معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران همزمان با آغاز هفته هواي پاك گفت: در حال حاضر هواي تهران در شرايط بحراني قرار دارد و آلودگي هوا به عنوان مهمترين چالش زيست محيطي كشور به اصلي‌ترين مشكل پايتخت تبديل شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي افزود: منابع متحرك، ريشه اصلي آلودگي هوا هستند و تردد روزانه ميليون‌ها دستگاه خودرو و موتورسيكلت غير استاندارد و مصرف روزانه ميليونها ليتر سوخت بي كيفيت، بيشترين سهم را در توليد آلودگي هواي تهران دارد.

وي با اعلام اين كه مهم‌ترين آلاينده موجود در هواي تهران، ذرات معلق با قطر كمتر از 5/2 ميكرون است، تأكيد كرد: بايد به دنبال كنترل آلاينده‌ها از منبع بوده و به جاي اجراي طرح‌هاي كوتاه مدت و مقطعي مانند اجرای سراسری طرح زوج و فرد و تعطيلي مدارس كه بر مشكلات شهروندان مي‌افزايد، نسبت به اجراي راهكارهاي بلند مدت مطابق با اسناد بالادستي اقدام کنیم.

معاون شهردار تهران با اشاره به اينكه تعطيلي شهر و ممنوعيت تردد وسايل نقليه در واقع برخورد با معلول است در صورتي كه علت جاي ديگري است، اظهار كرد: بر فرض كه مدارس را تعطيل كرديم، مگر دانش‌آموزان در خانه مي‌مانند و درِ اتاق خود را مي‌بندند تا مبادا ذرات آلاينده را استشمام كنند؟

تشكري هاشمي با بيان اين كه ذرات معلق سرطان‌زا هستند و خودروهاي فرسوده نقش به سزايي در توليد اين ذرات دارند، تصريح كرد: خودروهاي فرسوده بايد هر چه زودتر از جامعه حذف شوند و دولت و مجلس در اجرايی کردن هر چه سريع‌تر خروج اين خودروها اهتمام ورزند.

وي با تاكيد بر اينكه هر دستگاه موتورسيكلت سه برابر يك دستگاه خودروي يورو 2 آلودگي توليد مي‌كند، اضافه كرد: طرح جايگزيني موتورسيكلت‌هاي برقي به جای موتورسیکلت های فعلی در چرخه حمل و نقل شهري بايد هر چه سريع‌تر اجرايي شود.

وضعیت آلودگی هوای تهران از مرز بحران گذشته است

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه خودروهای دیزلی، انبوه آلودگی را وارد هوای تهران می کنند، اظهار کرد: در طرح جامع كاهش آلودگي هوا علاوه بر ارتقاي استاندارد توليد سوخت و ساخت خودرو، بر خروج خودروهاي فرسوده و انجام معاينه فني خودروها نيز تاكيد شده اما این طرح را کنار گذاشته ایم و بر طرحهای مقطعی که مانند مسکّن عمل می کنند، اصرار می کنیم.

تشكري هاشمي با بيان اين كه وضعيت آلودگي هواي تهران از مرز بحران نیز گذشته، تصریح کرد: در شرايطي كه بنا بر اعلام مسئولين مربوطه روانه دهها نفر در تهران به واسطه تنفس هواي آلوده جان خود را از دست مي‌دهند و صدها نفر نيز روانه بيمارستانها مي‌شوند، اكتفا به برگزاري جلسات در مورد آلودگی هوا تأمل برانگيز است.

وي با تاكيد بر اينكه خودروسازان با خلف وعده و بهانه تراشي استاندارد خودروها را به تعويق انداخته‌ و هنوز خودروي يورو دو توليد و روانه بازار مي‌كنند و علاوه بر آن همچنان بنزين بي ‌كيفيت در جايگاه‌هاي سوخت عرضه مي‌شود، اضافه كرد: چنين شرايطي باعث شده تا جان ميليونها نفر از شهروندان در تهران در معرض خطر قرار گيرد.

معاون شهردار تهران با اشاره به اينكه روزانه صدها دستگاه خودروي بي كيفيت در تهران شماره شده و هر روز بر حجم تردد و ترافيك در این کلان شهر افزوده مي‌شود، اظهار كرد: تا كيفيت توليد سوخت و ساخت خودرو در كشور ارتقاي جهشي پیدا نکند و با خودروسازان به منظور اعمال استانداردهاي روز دنيا برخورد سخت‌گيرانه صورت نگيرد، وضعيت از اين بهتر نمي‌شود.

تشكري هاشمي با بيان اينكه تا فضا براي تحميل خودروهاي بي كيفيت به مشتريان باز باشد و سلامت شهروندان در نظر گرفته نشود، نمي‌توان اميد چنداني به بهبود وضيعت موجود داشت، تصريح كرد: آیا به مخاطره افتادن جدی سلامت و جان میلیونها نفر ساکنان یک شهر و ایستادن قلب آنها از تپش، ارزش چرخيدن چرخ چند خط توليد را دارد؟

وي در پايان با تاكيد بر اینكه مسئولان مربوطه در نظر داشته باشند که ضربان قلب ساكنان تهران را با چه قيمتی به حراج مي‌گذارند، خاطرنشان كرد: وقت آن فرا رسيده كه يك بار براي هميشه به معامله نابرابر جان چند ميليون نفر انسان در مقابل توليد چند هزار دستگاه خودروي بيشتر پايان داده شود.