معاون فرهنگی وزارت ارشاد، ارتباط میان نهادهای مدنی با وزارت ارشاد را ضروری خواند و گفت: این ارتباط به رشد ادبیات کودک و نوجوان کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان که صبح امروز، دوم بهمن ماه در تالار ایوان شمس برگزار شد، با اشاره به اینکه ادبیات کودک و نوجوان ما از دهه 40 تا به حال، مسیر روبه‌رشدی را طی کرده است گفت: ادبیات کودک و نوجوان، زمینه‌ساز رشد میراث مکتوب است و بدون پرزداختن به  ادبیات کودک و نوجوان نمی‌توان به تعالی میراث مکتوب کشور امیدوار بود.

او با اشاره به این‌که جایگاه ادبیات کودک و نوجوان ما در سطح منطقه، جایگاه خوب و درخشانی است گفت: ادبیات کودک و نوجوان ما از دهه 40 شکل گرفت و از آن زمان تاکنون پدیدآورندگان تلاش بسیار کرده و توانسته‌اند به جایگاه خوبی دست پیدا کنند. امیدوارم نویسندگان و تصویرگران ما در سطح جهانی هم بدرخشند چراکه این توان و ظرفیت در ادبیات کودک و نوجوان ما وجود دارد.

صالحی پس از آن به شرح دغدغه‌‎های خود در زمینه ادبیات کودک و نوجوان پرداخت. او ادبیات کودک و نوجوان را یک شبکه دانست و افزود: متن و تصویر و گرافیک و نقد، ابعاد شبکه ادبیات کودک و نوجوان را تشکیل می‌دهند؛ این وجوه باید به موازات یکدیگر جلو بروند و رشد کنند وگرنه کمیت ادبیات می‌لنگد.

معاون فرهنگی ارشاد، یکی دیگر از مواردی را که باید به آن پرداخته شود، توجه به اقتصاد نشر دانست و گفت: اقتصاد نشر، بسیار مهم است. ما باید ارتباطی میان هنر و بازار بدون ابتذال پیدا کنیم و سیاست‌گذاری‌ها در این زمینه باید به‌گونه‌ای باشد که ناشران به انتشار کتاب‌های خوب دلگرم شوند و بدانند سرمایه‌شان به‌هدر نمی‌رود.

وی ارتباط میان نهادهای مدنی با وزارت ارشاد را یکی دیگر از مواردی دانست که باید به آن توجه شود و گفت: توجه به اشخاص حقیقی و نهادهای مدنی در عرصه ادبیات کودک و نوجوان یکی دیگر از مواردی است که باید به آن پرداخته شود. تعامل میان این نهادها با ارشاد بسیار مهم است و این ارتباط به رشد ادبیات کودک و نوجوان کمک می‌کند.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد، به اینکه نبود ویترین برای کتاب‌های کودک و نوجوان، یکی دیگر از مشکلات این حوزه است اشاره و بیان کرد: در کتابفروشی‌ها، جای چندانی برای کتاب‌های کودک و نوجوان به خاطر قطع آنها و همچنین نداشتن شیرازه وجود ندارد؛ نمایشگاه‌های کتاب هم حالت موقتی دارند و دائمی نیستند پس باید فضایی برای عرضه ادبیات کودک و نوجوان در نظر گرفته شود.

صالحی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در ادبیات کودک و نوجوان گفت: حضور جهانی، مسئله‌ای است که باید به آن پرداخته شود. ما ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل بسیاری در این زمینه داریم که نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم و بهتر است مجالی فراهم آوریم تا زمینه ظهور و بروز این استعدادها در سطح جهانی فراهم شود.

وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم جشنواره‎‌هایی چون جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان به وزارت ارشاد و متولیان فرهنگی کمک کنند تا بهتر و درست‌تر سیاست‌گذاری کنند. تلاش‌هایی که انجام شده خوب و مثبت است اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.