آلبوم موسیقی «کولی عاشق» به خوانندگی شهرام شکوهی با برگزاری یک نشست خبری در موسسه هنر اول رونمایی شد که در آن شکوهی اعلام کرد مردم به اشتباه فکر می‌کنند جیب‌های خوانندگان پاپ پر از پول است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام شکوهی خواننده موسیقی پاپ کشورمان در ابتدای این نشست خبری که سه‌شنبه اول بهمن ماه برگزار شد، گفت: آلبوم «کولی عاشق» دومین آلبوم من بعد از انتشار آلبوم «مدارا» است که روند تولید آن 7 ماه بعد از تولید آلبوم اول آغاز شد و از امروز در دسترس علاقه مندان موسیقی پاپ قرار خواهد گرفت. البته ما سعی کردیم این آلبوم در امتداد آلبوم قبلی ام باشد و شاخصه های محتوایی آن آلبوم را حفظ کند ضمن اینکه در نحوه سازبندی مقداری به‌روز عمل کردیم و در تنظیم‌ها نیز سعی کردیم از فضای موسیقی اسپانیایی و تلفیق آن با موسیقی ایرانی استفاده بیشتری کنیم.

حدیث موسیقی ایران در قطعه از «ماست که بر ماست»

وی ادامه داد: در بخش ترانه‌سرایی آلبوم نیز علی بحرینی، مهدیه عرب، مهلا سلیمانی و من آثاری را منتشر کردیم که در این بخش علی بحرینی کمک زیادی به ما کرد و این امیدواری را دارم که ترانه های اثر رضایت مخاطبان را نیز به همراه داشته باشد.

این خواننده موسیقی پاپ کشورمان تصریح کرد: بسیاری از مسائل اجتماعی هست که نه به خاطر سیاست‌های حکومتی بلکه به خاطر بسیاری از حساسیت های جامعه نباید زیاد سراغ آنها در ترانه‌سرایی رفت به همین خاطر ساخت ملودی هایی با ترانه های اجتماعی و انتقادی نیازمند مراقبت های ویژه ای است که هر آهنگسازی باید به آن توجه کند. من هم در این آلبوم سعی کردم با مراقبت های ویژه ای کارهای غیرعاشقانه ای را نیز تولید کنم که از فضای تکراری آلبوم جلوگیری کنم کما اینکه قطعه «از ماست بر ماست» نیز به نوعی حدیث موسیقی کشور ماست که دربرگیرنده مضامین اجتماعی نیز هست.

شهرام شکوهی چگونه خواننده شد

شکوهی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به نحوه ورود به فضای خوانندگی گفت: جبر زمانه من را وارد حرفه خوانندگی کرد چراکه در زمانی به موسیقی ورود پیدا کردم که هیچ آموزشگاه موسیقی وجود نداشت و حتی حمل ساز هم در جامعه کار غیر عرفی به حساب می آمد بنابراین وقتی دیدم در عرصه نوازندگی نمی توانم شرایط مطلوبی داشته باشم به خوانندگی روی آورده و از سال 71 با بهره گیری از محضر استاد حاتم عسگری به مدت دو سال ردیف آوازی موسیقی ایرانی را کار کردم. تا اینکه از دیدگاه خودم به این نتیجه رسیدم که موسیقی سنتی در دایره بسته ای قرار گرفته که من را راضی نمی‌کند. دیدگاهی که شاید بسیاری از اهالی موسیقی آن را نپذیرند بنابراین تلاش کردم که با ورود به یک فضای جدید تجربه دیگری را در خوانندگی بیاموزم.

وی ادامه داد: من ادعایی برای ایجاد یک سبک در موسیقی پاپ کشورمان را ندارم اما همیشه سعی کردم با استفاده از موسیقی ایرانی و علم کمی که در این حوزه دارم فضایی را با استفاده از موسیقی اسپانیایی که ریشه شرقی دارد ایجاد کنم که مردم آن را دوست داشته باشند و خیلی خوشحالم که ممزوج شدن این فضا در آلبوم «مدارا» مورد رضایت مخاطبان قرار گرفته است.

خواننده آلبوم «کولی عاشق» به حضور دو ملودی جدید از زنده یاد همایون خرم در این آلبوم اشاره کرد و گفت: حضور استاد همایون خرم در این آلبوم برای من یک حسرت بزرگ بود چراکه در زمان حیات این استاد بزرگوار موسیقی ایرانی فرصتی پیش آمد که من افتخار آشنایی با این هنرمند را پیدا کنم. استاد خرم در آن زمان به من قول داد که در این آلبوم از دو ملودی جدید وی استفاده کنم اما متاسفانه مرگ این هنرمند اجازه استفاده از هنرمندی اش را به من نداد و من تا پایان عمر با این حسرت خواهم بود چراکه استاد خرم غیر از چند کار محدود موسیقی پاپ پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه موسیقی پاپ قعالیتی نداشتند. به هر حال همین که وی حضور من را تا حدودی تایید کرد برای شهرام شکوهی افتخاری بس بزرگ است که هیچ گاه فراموشش نمی کنم.

دستمزد خوانندگان درجه الف پاپ با دستمزد یک فوتبالیست درجه سه یکی است

شکوهی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه یکنواختی کنسرت های پاپ نشات گرفته از محدودیت های موجود در حوزه‌های فنی و اعمال نظرهای شخصی برخی از مسوولان استانی بوده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم فکر می‌کنند دستمزد خوانندگان پاپ به حدی است که جیب های ما همیشه پر از پول های هنگفت است اما این عزیزان بدانند که دستمزد یک خواننده درجه یک پاپ با دستمزد یک فوتبالیست نیمکت نشین تفاوتی ندارد.

وی ادامه داد: اگر می بینید بسیاری از کنسرت های پاپ یکنواخت شده است به خاطر این است که ما برای اجرای یک کنسرت پاپ نیازمند داشتن یک سالن استاندارد و حرفه ای برای موسیقی پاپ هستیم که متاسفانه وجود ندارد و یا اگر هم مانند برج میلاد می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد دیگر اجازه اجرای موسیقی پاپ ندارد. این محدودیت ها باعث می شود که کنسرت ها نیز یکنواخت باشد .

امیر حسین کاشانیان یکی از نوازندگان و تنظیم کننده برخی از قطعات آلبوم کولی عاشق هم در این نشست با بیان اینکه این آلبوم در ادامه محتوای فضای آلبوم مداراست نوضیح داد: همانطور که شهرام شکوهی گفت ما تلاش کردیم که از فضای آلبوم مدارا دور نشویم و اگر هم قرار است تغییراتی را در اثر ایجاد کنیم فقط در سازبندی ها و تنظیم کارها باشد.

حسین حاج بیگی مدیر فروش موسسه هنر اول نیز در این نشست با بیان اینکه آلبوم موسیقی کولی عاشق با تیراژ 300 هزار نسخه از سه شنبه اول بهمن ماه به صورت سراسری در کشور پخش می شود، ادامه داد: موسسه هنر اول همواره نگاه ویژه ای به مقوله موسیقی داشته است به طوری که این آلبوم هشتمین آلبوم موسیقایی تولید شده در این شرکت است البته غیر از انتشار آلبوم موسیقی حمید عسگری چند پروژه دیگر هم داریم که به زودی وضعیت آنها نیز مشخص می شود و ما در این ارتباط نیز اطلاع رسانی لازم را خواهیم داشت.

وی گفت: بعد از انتشار آلبوم موفق «مدارا» این دومین همکاری ما با شهرام شکوهی است و بسیار هم خوشحالیم که در این مدت این خواننده موسیقی پاپ کشورمان توانشته در جایگاه بسیار خوبی در عرصه موسیقی قرار بگیرد. به هر ترتیب این انتظار را هم داریم که آلبوم کولی عاشق مانند آلبوم مدارا بتواند در بازار موسیقی با استقبال مخاطبان مواجه شود.

خارج شدن از مدار عاشقانه های زمینی

علی بحرینی ترانه سرای چند قطعه آلبوم مدارا نیز در این نشست خبری خاطر نشان کرد: شهرام شکوهی در مقام یک خواننده و آهنگساز به سهم خود حرکت جدیدی را در عرصه موسیقی پاپ آغاز کرد و این مساله می تواند نقط عطفی در فعالیتهای موسیقایی وی باشد. البته استفاده از فضای عاشقانه در ترانه های موجود موسیقی پاپ امری بدیهی است که در همه جای دنیا امری معمول است و نمی توان به خوانندگان پاپ ایرانی هم خرده گرفت که چرا بیشتر از فضای عاشقانه استفاده می کند این در حالی است که شهرام شکوهی همواره در آلبوم قبلی و این آلبوم تلاش کرده که با تولید چند قطعه قاعده شکنی کرد و از ترانه های غیر عاشقانه و زمینی نیز در آلبوم خود استفاده کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نهال موسیقی پاپ ایران آنچنان تنومند نیست بنابراین نمی توان بی محابا حرکت ویژه و متفاوتی را در این عرصه انجام داد اما شهرام شکوهی که دستی هم بر ترانه سرایی دارد در این آلبوم ریسک خوبی انجام داده و ترانه هایی را خلق کرده که تا حدی کمبود ترانه های اجتماعی و غیر عاشقانه را جبران کرده است که تراک ها عاشقانه، جان خسته و توبه شکستم نمونه های خوبی برای خارج شدن از این مدار است.

مسوولانی که خواننده را می ترسانند

این ترانه سرا در بخش دیگری از صحبتهای خود با انتقاد از دستور العمل اخیر مدیریت برج میلاد مبنی بر برگزار نشدن کنسرت های موسیقی پاپ در این مکان گفت: با محدودیت هایی که برای برگزاری کنسرت در شهرستانها ایجاد می کنند دیگر چه انتظاری می توان داشت. وقتی بیش از 20 بلیت یک کنسرت در بهترین ردیف سالن به مسوولان یک استان اختصاص پیدا می کند و اتفاقا این آقای مسوول در بی روحیه ترین و سردترین شکل ممکن و سرشار از انرژی منفی کاغد به دست روبه روی خواننده می نشیند و او را هراسناک می کند مطمئن باشید نمی توان انتظار کنسرت خلاقانه ای داشت.

مرتضی دلیری تهیه کننده آلبوم کولی عاشق هم در این نشست با انتقاد از عملکرد برخی از مسوولان استانی در برگزاری یا عدم برگزاری کنسرت های شهرام شکوهی خاطرنشان کرد: متاسفانه این تنگ نظری در برخی از مسوولان استانی وجود دارد و ما تاکنون با مشکلات زیادی در این زمینه رو به رو بودیم که امیدوارم این روند با شرایطی که در آن قرار داریم دیگر وجود نداشته باشد و ما بتوانیم کنسرت هایی را از شهرام شکوهی با آلبوم جدیدش در تهران و شهرستان ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما برنامه های مختلفی برای حمایت از خوانندگان خوش صدا و مستعد موسیقی پاپ و حتی موسیقی ایرانی داریم که به زودی جزییات آن را اعلام می کنیم.