کرمانشاه - خبرگزاری مهر : نماینده مردم شهرستانهای سرپل ذهاب ، قصرشیرین و گیلانغرب در مجلس از مسئولین دولت اقلیم کردستان عراق خواست تا برای بازگشایی هرچه سریعتر بازارچه های مرزی استان و خصوصا تیله کو سرپل ذهاب با مقامات ایرانی همکاری لازم را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، فتح الله حسینی ظهر دوشنبه در دیدار با مقامات عراقی که به منظور یافتن راه حلی برای بازگشایی بازارچه های استان کرمانشاه در فرمانداری سرپل ذهاب تشکیل شد، اظهار داشت: خوشبختانه در مذاکرات انجام گرفته قبلی توافقات خوبی نیز صورت گرفته و مطمئنا تشکیل این جلسات به یافتن راه حلی مناسب در این خصوص کمک خواهد کرد.

وی افزود: بازرچه های مرزی از اهمیت بالایی برخوردار هستند و نقش زیادی در توسعه تجارت خارجی و رشد اقتصادی کشورها دارند به همین خاطر نباید شاهد تعطیلی آن ها باشیم.

حسینی با اشاره به بسته بودن یک ساله بازارچه تیله کو، خاطرنشان کرد: همین امر می تواند کاهش زمینه های تجارت خارجی و در نهایت رکود صادرات را به همراه داشته باشد که به نفع هیچ کدام از دور کشور ایران و عراق نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین از برگزاری جلساتی با وزیر و معاون امور خارجه و دیگر مقامات اشاره کرد و گفت: در این جلسات خواستار بازگشایی و ارتقاء وضعیت بازارچه های تیله کو، خسروی و سومار شدیم و قول های مساعدی برای مذاکره هرچه بیشتر این مقامات با طرفین عراقی نیز دریافت کردیم.

حسینی اظهار داشت: خوشبختانه مسئولین دولت اقلیک کردستان عراق نیز برای حل مشکلات موجود و بازگشایی هرچه سریعتر بازارچه تیله کو به سرپل ذهاب سفر کرده اند که امیدورام نتیجه لازم نیز از این نشست حاصل آید.

تلاش خود را برای بازگشایی بازارچه تیله کو انجام خواهیم داد

معاون استانداری گرمیان عراق نیز در این نشست اظهار داشت: مطمئنا در بازگشت به استان خود اقدامات و تلاش های لازم برای بازگشایی بازاچه تیله کو را انجام خواهیم داد.

شیخ عبدالله در ادامه و با اشاره به اهمیت فعالیت بازارچه های اقتصادی، حل مشکلات تیله کو را نیازمند مشارکت طرفیت ایرانی و عراقی دانست و گفت: باید با همفکری و تعمل لازم مشکلات پیش رو مرتفع و شاهد فعالیت های اقتصادی این بازارچه باشیم.

وی خاطرنشان کرد: به تازگی انتخابات پارلمانی عراق به اتمام رسیده و فرد منتخب نیز همچنان مشغول تشکیل کابینه خود است و به محض تشکیل کامل کابینه، زمان دقیق شروع فعالیتهای استان گرمیان در امر پیله وری و کوله وری در مرز تیله کو به طرفین ایرانی اعلام خواهد شد.

شیخ عبدالله در پایان از دولت ایران قدردانی کرد و گفت: نظام جمهوری اسلامی همواره پناهگاهی امن برای فعالیتهای اقتصادی کشور عراق بوده و ما نیز از همکاری متقابل با ایران استقبال می کنیم.