رئیس کتابخانه مرکزی پارک شهر با اعلام خبر تعطیلی این کتابخانه قدیمی تهران به دلیل پاره‌ای تعمیرات، در عین حال گفت: با وجود تعمیرات، تمام بخش‌های کتابخانه به جز قسمت کتاب‌های مرجع، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

سعید نظریان رئیس کتابخانه مرکزی پارک شهر وابسته به اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، از تعطیلی این کتابخانه به دلیل تعمیرات خبر داد و گفت: از آنجا که کتابخانه مرکزی پارک شهر به تعمیرات احتیاج داشت، کار تعمیر از مدتی پیش آغاز شد و کمتر از یک ماه است که تخلیه بخش مربوطه را آغاز کرده‌ایم.

وی در تشریح مسائل مرتبط با تعمیر کتابخانه پارک شهر گفت: مخزن کتاب‌های مرجع که کتاب‌های لاتین هم جزئی از آن‌ها هستند، در طبقه پایین کتابخانه قرار دارد و کار تعمیر هم از همان طبقه آغاز شده است. ما تا به حال فاز اول تعمیرات یعنی مرحله تخریب و تخلیه را با موفقیت انجام داده‌ایم و قرار است پیمانکار به زودی کار خود را آغاز کند. به نظرم تعمیرات مربوط به این کتابخانه حدود 6 ماه به طول بینجامد.

نظریان در ادامه گفت:‌ با وجود انجام تعمیرات، فقط مخزن طبقه پایین، یعنی بخش مربوط به کتاب‌های مرجع تخلیه شده و بخش‌های دیگر کتابخانه، از جمله سالن مطالعه بانوان و آقایان، مخزن کتاب‌های فارسی و کودک و نوجوان، همچنان فعال است. سرویس‌دهی این روزهای کتابخانه مانند روال معمول از ساعت 7 صبح تا 21 انجام می‌شود و مراجعان از خدمات کتابخانه استفاده می‌کنند.

به گزارش مهر، کتابخانه عمومی مرکزی تهران که به کتابخانه مرکزی پارک شهر شهرت دارد، 16 مهرماه سال 1340 در محل سفره خانه سنتی‌ و در زمینی به مساحت 2830 مترمربع‌ در محوطه پارک شهر تهران افتتاح شد و در آبان ماه سال 1350 به ساختمان کنونی‌ در ضلع جنوبی پارک شهر انتقال یافت‌. کتابخانه مرکزی پارک شهر قدیمی ترین و - با وجود احداث کتابخانه‌هایی مجهزتر - هنوز بزرگترین کتابخانه عمومی استان تهران محسوب می‌شود.

در بخش مرجع این کتابخانه که در زیرزمین آن واقع شده، کتابهای چاپ سنگی و نفیس نگهداری می‌شود. بخش نشریات این کتابخانه در سال 1360 فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر، بالغ بر 120 هزار جلد کتاب، 700 عنوان مجله و 20 عنوان روزنامه در دسترس اعضا و مراجعان قرار می‌دهد و آرشیو کاملی از نشریات ادواری از سال 1360 به بعد را نیز نگهداری می‌کند.

پیک فرهنگ این کتابخانه هم در آذرماه سال 1373 تأسیس شد و شروع به فعالیت کرد و مراجعان با عضویت در آن از خدمات ارسال کتاب به وسیله پست بهره مند می‌شوند. کتابخانه مرکزی پارک شهر در حال حاضر نزدیک به 3000 نفر عضو دارد.