مستند «سوره،‌ گزارش هنر» كه ساعت 20 امشب اول بهمن ماه از شبكه یك پخش می‌شود به مناسبت سالگرد درگذشت استاد همایون خرم با هنرمندان گفتگو می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت اولین سالگرد درگذشت استاد همایون خرم در مستند امشب «سوره،‌گزارش هنر» كه ساعت 20 امشب اول بهمن ماه از شبكه یك پخش می‌شود، محمد سریر،‌ علیرضا قربانی،‌ سامان احتشامی و بابك شهركی از شیوه كار و دلایل ماندگاری آثار و  مرحوم استاد «همایون خرم» می‌گویند.

همایون خرم یك اسطوره بود

در این مستند محمدسریر درباره دلایل ماندگاری مرحوم استاد همایون خرم می‌گوید: استاد همایون خرم آموزش را نزد استاد ابوالحسن صبا شروع كرد و در حقیقت به نوعی از این شخصیت هم استفاده كرد. استاد وی علاوه بر دانش موسیقی به صورت گسترده ‌در حوزه آهنگسازی به ویژه نوازندگی،‌ پژوهشگری،‌ ردیف‌دانی و همچنین در حوزه‌های علمی دارای توانایی وسیعی بودند. همه این ویژگی‌ها به ویژه شخصیت و جایگاه معنوی همایون خرم در حوزه ارتباطات انسانی مجموعه‌ای درست كرد كه نه تنها ماندگارش كرد بلكه آثارشان را هم ماندگار كرد.

وی در ادامه بیان می کند: فرهنگ ایرانی اول انسان می‌بیند، بعد موسیقیدان و یا اول انسان می‌بیند و بعد ورزشكار. یعنی همه كسانی كه به صورت اسطوره در می‌آیند، با این نگاه دیده می‌شوند. استاد همایون خرم هم با همین نگاه اسطوره شد.

در این مستند، بابك شهركی به عنوان یكی از شاگردان مرحوم همایون خرم درباره ویژگی‌های به‌یاد ماندنی‌ترین ترانه‌های ساخته استاد می‌گوید: بعضی از آثار استاد خرم كه بسیار معروف شده با خواننده طراز اولی همراه نبوده اما كار به دلیل ملودی های قوی توانسته جای خودش را باز كند. نظر خود خرم هم این بود که ملودی‌ها به او الهام می‌شود و واقعا هم همینطور بود.

ملودی‌های استاد خرم،‌ ترانه‌ها را ماندگار كرد

سامان احتشامی كه سابقه همراهی در چند كنسرت را با مرحوم استاد خرم داشته است، می‌گوید: یك روز صبح استاد به من زنگ زد و گفت من همایون خرم هستم. من باورم نمی‌شد و شاد شدم ک با من تماس گرفته است. وی از من درخواست كرد كه در كنسرتی همراهی‌اش كنم. من آن زمان 17 سالم بود و از همان سال‌ها به استاد خرم و شیوه كاری‌اش ارادت پیدا كردم. استاد خرم اول ملودی را می‌ساخت بعد ملودی را در اختیار یك ترانه‌سرا می‌گذاشت و آن ترانه‌‌سرا مثل بیژن ترقی،‌ نواب صفا، بهادر یگانه و كریم فكور روی ملودی شعر می‌گفتند. مثل ملودی «تو ای پری كجایی» كه سایه رویش كلام گذاشته است و ابتدا ملودی ساخته شده بود.

علیرضا قربانی هم كه آلبوم «رسوای زمانه» را با ملودی‌های مرحوم استاد همایون خرم خوانده درباره دلیل ماندگاری این ملودی‌ها می‌گوید: من از استاد همایون خرم پرسیدم كه چرا كارهای قدیمی شما به معنای واقعی ماندگار بود؟ گفتند خودمان هم نمی‌دانیم ولی واقعیت این است كه حالمان خوب بود.

سازمان تلویزیونی سوره مجموعه مستندهای کوتاه گزارشی «گزارش ادب» و «گزارش هنر» را با همکاری شبکه یک سیما و با موضوع آثار، چهره‌ها و رویدادهای شاخص هنری و ادبی تهیه كرده است. این مجموعه با ریتمی سریع و مخاطب‌انگار و با حضور هنرمندان، شاعران، نویسندگان صاحب‌نام و کارشناسان زبده هنری و ادبی تلاش می کند طعم یک ژورنالیسم خوب تلویزیونی در زمینه هنر و ادبیات را به مخاطبان بچشاند.