایع دستی استانهای مختلف را در اهدای جوایز، مسابقات استفاده کنیم.