رئیس بنیاد نهج البلاغه و دبیکل نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی کشور تفاهمنامه همکاری مشترک در زمینه راه‌اندازی دفاتر بنیاد در کتابخانه‌های عمومی، همکاری‌های مشترک فرهنگی با هدف ترویج فرهنگ دینی با تاکید بر نهج البلاغه و تقویت منابع و تولید محتوا در حوزه نهج البلاغه امضاء کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم امضاء تفاهمنامه همکاری بین بنیاد نهج البلاغه و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور صبح امروز چهارشنبه دوم بهمن با حضور آیت‌الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور رئیس این بنیاد و منصور واعظی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

در این مراسم دین پرور در سخنانی با اشاره به اینکه هر حرکت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برای موفق شدن نیاز به یک پایگاه فرهنگی دارد، اظهار داشت: مهمترین رکن در هر امر فرهنگی مطالعه و فراگیری پیرامون آن است بدون اطلاعات و مطالبی که الگویی پیرامون آن ایجاد کند، شکل نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: با وجود توسعه ابزار جدید اطلاع رسانی، کتاب همچنان قوت و جایگاه خود را دارد و ضرورت دارد تا در امور فرهنگی نسبت به امور کتابخوانی و سلسله طرح‌هایی که نسل جوان را به آن تشویق می‌کند بیشتر فعالیت کنیم. به عبارت دیگر باید حسی ایجاد کنیم تا خلاء نبود کتابخوانی احساس شود، والا تمام حرکت‌های ما بدون محتوا پیش می‌رود.

دین پرور همچنین با اشاره به موضوع نهج البلاغه گفت: گنج‌هایی مانند نهج البلاغه را ما باید استخراج و به جامعه ارائه دهیم من مطمئنم زمینه و استعداد در این باره فراوان داریم، ولی باید برایش برنامه‌ریزی کنیم.

منصور واعظی نیز در این نشست هدف اصلی نهاد را ارتقاء مطالعه مفید در بین ایرانی‌ها عنوان کرد و گفت: در منظومه مطالعه ما قله‌ای بنام قرآن وجود دارد که مطالعه و عمل به آن به شکر خدا و لطف الهی و تذکرات مکرر رهبری و امام راحل در سال‌های پس از انقلاب بسیار مورد توجه قرار گرفت تا جایی که تعداد ترجمه‌های قرآن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران چند برابر کل ترجمه‌هایی شد که بعد از تاریخ اسلام انجام شده است. با این حال در زمینه نهج البلاغه با وجود فعالیت‌های زیادی که انجام شده هنوز با وضع مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی ادامه داد: تورات و انجیل به عنوان دو کتاب آسمانی تحریف شدند که اگر این اتفاق نمی‌افتاد می‌شد به عنوان سرمایه بزرگی برای بشریت از آنها استفاده کرد، اما نهج البلاغه کتابی است که می‌شود به آن استناد کرد. متاسفم که بگویم ظلم زیادی در حال رخ دادن است که شیعیان انس کمتری با نهج البلاغه دارند. این وظیفه دستگاه‌های فرهنگی و دینی ما است که توجه بیشتری برای معرفی آن داشته باشند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی تصریح کرد: نهج البلاغه کتاب خواندن و زندگی است، مطالعه آن، سبک و شیوه زندگی فرد را تغییر می‌دهد و می‌تواند موجب ارتقاء فهم ما از قرآن شود و به واسطه‌اش می‌شود به بطون قرآن دست یافت به همین خاطر از بنیاد نهج البلاغه ممنونیم که فرصتی را برای نهاد ایجاد کرد تا بتوانند نهج البلاغه را برای اعضای خود معرفی بهتری کند.

بر اساس این گزارش، در تفاهمنامه همکاری میان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و بنیاد نهج البلاغه سه موضوع محوری شامل راه‌اندازی دفاتر بنیاد در کتابخانه‌های عمومی، همکاری‌های مشترک فرهنگی با هدف ترویج فرهنگ دینی با تاکید بر نهج البلاغه و تقویت منابع و تولید محتوا در حوزه نهج البلاغه مورد توجه قرار گرفت.

بر اساس بندهایی از این تفاهم نامه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خرید و رونمایی دوره 30 جلدی موسوعه احادیث علوی از بنیاد مذکور بر اساس نظر کارگروه‌های خود، همکاری در راه‌اندازی دفاتر بنیاد در کتابخانه‌های تحت پوشش، خرید آثار مکتوب بنیاد، گویاسازی منابع مورد نظر بنیاد جهت استفاده نابینایان همکاری خواهد کرد.

در مقابل بنیاد نهج البلاغه نیز در موضوعاتی مانند تولید محتوا برای اعضای کتابخانه‌های عمومی در حوزه نهج البلاغه، برگزاری دوره‌های آموزشی، ارسال تازه‌های نشر و آثار مورد تاییدش به نهاد و ارائه تخفیف 40 درصدی برای خرید آثار مکتوب خود توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با این نهاد همکاری خواهد کرد.