اروميه- خبرگزاري مهر: رئيس اداره حفاظت محيط زيست سردشت از شكار غيرمجاز 5 قلاده گراز وحشي در اين شهرستان به بهامه كاهش جمعيت اين گونه جانوري در اين شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر،‌كريم خضري ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران از شكار پنج قلاده گراز وحشی در سردشت بصورت غیرمجاز توسط شكارچيان متخلف خبر داد و افزود:‌ در اين راستا يك نفر دستگير، يك قبضه اسلحه ضبط و با تشكيل پرونده تحويل مراجع قضايي شد.

وي كاهش جمعيت گونه جانوري گراز وحشي را از جمله بهانه هاي شكارچيان متخلف براي شكار غير مجاز اعلام و عنوان كرد:‌ همچنين چهار گروه شكارچي متخلف با توجه به فراهم شدن شرایط ویژه برای شکار غیرمجاز به دلیل صید غیر مجاز ماهی و زنده گیری پرندگان دستگير شدند.

وي از كشف و ضبط دو قبضه اسلحه شکاری و لاشه تعدادی ماهی و 10 قطعه سهره طلایی زنده گیری شده از اين افراد متخلف خبر داد و گفت:‌ متاسفانه به دلیل برداشت بی رویه شن و ماسه از جوار رودخانه زاب تنوع زیست محیطی این رودخانه کاملا مختل شده است.

رئيس اداره حفاظت محيط زيست سردشت با اعلام اينكه در حوزه اين شهرستاندر مسیر رودخانه زاب 15 واحد برداشت شن و ماسه وجود دارد که این موضوع منجر به تخریب زیست گاهها شده، ادامه داد:‌ اين معضل ضمن اینکه زیست گاه پرندگان مهاجر و گونه های گیاهی و جانوری کمیاب در این منطقه شده، به انقراض ماهیان در این منطقه منجر مي شود.

خضري از صدور 26 اخطاريه زيست محيطي براي مراكز درماني سردشت نيز از ابتداي سالجاري تا كنون خبر داد و اعلام كرد:‌ اين تعداد از مراكز درماني به دليل عدم رعايت موارد پزشكي بويژه در مورد بي خطر سازي پسماند ها اخطاريه زيست محيطي دريافت كرده اند.

وي آزمايشگاههاي تشخيص طبي، درمانگاههاي خصوصي، مطب و دندانپزشكيها را از جمله واحدهاي دريافت كننده اخطاريه هاي زيست محيطي دانست و گفت:‌اين مراكز به دليل عدم همكاري در مديريت پسماند هاي پزشكي و عدم جديت در بي خطر سازي اين نوع پسماندها اين اخطاريه ها را دريافت كرده اند كه در صورت تداوم تخلفات،‌برخورد قانوني انجام مي شود.

رئیس اداره محیط زیست سردشت با اشاره به اينكه ماهانه به طور متوسط 3 هزار و 200 تا 3 هزار و 500 كيلو پسماند عفونی در این شهرستان بی خطر سازی می شود،‌ادامه داد:‌ بيمارستان این شهرستان داراي واحد مجزايي به منظور بي خطر سازي پسماندهاي عفوني بوده كه اين بخش از بيمارستان شامل اتاقهاي بي خطر سازي،ايزوله و نگه داري پسماندهاي عفوني است.

خضري اضافه كرد: کليه پسماندهاي عفوني شهرستان سردشت شامل بيمارستان امام (ره) و حدود 11 مركز بهداشتي درماني شهري و روستايي به اين محل انتقال يافته و توسط يكدستگاه  هيدرو اتوكلاو بصورت كاملا بهداشتي بي خطر مي شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها سه دستگاه خودروي جمع آوري زباله روستايي جذب شده است اظهارداشت: یک دستگاه در امر جمع آوري زباله فعال است و هنوز دو دستگاه ديگر به دليل پاره اي از مشكلات وارد گردونه جمع آوري پسماند هاي روستايي نشده است.